'dit is echt voor mij'


  Onderwijs | Rondleidingen

Museumdocenten en –gidsen bij Het Scheepvaartmuseum moeten kennis van zaken hebben, maar ook goed kunnen presenteren. Vorm is minstens zo belangrijk als inhoud, zegt educator Indra Trautwein. “Als je wilt dat mensen je verhaal onthouden, dan moet je goed presenteren.”


Begin september begon een nieuwe lichting van acht museumdocenten en gidsen bij Het Scheepvaartmuseum, als aanvulling op de bestaande poule van twintig. Ze solliciteerden schriftelijk, maar werden pas uitgekozen na een auditie. “Een brief is mooi, maar je wilt ze vooral aan het werk zien”, zegt Indra.


presentatietalent

Indra is degene geweest die heeft gezorgd dat museumdocenten en –gidsen voor een belangrijk deel worden geselecteerd op hun presentatietalent, en daarin ook verder worden getraind. Het Scheepvaartmuseum werft nu ook actief bij theateropleidingen, en niet alleen onder pabo- en geschiedenisstudenten. “Veel musea zien het vooral als inhoudelijke overdracht, het overbrengen van kennis. Maar je kunt nog zo’n goed verhaal hebben, als je wilt dat mensen het onthouden, dan moet je goed presenteren. We zoeken geen mensen die een lezing geven. Ze moeten de stof op een interactieve en spannende manier kunnen overdragen, zodat het publiek het gevoel heeft: dit is echt voor mij.”


Museumdocenten zijn er voor de schoolklassen, gidsen verzorgen de rondleidingen in Het Scheepvaartmuseum. Sommige medewerkers zijn zowel docent als gids. Allemaal krijgen ze voordat ze beginnen een training van vijf of zes dagen. Daarbij doorlopen ze zelf alle rondleidingen en ervaren ze de schoolprogramma’s alsof ze zelf scholieren zijn. Indra: “Dat is het moment dat we kunnen laten zien: zo willen we het.” De gidsen en docenten krijgen voor elk onderdeel achtergrondinformatie en scripts, zodat ze zich verder kunnen verdiepen.


gastgerichtheid

Een belangrijk onderdeel van de training is een sessie ‘gastgerichtheid’. Elke medewerker van Het Scheepvaartmuseum krijgt zo'n training, dus ook gidsen en docenten. Trainer Jan Jacobs van Bricks Training & Consultancy weet altijd te verrassen met situatieschetsen. Indra: “Wat doe je bijvoorbeeld als iemand tijdens een rondleiding de ene na de andere vraag stelt? Een logische reactie is om ze allemaal te beantwoorden. Maar waarschijnlijk zijn de andere mensen in de groep veel gelukkiger als de gids of docent de situatie snel herkent en zegt: “Wat een interessante vragen. Laten we na de rondleiding even verder praten.”