vierde kwartaal 2011: volop feest


  Jaarverslag

Op 12 december verwelkomden we onze 400.000ste bezoeker. Dat was een mijlpaal, want voor onze heropening kwamen elk jaar maximaal 200.000 bezoekers naar het museum. De ruime verdubbeling geeft vertrouwen over onze aanpak. Uiteindelijk hebben we het jaar afgesloten met 419.060 bezoekers.


Onze activiteitenagenda was in de laatste maanden van het jaar weer goed gevuld. Meteen op 1 oktober trapten we feestelijk af met de viering van onze eerste verjaardag. Een maand later deden we mee aan de 13de Amsterdamse Museumnacht. Het thema was Zout! en we hadden een vol programma met onder meer zoutproeven, prikkelende hapjes en drankjes, een film over een Japanse zoutkunstenaar en muziek van de Kraak & Smaak-dj. Later in oktober hadden we nog enkele kleine evenementen, waaronder een Gouden Eeuw-proeverij in samenwerking met verhalenplatform Oneindig Noord-Holland en een Plantagezondag waarop onze directeur (en sterrenkundige) Willem Bijleveld vertelde hoe je navigeert in het donker. Op 26 november waren we de gastheer van MuseumMaandag en konden bezoekers genieten van rondleidingen en lezingen. Ook konden ze een live-uitzending bijwonen van het NTR-radioprogramma Podium, met als gast onder meer Nelleke Noordervliet die vertelde over onze verbouwing.


Na de aankomst van Sint Nicolaas in Amsterdam op 18 november was Het Scheepvaartmuseum tot en met 5 december het Pakhuis van Sint Nicolaas. Onze bezoekers konden zijn tijdelijke werk- en slaapkamer bekijken en de kinderen konden een Pietendiploma halen en bij de Sint op schoot. Vanaf half december tot het eind van het jaar deden we mee met het Amsterdam Light Festival, met een projectie op ons gebouw en op 15 december rondleidingen in het donker.


Onder de titel Alle kids aan dek! hadden we in de kerstvakantie een programma met twee nieuwe activiteiten voor kinderen: Hé, dikke walvis! voor kleuters en Lichtparade voor de iets oudere kinderen. Ook voor de ouders was er iets te doen. Zoals gebruikelijk was het meedoen aan de activiteiten gratis.


nieuws

419.060 bezoekers haal je niet zomaar. De verdubbeling van ons bezoekersaantal is voor een belangrijk deel te danken aan de inspanningen van onze marketingcollega’s. Voor onze ‘marketing turnaround’, dat wil zeggen het aanspreken van nieuwe doelgroepen, wonnen we op 22 november een NIMA Award. De NIMA Awards zijn de belangrijkste Nederlandse marketingprijzen.


media

Op dinsdag 11 december begon het NTR/VPRO-programma De Gouden Eeuw, een 13-delige serie waaraan onze conservatoren hebben meegewerkt en waarvoor opnames zijn gemaakt op ons VOC-schip Amsterdam. Drie dagen later nam Geert Mak in ons museum de Duitse trailer op voor zijn nieuwste boek Reizen zonder John, dat hij eerder dit jaar al bij ons presenteerde. Op Oudejaarsavond stond ons gebouw goed in de schijnwerpers in het programma 'Het Staatsloterij Oudejaarsfeest' op televisiezender SBS6.


We ontvangen steeds vaker verzoeken van journalisten en filmploegen uit het buitenland. Opvallend is de toenemende aandacht uit China en andere Aziatische landen, zoals Japan en Kazachstan.


sponsorwerving

Onze afdeling Sponsorwerving is het afgelopen kwartaal uitgebreid met twee nieuwe relatiemanagers. Astrid Heijnen is verantwoordelijk voor de Vriendenvloot en Wouter van der Kloet neemt het relatiemanagement van de bedrijfssponsoren over van Anne-Marie Hoogerwerf (hoofd Sponsorwerving). In november was er een geanimeerde bijeenkomst voor De Maritieme Cirkel, de bedrijvenkring van Het Scheepvaartmuseum, en in november een succesvol Jaardiner voor de participanten van Het Compagnie Fonds. We hebben ook dit kwartaal verschillende nieuwe HCF-participanten aan boord mogen verwelkomen.


De Stichting Herdenking Slavernijverleden 2013 en het Elise Mathilde Fonds hebben bijdragen toegezegd voor onze nieuwe tentoonstelling over trans-Atlantische slavenhandel, die in juni opent. De afdeling is nog volop bezig met de werving voor deze memorabele expositie waarvoor tevens een educatieprogramma en een palet aan publieksevenementen worden ontwikkeld.


collecties

Onze conservatoren beleefden een vruchtbaar kwartaal met veel publicaties. Allemaal leverden ze een bijdrage aan ons nieuwe Jaarboek Noordzee. Nederlandse kustcultuur in woord en beeld, gepresenteerd op ons 20ste Museumcongres. Elisabeth Spits, conservator schepen en techniek, schreef het voorwoord bij Het journaal van de Takebora, een heruitgave van de aantekeningen van Hans Maurenbrecher over zijn zeilreis om de wereld. Hoofdconservator wetenschapsprogramma’s Joost Schokkenbroek publiceerde samen met emeritus hoogleraar Zeegeschiedenis prof. dr. Jaap R. Bruijn een nieuw boek over de naoorlogse Nederlandse walvisvaart: De laatste traan. Walvisvangst met de Willem Barendsz, 1946-1964. Ten slotte verscheen eind december de derde editie van Zeemagazijn, het magazine van de Vereeniging Nederlandsch Historisch Scheepvaart Museum.


Eind november werd bekend dat Het Scheepvaartmuseum per 1 januari 2013 5 jaar lang een leerstoel ‘Maritieme geschiedenis en erfgoed’ zal bekleden aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Joost Schokkenbroek zal als bijzonder hoogleraar onderzoek doen en onderwijs geven op het gebied van Nederlandse maritieme geschiedenis en erfgoed, met speciale aandacht voor de Nederlandse walvisvaart tussen de 17de en de 20ste eeuw. Studenten die Schokkenbroeks colleges volgen gaan de collectie van Het Scheepvaartmuseum gebruiken voor onderzoek.


events

Steeds vaker cateren we zelf de recepties en feesten in ons gebouw. Onze chef-kok en banquet supervisor staan garant voor optimale gastvrijheid op een toplocatie. We blijven werken met preferred cateraars en externe partijen, maar kunnen nu ook zelf alle soorten diners verzorgen. In-house catering is veel gunstiger qua prijs en uitvoering, onder meer omdat we veel faciliteiten en materialen al in huis hebben. Maar waar we ons echt mee onderscheiden zijn de korte lijnen en de betrokkenheid van het operationele team.


Op 31 december organiseerden we ons eerste eigen evenement: Aquatic. Met ruim 750 bezoekers was dit nieuwjaarsfeest geheel uitverkocht.