maritieme kalender

Welkom bij de maritieme kalender van Het Scheepvaartmuseum. Zoek op datum of jaar en ontdek wat er door de eeuwen heen op en rond zee gebeurde.

 
 
 
 
 

maritieme gebeurtenis - 23 juli

 

2005

De voormalige marine zeilsloep 'Marsdiep' van de WSOV (Willemsoord Sport en Ontspanningsvereniging) strandt door de harde wind op de Razende Bol (bij de Noorderhaaks). Vier reddingstations van de KNRM worden ingezet, met de reddingboten 'Johannes Frederik' (Den Helder), 'Koen Oberman'(Callantsoog) en 'Beursplein 5' van station De Cocksdorp, om de met zand en water volgelopen sloep los te trekken. Daarbij worden ze geassisteerd door het landingsvaartuig (LCA) van de Marinebrandweer, dat over een groot pompvermogen beschikt.

Bron: persbericht KNRM 24-07-2005

 

2004

Aankomst van het zwaartransportschip 'Blue Marlin' (2000) van Dockwise Shipping in Breda te Corpus Christi (USA) met het 59.000 ton zware 'Thunderhorse'-productieplatform. Dit productieplatform met een lengte van 155,95 meter, breedte van 133,88 meter en hoogte van 132,10 meter werd in Zuid-Korea gebouwd en tijdens het transport met een gemiddelde snelheid van 11 knopen in acht weken tijd via Kaap de Goede Hoop in de Golf van Mexico afgeleverd. Door British Petrol zal dit platform voor de winning van olie worden ingezet.

Bron: 'Dockwise transport zwaar boor- en productieplatform' in: 'DBW' jrg. 60 nr. 1 (2005)

 

2002

Opening van het tiende Nationaal Waterkamp (Nawaka) van Scouting Nederland bij Ool in Roermond. Het tiendaagse kamp wordt voor de vierde maal gehouden aan de Maasplassen. Aan het kamp doen 5.500 Scouts mee, afkomstig uit 10 landen. Van de 900 vaartuigen zijn er 651 lelievletten aanwezig. Het eerste Nawaka werd in 1961 georganiseerd in Nieuwkoop.

Bron: persbericht Scouting 17-07-2002

 

1973

Herdenking van de Slag op de Zuiderzee (1573 - 1973) vierhonderd jaar geleden. Op het IJsselmeer wordt met look-a-like oorlogsscheepjes deze zeeslag nagebootst.

Bron: D.F.Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)

 

1963

Het vrachtschip ms. 'Maasym-N' (1952) van Van Nievelt, Goudriaan & Co uit Rotterdam, op weg van Teignmouth naar La Spezia, loopt op de rotsen ten Oosten van La Coruna op positie 43.41° N / 07.24° W, breekt vervolgens door midden en zinkt. De bemanning kan hierbij worden gered.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1952

De coaster ms. 'Orion' (1944) van J. Scheer e.a. uit Rotterdam, op weg van Cherbourg naar La Coruna, strandt na een defect aan de stuurinrichting op de Franse kust bij St. Marqueritte (Bretagne) en gaat verloren.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1948

Vertrek vanuit Tandjong Priok van de door de Nederlandse regering gecharterde troepentransportschepen ms.'Johan van Oldebarnevelt' en 'Groote Beer' naar Nederland. Aan boord bevinden zich de oorlogsvrijwilligers van de Mariniersbrigade, die daarvoor op Oost-Java tegen de Republik Indonesia waren ingezet. Eenheden van de Mariniersbrigade namen deel aan de Tweede Politionele Actie. De Mariniersbrigade zal op 7 juni 1949 worden opgeheven.

Bron: H. de Bles e.a: 'Vloot vereeuwigd, honderd jaar Koninklijke Marine in foto' (2002)

 

1947

De naam van de rederij Nederlandsche Koloniale Tankvaart Mij. te Den Haag (sinds 1935), opgericht in 1912 als de Nederlandsche Koloniale Petroleum Maatschappij, wordt veranderd in de NV Standard Vacuüm Tankvaart Maatschappij. De Rotterdamse rederij Gebr. van Uden, die sedert 1948 met drie tankers van het type T1-M-BT2 eveneens de tankvaart in de Nederlands-Indische wateren uitvoert, zal in 1958 zijn gehele tankervloot overdragen aan de Standard-Vacuüm.

