maritieme kalender

Welkom bij de maritieme kalender van Het Scheepvaartmuseum. Zoek op datum of jaar en ontdek wat er door de eeuwen heen op en rond zee gebeurde.

 
 
 
 
 

maritieme gebeurtenis - 23 oktober

 

2006

ZKH prins Willem-Alexander en HKH prinses Máxima brengen van maandag 23 tot en met zaterdag 28 oktober een officieel bezoek aan Australië. Hun reis betekent het hoogtepunt en tevens de afsluiting van de viering van de 400-jarige betrekkingen tussen Australië en Nederland. In Canberra zal door het echtpaar op de oorlogsherdenkingsplaats een krans worden gelegd, in aanwezigheid van dertig Nederlandse oorlogsveteranen. De reis door Australië zal eindigen in Sydney, met onder meer een vaartocht met een replica van het historische schip de 'Duyfken', die gedurende dit jubileumjaar om heel Australië zal ronden.

Bron: telegraaf 19-10-2006

 

2001

De Russische kernonderzeeboot 'Koersk', die op 20 oktober 2001 door Nederlandse bergers naar een speciaal dok in Moermansk werd overgebracht, wordt losgemaakt van het ponton 'Giant 4', waarbij de onderzeeboot nu vrij in het dok is komen te liggen. Hierna zal het water uit het dok worden weggepompt, waardoor de boot voor het eerst sinds de ramp in augustus 2000 boven water komt. Hierna wordt met de berging van de 118 slachtoffers begonnen. Volgens de Russische marine kan de gemeten straling rondom de kernreactoren van de 'Koersk' als normaal worden gekwalificeerd.

Bron: persbericht ANP 23-10-2001

 

2000

Het amfibisch transportschip (LPD) Hr.Ms. 'Rotterdam' brengt, aan het einde van de oefening 'Exercise Rock Wader', een bezoek aan Gibraltar, samen met de Amphibious Task Group van de Royal Navy, bestaande uit o.m. HMS 'Fearless', 'Ocean' en 'Northumberland'. De Amphibious Task Group werd aangevuld met enkele Britse mijnenvegers en andere landingsschepen. Aan boord bevinden zich meer dan 3.200 man Brits and Nederlands marinepersoneel/ - mariniers.

Bron: 'Jaarboek van de Marine' (2000)

 

1985

Officiële opening door HKH prinses Margriet van het nieuwe internaat van de Kweekschool voor de Zeevaart in Amsterdam.

Bron: A. Kelder & L.L. von Münching: 'Eerbetoon aan hen die nimmer in de thuishaven terugkeerden' in: 'DBW' jrg.56 (2001)

 

1980

Het containerschip ms.'Nedlloyd Seine' (1961) van Nedlloyd Lijnen, op weg van Pusan naar Pointe Noire, komt in aanvaring met de Belgische tanker 'E.R. Wallonnia' op positie 03.18° N / 105.24° O. Op 24 oktober loopt het zeer ernstig beschadigde schip Singapore binnen. Later zal het schip worden verkocht aan Trans Eastern in Singapore en aldaar worden opgelegd. In 1982 zal het schip worden verkocht voor de sloop in Taiwan.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1946

Aankomst in Tandjong Priok van het door de Nederlandse regering gecharterde passagiersschip ms. 'Ruys' van de Rotterdamsche Lloyd, met aan boord de troepen van de '7 december' divisie. In Buitenzorg wordt nog diezelfde dag door de Britse troepen het gezag overgedragen aan de Nederlandse eenheden.

Bron: L. de Jong, Gesch. der Nederl. in WOII.

 

1945

Aankomst in Tandjong Priok van het door de Nederlandse regering gecharterde passagiersschip ms.'Tegelberg' met aan boord 2.400 man van de '7 december' divisie.

Bron: L. de Jong, Gesch. der Nederl. in WOII.

 

1944

Kapitein-luitenant-ter-zee A. de Booy wordt benoemd tot Nederlands Liaison Officier bij het Britse havencommando, onder captain Cowley-Thomas in Antwerpen. De Booy krijgt hier als taak het bevorderen van de Nederlandse bijdrage aan de bevrijding, met als belangrijkste onderdeel hiervan de heroprichting van de Nederlandse loodsdienst. In april 1945 zal hij worden overgeplaatst naar een Britse legergroep in Tilburg, ressorterend onder Flag Officer Holland, admiral C.V.C. Dickens. De Booy zal daar worden belast met de coordinatie van de inlichtingen over de geallieerde opmars in Nederland ter ondersteuning van hun maritieme activiteiten.

Bron: www.marine.nl

 

1941

Het vrachtschip ss.'Noordplein' (1920, ex- 'Poeldiep') van de Scheepvaart Maatschappij 'Millingen', in de meidagen van 1940 door de Duitsers gevorderd, wordt ingezet als bevoorradingsschip voor de kanaaleilanden bij Seetransportstelle Granville. In augustus 1944 zal het schip na een geallieerde luchtaanval bij St. Malo op de rotsen lopen, waarbij brandt uitbreekt. Na de capitulatie zal het schip kunnen worden vlotgebracht, waarbij reparatie echter niet meer mogelijk zal blijken te zijn. In 1947 zal het schip worden verkocht voor de sloop.

