maritieme kalender

Welkom bij de maritieme kalender van Het Scheepvaartmuseum. Zoek op datum of jaar en ontdek wat er door de eeuwen heen op en rond zee gebeurde.

 
 
 
 
 

maritieme gebeurtenis - 26 februari

 

2004

Het voormalige passagiersschip ss. 'Rotterdam' is van Freeport op de Bahama's onderweg naar Europa. Op sleep door de Poolse sleper 'Englishman' wordt koers gezet naar Gibraltar. Aldaar aangekomen zal het voormalige vlaggenschip van de Holland America Line (HAL) bij de werf Cammel Laird worden opgeknapt - en worden verbouwd. In november 2005 zal het schip via Gibraltar naar de Spaanse havenstad Cadiz gesleept worden om de buitenkant onder handen te nemen. Die dokbeurt is de eerste stap in de ’thuisvaart’. De 'Rotterdam' zal uiteindelijk volgens plan bij de ingang van de Maashaven in Rotterdam worden afgemeerd, in de buurt van het Katendrechtse Hoofd.

Bron: 'RD' 18-06-2004

 

2003

Op de Hiswa, gehouden in de RAI te Amsterdam, wordt het logboek ‘Zwervend door Nederland Maritiem land’ gepresenteerd. Het logboek, speciaal samengesteld voor Waterscouts, is een initiatief van de Stichting Nederland Maritiem Land en Scouting Nederland. 'Zwervend door Nederland Maritiem Land’ is een project met nautische opdrachten voor Scouts, waarmee prijzen kunnen worden gewonnen. Doel is dat de Scouts kennismaken met o.a. de scheepsbouw en aanverwante industrie om mogelijk later hier een beroep in te kunnen vinden.

Bron: www.scouting.nl

 

2003

Door de Commandant Zeemacht Nederland, vice-admiraal J. van der Aa, wordt de herinneringsmedaille Vredesoperaties (met de gesp ENDURING FREEDOM) uitgereikt aan de bemanning van de onderzeeboot Hr.Ms. 'Walrus'. De 'Walrus' had eind 2002 rond het Arabisch schiereiland inlichtingen verzameld ten behoeve van de internationale strijd tegen het terrorisme in het kader van de operatie 'Enduring Freedom'.

Bron: persbericht KM 26-02-2003

 

2002

De sleper 'Kronos' verliest tijdens een westerstorm, kracht 10 Bft. op circa 12 mijl ten noordwesten van Terschelling zijn sleep en krijgt daarbij de sleeptros in de schroef, waardoor het schip volledig stuurloos is geworden. De 'Kronos' wordt na alarmering door het kustwachtvaartuig 'Waker' op sleep genomen en naar Den Helder gebracht. De losdrijvende sleep, een 42 meter lang casco van een nieuw vissersvaartuig, kan door de sleepboot 'Noordgat' en met behulp van de snelle bergings-/reddingsboot 'Tempest' van Wijsmuller's partners, rederij 'Noordgat' op Terschelling, op sleeptouw worden genomen en naar Eemshaven worden gebracht.

Bron: persbericht ANP 26-02-2002

 

1998

Het NAVO-eskader Standing Naval Forces Atlantic (STANAVFORLANT) brengt een tweedaags bezoek aan de Rotterdamse haven. Het vlootverband staat al meer dan een jaar onder bevel van de Nederlandse commandeur P.C. van der Graaf. Nederland levert een bijdrage aan STANAVFORLANT met het geleidewapenfregat Hr.Ms 'Tromp', onder commando van de kapitein-ter-zee ir. M.A. van Maanen. Het is zeven jaar geleden dat het eskader Rotterdam voor het laatst heeft aangedaan. De schepen brengen dit bezoek aan Rotterdam voorafgaand aan de NAVO-oefening 'Strong Resolve', die de komende weken zal plaats vinden op de Noordzee en op de Noorse Zee. Het vlootverband omvat de schepen Hr.Ms. 'Tromp', het Noorse fregat HNOMS 'Narvik', het Duitse fregat FGS 'Mecklenburg-Vorpommern', het Spaanse fregat SPS 'Baleares', het Britse fregat HMS 'Manchester' en de Amerikaanse destroyer USS 'Robert G. Bradley'.

Bron: www.defensie.nl

 

1993

Indienststelling van het multipurpose (M)-fregat Hr.Ms. 'Tjerk Hiddes', gebouwd op de werf van de Koninklijke Maatschappij 'De Schelde' (KSG) te Vlissingen.

