maritieme kalender

Welkom bij de maritieme kalender van Het Scheepvaartmuseum. Zoek op datum of jaar en ontdek wat er door de eeuwen heen op en rond zee gebeurde.

 
 
 
 
 

maritieme gebeurtenis - 26 november

 

2003

In het kader van de UNMIL-missie varen aan boord van het amfibisch transportschip (LPD) Hr.Ms. 'Rotterdam' enkele hydrografen mee om de wateren van Liberia in kaart te brengen. Het team van hydrografen, aan boord van Hr.Ms. 'Rotterdam', heeft gedurende de afgelopen week opnemingen uitgevoerd van de aanloop naar de haven van Monrovia, de havenkom en de te verwachten afmeersteiger aldaar. Daarnaast werden boeien gecontroleerd met behulp van GPS ter controle of deze zouden afwijken van de coördinaten zoals die op de zeekaarten staan vermeld.

Bron: persbericht KM 27-11-2003

 

2002

De met 28.000 ton gasolie geladen tanker 'Hellenic Star' boort zich ter hoogte van de Verkeerspost Botlek in het containerschip 'Western Trader', dat daarop dreigt te zinken. Zeven sleepboten zijn nodig om het schip tegen het talud omhoog te houden teneinde op deze wijze omslaan te voorkomen. Vlak daarvoor was de 'Hellenic Star' de derde Petroleumhaven uitgevaren, daarmee in aanvaring komend met de 'West Express' op de Nieuwe Waterweg. Beide schepen voeren naar zee. Tijdens het oplopen kregen de schepen last van zuiging, waarbij de 'Hellenic Star' uit zijn roer liep en met zijn achterschip de 'West Express' zou raken en vervolgens de vaarweg overstak. Een aanvaring met de snel naderende 'Western Trader' was toen niet meer te voorkomen.

Bron: weekblad 'Schuttevaer' 30-11-2002

 

2001

Het bergingsbedrijf Smit Tak slaagt erin om het Japanse visserijopleidingsschip 'Ehime Maru' te lichten. Op 9 februari 2001 werd dit schip door een Amerikaanse nucleaire onderzeeboot in de buurt van Hawaï aangevaren en zonk naar 600 meter diepte. Smit Tak kreeg hierna van de United States Navy opdracht om het wrak en de stoffelijke resten van de bemanningsleden te bergen en het wrak vervolgens weer af te laten zinken.

Bron: 'NU' 26-11-2001

 

1997

Aanvang van de graafwerkzaamheden voor de nieuwe Afrika-haven aan het Noordzeekanaal in het Westelijk havengebied.

Bron: 'Haven Amsterdam' (1997)

 

1970

De coaster ms. 'Els Teekman' (1962) van A. Teekman uit Delfzijl, op weg van Goole naar Delfzijl, zinkt na een aanvaring tijdens dichte mist met het Deense vrachtschip 'Thuroklint' op 2 mijl afstand van het lichtschip 'Terschellingerbank'. De bemanning kan hierbij worden gered.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1964

Vertrek vanuit Den Helder van het hydrografisch en opnemingsvaartuig Hr.Ms. 'Snellius' naar de Canarische eilanden en Willemstad in het kader van een oceanografisch onderzoek. De 'Snellius' zou in verband met dit onderzoek voor een periode van elf maanden wegblijven en metingen moeten verrichten omtrent oceaanwater, oceaanbodem, zwaartekracht en het aardmagnetisme.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1955

Dok IV van de Nederlande Dok en Scheepsbouw Maatschappij (NDSM) in Amsterdam wordt officieel in gebruik genomen en geopend door de echtgenote van burgemeester d'Ailly van Amsterdam. Nadat de deuren zijn geopend kan de Shell-tanker ts. 'Vasum' naar binnen worden gesleept.

Bron: C.P.P. van Romburgh & E.K. Spits: 'Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij' (1996)

 

1947

Bij Koninklijk Besluit wordt de majoor-vlieger J.N. Mulder benoemd tot Ridder der vierde klasse der Militaire Willemsorde, vanwege zijn detachering bij de Marine Luchtvaartdienst (MLD) gedurende de Tweede Wereldoorlog. Als vliegtuigcommandant en flight commander bij het 320-Squadron van de MLD onderscheidde hij zich tijdens ruim 80 oorlogsvluchten (waaronder 20 bij Coastal Command) en ruim 60 vluchten bij 2nd Tactical Air Force op diverse oorlogsdoelen ter zee, boven Noord-Frankrijk en Nederland.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1944

Aankomst van de eerste drie coasters in de net bevrijde haven van Antwerpen. Gedurende de maand november moest hiervoor eerst de Duitse kustartillerie in het westelijk gedeelte van Zeeuws-Vlaanderen en in Walcheren worden uitgeschakeld. Direkt daarna werd overgegaan met de verwijdering van alle Duitse mijnen in de Westerschelde. Hiertoe werden meer dan honderd geallieerde mijnenvegers ingezet (waarbij één verloren ging). Tijdens deze veegoperatie konden bijna 300 mijnen onschadelijk worden gemaakt..

