!

unfortunately this article is

not available in english

 

You can still read the article below in its original Dutch version. You can change your preferred language by simply using the options on the top left of this page.

 

maritieme kunst springlevend


Behalve topstukken uit het verleden bezit Het Scheepvaartmuseum nu ook een werk van een eigentijdse maritieme kunstenaar. Striptekenaar en illustrator Peter van Dongen maakte speciaal voor de heropening het actuele Africa-Holland Line.


Africa-Holland Line (olieverf op doek) is het sluitstuk van de nieuwe tentoonstelling De schilderijen, een overzicht van vier eeuwen Nederlandse watertaferelen. Van Dongen verbeeldt in een bondig stripverhaal de tocht van Afrikaanse bootvluchtelingen en - op dit derde en laatste beeld - hun aankomst in een Nederlandse haven.


Van Dongen wilde aanvankelijk een episode uit zijn eigen familiegeschiedenis schilderen: de repatriëring van zijn oma en moeder uit Indonesië. Later kwam hij uit bij Afrikaanse bootvluchtelingen, een thema dat nu volop in het nieuws is.


Van Dongen vertelt dat het maken van het schilderij een leerproces was. “Als striptekenaar werk ik normaal met harde contourlijnen en niet met olieverf. Dit onderwerp wilde ik realistisch weergeven, dus moest ik vooral werken met kleur en licht. Ik moest voor mezelf het wiel opnieuw uitvinden. Ik vind het een hele eer om nu naast Mesdag en andere schilders te hangen, maar voor mij stond dat voorop: het plezier van het maken, iets nieuws doen.”


Tentoonstellingsmaker Saskia Oranje van Het Scheepvaartmuseum is blij met Van Dongens werk: “Het laat zien dat de Nederlandse maritieme schilderkunst springlevend is.” Volgens Oranje past het werk perfect in De schilderijen. “Kijk je bijvoorbeeld naar het allereerste schilderij in de tentoonstelling, De slag bij Gibraltar, dan zie je dat dat eigenlijk ook een soort stripverhaal is. Al die gebeurtenissen op dat doek hebben nooit tegelijkertijd plaatsgevonden.”

related items