Bron: H. Slagter: 'De varende Slagters' (2003)

 

1990

Het Poolse ms. 'Bythom' kampt voor de Nederlandse kust met een schuivende deklast. Een deel van de opvarenden kan met helikopters van de Marine Luchtvaartdienst (MLD) van boord worden gehaald.

Bron: 'Jaarboek van de Marine' (1990)

 

1987

Oprichting van de Nederlandse Kustwacht bestaande uit een samenwerkingsverband tussen de ministeries van Defensie, Verkeer & Waterstaat, Justitie, Landbouw Natuurbeheer en Visserij en Binnenlandse Zaken. De operationele leiding is in handen van de Koninklijke Marine. Het Nederlandse Kustwachtcentrum is voorlopig gevestigd in het gebouw van het Rijkskuststation Scheveningen Radio in IJmuiden. Voortaan zullen alle tot de Kustwacht behorende schepen en vliegtuigen van de verschillende overheidsdiensten centraal worden aangestuurd.

Bron: Kustwacht 23-11-2001

 

1986

Het vrachtschip ms. 'Angela Smits' (1980) van M. Smits (Genchart) uit Rotterdam, op weg van Noorwegen naar Port Alma (Australië) met een lading nitraat in zakken, vergaat tijdens een zware storm door schuivende lading op positie 47.48° N / 07.14° W. De bemanning kan hierbij worden gered.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1985

Kiellegging van het M-fregat Hr.Ms. 'Karel Doorman' op de werf van de Koninklijke Maatschappij 'De Schelde' (KMS) te Vlissingen, als eerste uit een serie nieuw te bouwen multipurposefregatten.

Bron: H. Slagter: 'De varende Slagters' (2003)

 

1955

De coaster ms. 'Pollux' (1955) van Gebr. Pronk uit Groningen, op weg van Trevesand naar Londen, kapseist en zinkt op 65 mijl ten westen van Blaavand (positie 56.02° N / 06.40° O). De bemanning kan hierbij worden gered.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1942

Schout-bij-nacht K.W.F.M. Doorman krijgt van de commandant van het ABDA-Command, vice-admiraal C.E.L. Helfrich de opdracht om met het Combined Striking Fleet- eskader de Japanse vloot in de Javazee op te zoeken en in het bijzonder de Japanse troepentransportschepen te vernietigen, teneinde daarmee een Japanse invasie op Java te kunnen voorkomen. Nog diezelfde dag vertrekt vanuit Soerabaja het eskader van Doorman.

Bron: W. Geneste: 'Herdenking Slag in de Javazee' in; 'Maritiem Nederland' jrg. 91 nr. 1 (2002)

 

1942

De tanker 'Mamura' (1932) van de Petroleum Maatschappij 'La Corona' (Shell) onder gezag van kapitein P. Dobbenga, op weg van Houston via New York naar Halifax om daar in een konvooi te worden opgenomen, wordt op de Atlantische Oceaan door de Duitse onderzeeboot 'U 504' tot zinken gebracht op circa 200 zeemijl van Cape Canaveral op positie 29.00° N / 76.00° W. De 'U 504' behoorde tot een groep van 20 Duitse onderzeeboten die zich op dat moment op de Atlantische Oceaan bevinden. De 'Mamura' zinkt binnen 10 minuten, waarbij alle 49 opvarenden om het leven komen.

Bron: K.W.L. Bezemer: 'De Nederlandse koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog' (1981)

 

1941

Het vrachtschip ss. 'Amstelland' (1920) van de Koninklijke Hollandsche Lloyd (KHL), op weg van Falmouth naar Buenos Aires, onder kapitein C.S.Th. Rietbergen, wordt tijdens een Duitse luchtaanval op de Atlantische Oceaan zwaar beschadigd. Het schip kan hierna op sleeptouw worden genomen, doch zinkt op 28 februari als nog in de zuidelijke uitgang van de Ierse Zee. Hierbij komt een opvarende om het leven.