Bron: L.L. von Münching: 'De Nederlandse koopvaardij in WO II' (1978)

 

1921

De motorreddingboot 'Brandaris (I)' van de NZHRM vergaat tijdens een zware storm met man en muis tijdens een poging tot redding van de Duitse schoener 'Liesbeth'. Het wrak van de 'Brandaris' zal nooit meer worden teruggevonden. Vier man komen hierbij om het leven. Tijdens dezelfde storm vergaan eveneens de roeireddingboot van Schiermonnikoog en de stoomreddingboot 'President van Heel'. Deze ramp zal uiteindelijk de aanzet geven tot de bouw van een zelfrichtende reddingboot. ( de 'Insulinde' in 1926)

Bron: E. Spits: 'Niestern bouwt de eerste zelfrichtende motorreddingboot ter wereld' in: maritieme geschiedenis 1500 - 2000, jaarboek VNHSM ( 2005 ).

 

1914

Vertrek vanuit New York van het vrachtschip ss.'Palembang' van de Rotterdamsche Lloyd naar Batavia, waarmee met dit schip als eerste de Java - New York Lijn wordt bevaren. De reizen tussen New York en Batavia liepen aanvankelijk via de Middellandse Zee en het Suezkanaal. Als gevolg van de oorlogsomstandigheden zullen de reizen nu via Kaap de Goede Hoop moeyen worden gemaakt.

Bron: L.L. von Münching: 'De Java-New York Lijn' in: 'DBW' jrg.55 nr. 3 (2000)

 

1911

De Britse tanker ss.'Edward Dawson' (1890) van Lanner Carrying Company, op weg van Novorossik naar Rotterdam en geladen met petroleum, strandt tijdens een storm bij Zoutelande (op positie 51.28° N / 03.39° O) en raakt in brand. Van de in totaal 25 opvarenden komen drie man hierbij om het leven.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1874

De roeireddingboot van station Zandvoort (NZHRM) weet elf opvarenden te redden van het schip 'Henriëtte'.

Bron: gedenkboek der Noord- en Zuid-Hollandsche Redding-Maatschappij '1824-1924, 100 jaren reddingwerk'

 

1856

Indienststelling van een telegrafische verbinding tussen Batavia (Weltevreden) en Buitenzorg.

Bron: J..S. Bickmore: 'Reizen door de Oost-Indische archipel' (1873)

 

1841

Bij Koninklijk Besluit worden de departementen van Koloniën en van Marine van elkaar gescheiden. Het beheer van het departement van Marine wordt opgedragen aan de schout-bij-nacht J.C. Rijk als directeur-generaal (later als minister van Marine).

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1702

De Zeeslag bij Vigo: Een gecombineerde Engels-Nederlandse vloot, onder bevel van de admiraals Sir George Rooke en Philips van Almonde, zeilt, in het kader van de Spaanse Successie oorlog (1702 - 1713), in juli 1702 naar Spanje. Het Nederlandse eskader bestaat uit 23 grote en verscheidene kleine schepen, uitgerust met in totaal 1.726 stukken en bijna 9.000 man. Na een mislukte aanval op Cadix wordt in de baai van Vigo de Spaanse West-Indische zilvervloot, onder bewaking van een Frans eskader, onder bevel van Chateau Renault, aangevallen en veroverd. 17 Franse oorlogsschepen en Spaanse zilverschepen worden tijdens deze aanval verbrand dan wel buitgemaakt. De van het Nederlandse eskader deeluitmakende 'Zeven Provincien', onder bevel van Philips van der Goes, weet het Franse vlaggenschip 'Bourbon' te veroveren, dat in triomf als buit naar de Republiek zal worden meegevoerd.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1644

De Zeeslag in het Listerdiep (Deense Belt), ten tijde van de Noordse Oorlog, tussen een Deense vloot, versterkt met een uit de Repuliek afkomstige hulpvloot, onder Maarten Thyssen, waarbij een Zweedse vloot verslagen kan woren. Voor de Republiek is een overwicht van Deense dan wel van Zweedse zijde in de Sont onaanvaardbaar. Dit omdat de Nederlandse handel en - scheepvaart in het gehele Oostzeegebied anders bedreigd zou kunnen worden.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1627

Het jacht 'Kampen' (1627) van de Kamer Amsterdam van de VOC vergaat bij de Needles of Wight. Op 12 oktober 1627 had de 'Kampen' met zes andere schepen het ruime sop richting Batavia gekozen. Het is zijn eerste reis, maar tevens ook zijn laatste. Door een krachtige storm slaat de 'Kampen' op 23 oktober 1627 te pletter op de verradelijke Needles bij het eiland Wight. De 160 soldaten, zeelui en kooplieden weten daarbij aan land te komen. Slechts twee kisten van de totale lading kunnen nog worden gered. Jacob de Duiker weet nog in 1627 en vervolgens in 1628 2.365 realen naar boven te halen.

Bron: www.vocsite.nl/schepen/detail.html