Bron: K. Kemp: 'Uit het dagboek van de 'Amstelstroom'' in: 'KW wij praaien U' jrg. 46 nr. 2 (1995)

 

1943

Bij een aanval op een V1-(raket)lanceerinstallatie in aanbouw te Martinvast, nabij Cherbourg (Frankrijk) krijgt de vanaf de Britse basis Lasham afkomstige Mitchell (FR 146) 'O' van Squadron 320 van de Marine Luchtvaartdienst (MLD) (VSQ 320), onder officier-vlieger D. Overwijn, een voltreffer van het Duitse FLAK afweergeschut, waardoor het in brand vliegt. Men laat de bommenlast boven het doelgebied vallen, waarna de bemanning het toestel per parachute verlaat. Van de gesprongen inzittenden verliezen sergeant-vlieger J.A. Kok en sergeant-vliegtuigtelegrafist J.H.H. de la Haije het leven. Overwijn zal na een geslaagde vluchtpoging via Parijs en de Pyreneeen weer heelhuids in Engeland weten terug te keren.

Bron: L. de Jong, Gesch. der Nederl. in WOII.

 

1941

De torpedobootjager Hr.Ms. 'Isaac Sweers' wordt bij het 19th Destroyer Flotilla, Group I gevoegd met de taak om anti-onderzeebootpatrouilles uit te voeren ten westen van Gibraltar. Op 11 december zal de 'Isaac Sweers' - in plaats van de bedoelde terugkeer naar Engeland - ingedeeld worden bij het 4th Destroyer Flotilla in de Middellandse Zee.

Bron: H. van Kuilenburg: 'Hr.Ms. 'Isaac Sweers'' (1994)

 

1928

Tijdens een zeer zware aanhoudende storm strandt het Duitse ss. 'Heinrich Podeus' (ex- 'Witte Zee') voor de kust van Zandvoort. De NZHRM weet ternauwernood 23 opvarenden in veiligheid te brengen. Nog geen dag daarvoor verging tijdens de storm voor de kust van Bloemendaal het Italiaanse ss. 'Solento' met 29 opvarenden en verging bij Terheijde het Noorse ss. 'Christian Michelsen' waarbij enige mensen het leven verloren, waaronder de loods.

Bron: 'De Zee' (1928)

 

1904

Als eerste visserschepen zeilen de Scheveningse bomschuiten 'SCH 64' en 'SCH 198' de nieuwe Scheveningse haven binnen. Er vindt echter geen feestelijke opening van de nieuwe haven plaats. In 1930 zal worden begonnen met de aanleg van een tweede binnenhaven, die in 1931 door HM koningin Wilhelmina officieel in gebruik zal worden genomen.

Bron: 'Vernieuwde Scheveningse havenmond' in: 'DBW' jrg.52 nr. 6 (1997)

 

1898

Vertrek van het nieuwe mailschip ss. 'Koning Willem I' van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' (SMN) voor zijn maiden-trip naar Nederlands-Indië, onder kapitein A.G.M. Bruyns. Op de terugreis naar Nederland zal het schip de afstand Tandjong Priok - Padang - Genua - Amsterdam in 28 dagen weten af te leggen.

Bron: K. de Haas: 'Januari 1900; slecht begin voor de SMN' in: 'DBW' jrg. 55 nr 1 (2000)

 

1876

Prins Hendrik, genaamd 'de Zeevaarder', staat onvoorwaardelijk garant voor de rente en aflossing van een lening van fl.3.200.000.- ten behoeve van de mede op zijn initiatief in 1875 opgerichte Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland'.

Bron: Ph. M. Bosscher: 'Prins Hendrik de Zeevaarder' (1975)

 

1868

De laatste dam in de monding van de Nieuwe Waterweg wordt doorgestoken. Het zal echter nog enkele jaren duren voordat de Nieuwe Waterweg volgens het plan van waterstaatkundig ingenieur P. Caland ten behoeve van de scheepvaart in gebruik kan worden genomen.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1849

Het barkschip 'Eersteling' (1848) van Murk Lelo uit Kinderdijk, varende onder kapitein D.O. van der Wall, vergaat op de westkust van Formosa. De opvarenden worden daarna door zeerovers aangevallen totdat ze kunnen worden ontzet door het Britse schip 'Rance' onder kapitein N.B. Mills. De opvarenden worden door het Britse schip in China aan wal gezet. Mill krijgt voor dit optreden in 1850 van het bestuur van de ZHRMS de gouden medaille van de Zuid-Hollandsche Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen.

Bron: 'Jaarverslag ZHRMS' (1850)

 

1824

Eerste reddingsactie van een roeireddingboot van de Noord- en Zuid-Hollandsche Redding Maatschappij (NZHRM) voor de kust van Egmond aan Zee. Bij deze reddingsactie kunnen vijf schipbreukelingen worden gered.

Bron: www.knrm.nl

 

1781

Het eiland St. Eustatius, nog tijdens het begin van de Vierde Engelse Oorlog (1780 - 1784) op 3 februari 1781 door de Britten veroverd, wordt door de Fransen heroverd.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)

 

1641

Het VOC-schip 'Maria de Medici' (1639) van de Kamer Amsterdam, na de tweede uitreis in Oost-Indië gebleven, gaat verloren ten zuiden van het eiland Champello.

Bron: www.vocsite.nl/schepen/detail.html

 

1598

Aankomst voor Bantam van de op 1 mei 1598 vanuit de Republiek vertrokken expeditie (de 'Tweede Schipvaert') onder Jacob van Neck en Wybrant van Warwijck

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)