Bron: L.L. von Münching: 'De Nederlandse koopvaardijvloot in WO II' (1978)

 

1940

De coaster ms. 'Ida' (1931) van C. Kuur uit Zwartsluis, op weg van Plymouth naar Ardrossan, stoot tijdens een zware storm op een onbekend voorwerp en zinkt op 51.22 N / 00.05 W in het Kanaal van Bristol. De bemanning kan hierbij worden gered.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1919

De onderzeeboot Hr.Ms. 'O 2' komt 's avonds voor de ingang van de haven van IJmuiden in aanvaring met het vissersschip 'Dirk' (SCH 219) van de Visscherij Maatschappij v/h Hub. Dirkzwager, gesleept door de sleepboot 'Gloria'. Zowel de onderzeeboot als het vissersschip zinken, maar kunnen later weer gelicht worden.

Bron: www.dutchsubmarines.com

 

1917

De tjalk 'Alberdina' (1910) van schipper/eigenaar De Vries uit Groningen, op weg van St. Valery (Frankrijk) naar Rotterdam met een lading steen en gips, wordt voor de Nederlandse kust door een Duitse U-boot met explosieven tot zinken gebracht. De bemanning kan na het verlaten van het schip aan boord worden genomen door de 'Tonijn' (SCH 195).

Bron: 'De Zee' (1917)

 

1907

Oprichting van de Koninklijke Shell (Royal Dutch) als een Nederlands / Britse werkmaatschappij met een Nederlands belang van 60% en een Engels belang van 40%. Eveneens vindt de oprichting plaats van de Bataafsche Petroleum Maatschappij (BPM) te Den Haag.

Bron: www.voeks.nl/Stbv/Groep.htm

 

1906

Werkstaking onder stokers van zowel de Holland-Amerika Lijn als die van de Rotterdamsche Lloyd in verband met de verhoging van hun loon.

Bron: P. Schurman: 'Tussen vlag en voorschip' (1995)

 

1898

In diverse kustplaatsen worden door het KNMI seinposten opgericht voor de nieuwe 'Stormwaarschuwingsdienst' in Amsterdam. De aëroklinoscoop van Buys Ballot (een seinpaal voor het aangeven van storm) wordt vervangen door weerstations langs de kust, waar overdag bij storm kegels, een bal en vlaggen zullen worden gehesen.

Bron: www.schuttevaer.nl

 

1896

Het vrachtschip ss. 'Ariel' (1889) van de KNSM, op weg van Amsterdam naar Kopenhagen, strandt tijdens een zware storm bij Lemvig, op de kust van Jutland, en gaat verloren. De bemanning kan hierbij worden gered.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1877

Het schroefstoomschip 2de klasse Zr.Ms. 'Soerabaja' weet tien schipbreukelingen te redden van de Duitse schoener 'Concordia', die aan de grond was geraakt, en deze vervolgens naar Makassar (Celebes, Nederlands-Indië) te brengen.

Bron: P. Vermeulen, 'Schepen van de Koninklijke Marine en die der GM' (1962)

 

1851

Het fregat 'Prins van Oranje' (1830; ex- 'Stad 's Gravenhage') van N.J. de Cock uit Amsterdam, onder kapitein J.C. van der Zweep, op weg van Rotterdam naar Batavia, verliest door een orkaan zijn masten. Nadat het door het zeilschip 'Eendragt' gepraaid is op positie 37° Z / 82° O weet het schip met noodtuig Kaap de Goede Hoop te bereiken. Het schip zal aldaar worden afgekeurd en verkocht.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1795

Door het nieuwe Bataafse bewind wordt een Commissie tot Onderzoek van de Toestand van het Materieel van de Admiraliteiten ingesteld. In deze commissie hebben zitting: de vice-admiraals J. Sels, E. Lucas, S. Story en Aeneae en de constructeur-generaal Pieter Glavimans en Jacob Spoor (als leden van het Comité tot de Zaken van de Marine). Deze nieuwe commissie krijgt opdracht om alle oorlogsschepen in de Nederlandse zeehavens te inspecteren. De commissieleden zullen gedurende hun onderzoek de Nederlandse vloot in een erbarmelijke staat aantreffen.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1674

Derde Engelse Oorlog: Het Engelse oorlogsschip 'Lizard' (1672, 4 stukken) onder kapitein John Nicholson, door zwaar weer van de Engelse vloot gescheiden geraakt en voor anker liggende bij Berry Head, wordt door een Nederlandse kaper na een heftig gevecht genomen. Tijdens deze gevechtsactie sneuvelt een bemanningslid en raken twee man gewond.

Bron: D.J. Hepper: 'British warship losses in the age of sail' (1994)