Bron: http://visseraa.topcities.com

 

1941

Luchtaanval van elf Britse Blenheim-bommenwerpers van de RAF (No 139 -Jamaica- Squadron) op Nederlandse schepen voor de Nederlandse kust (nabij Kamperduin). Het enige schip dat daarbij wordt getroffen is de trawler 'Margaretha Cornelia' (KW 135) onder kapitein Jan Hoek, die daarop zinkt. De Britse vliegtuigen waren vermoedelijk eerder op weg voor een aanval op een Duits konvooi voor Scheveningen, welke door Duitse jachtvliegtuigen kon worden voorkomen. Een aantal vliegtuigen deed daarop een aanval op de voor de kust varende vissersschepen.

Bron: http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/41-10.htm

 

1938

Aanvang van het zeesleeptransport door de sleepboten 'Roode Zee', de 'Thames' en de 'Zwarte Zee' van L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst van het v.m. Duitse slagschip 'Groszer Kurfurst' in omgekeerde toestand vanaf de marinebasis Scapa Flow op de Orkney- eilanden naar de slopers te Rosyth.

Bron: K. de Haas: '1939; de Blauwe Wimpel voor de 'Roode Zee' in: 'DBW' jrg. 56 nr. 12 (2001)

 

1892

Vertrek van de eerste sleepreis over een lang traject over zee: De baggermolen 'San Pedro' wordt door de zeesleper 'Oostzee' van L. Smit & Co. naar Cadiz gebracht. Op 1 augustus arriveert de 'Oostzee' na een traject van 1200 mijl te Cadiz. Met behulp van postduiven wordt gedurende het transport van de baggermolen het kantoor van L. Smit & Co. in Maassluis op de hoogte gehouden van de vorderingen van deze reis.

Bron: J.E. Korteweg: 'Hollands Glorie? de Nederlandse Zeesleepvaart als nationaal symbool' (2000)

 

1887

Met een grote vlootrevue op de rede van Spithead nabij Portmouth van in totaal 134 schepen wordt het 50-jarig regeringsjubileum van koningin Victoria gevierd. De inspectie door koningin Victoria van de schepen vindt plaats aan boord van haar jacht 'Victoria and Albert'. Door de Koninklijke Marine wordt deelgenomen met het schroefstoomschip Zr.Ms. 'Zilveren Kruis' en Zr.Ms. 'Evertsen'.

Bron: P. Vermeulen: 'Schepen van de Koninklijke Marine en die der GM' (1962)

 

1868

Indienststelling van het ramtorenschip Zr.Ms. 'Buffel', gebouwd op de werf van Robert Napier & Sons te Glasgow, door de kapitein-luitenant-ter-zee J.A.H. Hugenholtz als eerste commandant van het schip. De 'Buffel' werd aldaar op 10 maart 1868 te water gelaten.

Bron: Jt. Mulder & W.F. Ruygrok: 'Pantserschepen. Pantserdekschepen, Monitors' (2004)

 

1784

Het VOC-schip 'Europa' (1770), gebouwd voor de Kamer van Zeeland op de werf te Zeeland, vergaat op een rots bij Indramajoe.

Bron: www.vocsite.nl/schepen/detail.html

 

1763

Vertrek vanaf de rede van Vlissingen van het fregat 'Sint Maartensdijk' van de Zeeuwse Admiraliteit, onder bevel van de kapitein-ter-zee Maerten Haringman naar Berbice, met de opdracht om daar een slavenopstand te onderdrukken. Op 15 augustus 1763 volgen de snauw 'Zephir' van de Admiraliteit op de Maze, onder de kapitein-ter-zee Ludolph H. van Oyen en het fregat 'Dolphijn' van de Amsterdamse Admiraliteit, onder kapitein-ter-zee Evert Bisdom. De transportschepen met aan boord een hulpkorps van circa 600 man onder bevel van de kolonel Jan M. de Salve zullen begin november vanuit de Republiek vertrekken. Het smaldeel van Haringman zal in oktober en een gedeelte in november 1763 in Berbice arriveren.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1702

Overlijden van Coenraad van Heemskerk (geboren in 1647). van Heemskerk had met 50 vrijwilligers deelgenomen aan de Zeeslag te Solebay in 1672 tijdens de Derde Engelse Oorlog (1672 - 1674). Later werd hij pensionaris van Amsterdam en gezant te Madrid, Wenen en Parijs.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)

 
 

1694

Door het gecombineerde Engels-Nederlandse eskader onder admiraal lord John Berkeley of Stratton en de luitenant-admiraal Philips van Almonde wordt, ten tijde van de Negenjarige Oorlog, de Franse stad Dieppe gebombardeerd. Vanaf zes oorlogsschepen en negen bombardeergaljoten wordt de stad gedurende 36 uur gebombardeerd, waarbij zowel de stad zelf als de haven zwaar beschadigd worden.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)