maritieme kalender

Welkom bij de maritieme kalender van Het Scheepvaartmuseum. Zoek op datum of jaar en ontdek wat er door de eeuwen heen op en rond zee gebeurde.

 
 
 
 
 

maritieme gebeurtenis - 30 september

 

2005

Door ZKH prins Willem-Alexander wordt de officiële opening verricht van de nieuwbouw van het Scheepvaart en Transport College (STC) in Rotterdam. In het gebouw zijn nagenoeg alle haven- en scheepvaartopleidingen (VMBO, MBO, HBO en Master of Science) van het College ondergebracht. Ook een aantal bedrijven behorende tot de STC-Group zijn in het gebouw gevestigd. Dit zijn bedrijven, die wereldwijd opleidingen en adviezen verzorgen voor de transportketen, waaronder het Maritime Simulation Rotterdam. Ook het kantoor van de Vereniging Zeilend Zeeschip 'De Eendracht' krijgt is in het nieuwe gebouw ondergebracht.

Bron: www.vaart.nl

 

2002

De jaarlijkse maritieme oefening 'Falcon Nut' draait op volle toeren van 30 september tot en met 4 oktober. Tijdens deze oefening wordt een crisissituatie van aanvallende vliegtuigen gesimuleerd, waartegen een groep NAVO schepen zich moet verdedigen. De deelnemende schepen zijn: het luchtverdedigingsfregat Hr.Ms. 'Jacob van Heemskerck', de M-fregatten Hr.Ms. 'Van Nes', Hr.Ms. 'Abraham van der Hulst', Hr.Ms. 'Van Amstel' en het Belgische fregat 'Westdiep'. Afhankelijk van de uit te voeren missie zal verder worden deelgenomen door twee tot zes F-16´s van de Koninklijke Luchtmacht alsmede door Duitse, Britse en Amerikaanse NAVO-eenheden.

Bron: persbericht Mindef 30-09-2002

 

1992

Officiële opening door koningin Beatrix van het nieuwe gebouw van het Instituut voor Defensie Leergangen (IDL) op de v.m. vliegbasis Ypenburg. Op het IDL zijn de midden- en hogere kaderopleidingen van de verschillende krijgsmachtdelen (marine- ; luchtmachtstafschool en Hogere Krijgsschool van de Koninklijke Landmacht) samengebracht.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1990

Aankomst van het zwaartransportschip 'Super Servant 3' van Wijsmuller Super Servant met vier Amerikaanse mijnenvegers (USS 'Impervious', 'Adroit' en 'Leader' en 'Avenger') in de Perzische Golf in het kader van de Eerste Golfoorlog. De vier mijnenvegers zullen worden ingezet voor mijnenveegoperaties onder de kust van het door Irak bezette Koeweit in het kader van de Operaties 'Desert Shield' en 'Desert Storm'.

Bron: http://navysite.de/ships/mcm1.htm

 

1978

Het bevoorradingsschip ms. 'Smit Lloyd 10' (1966) van Smit-Lloyd BV uit Rotterdam zinkt na een aanvaring met een offshre-platform op 20 mijl van Ras Shukheir op positie 28.12° N / 33.26° O. De bemanning kan hierbij worden gered.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1964

Aankomst in de haven van Rotterdam van het door kernenergie voortgedreven Amerikaanse vrachtschip ns. 'Savannah' van de American Export Osbrandtsen Line. Het schip zal in de Rotterdamse haven tot 6 oktober blijven liggen.

Bron: 'Maritiem Nederland' (1994)

 

1963

In het kader van de aanvang van de wetenschappelijke opleiding op het Koninklijk Instituut voor de Marine, vindt de plechtige installatie plaats van het College van Curatoren. Tot president-curator wordt ZKH prins Bernhard benoemd.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1960

Vertrek van het troepentransportschip ms. 'Grote Beer', met aan boord een versterkt infanteriebataljon (6-Infbat), met bestemming Nederlands Nieuw-Guinea, vanwege de militaire situatie aldaar als gevolg van de opgelopen politieke spanningen tussen Nederland en Indonesië. De 'Grote Beer' zal via Curaçao en het Panama-kanaal naar Sorong varen (aankomst 8 november 1960). De normale route via het Suezkanaal is echter niet mogelijk, doordat het schip in diverse havensteden in het Midden- en Verre Oosten niet welkom zou zijn.

Bron: J. Hoffenaar & B. Schoenmaker: 'Met de blik naar het Oosten' (1990)

 

1959

Tijdens de start vanaf het vliegkampschip Hr.Ms. 'Karel Doorman' stort, kort na de katapultstart, de Seahawk 'F 61' van het 860 squadron (VSQ 860) van de Marine Luchtvaartdienst (MLD) in zee. De vlieger komt hierbij om het leven. De 'Karel Doorman' is net terug van een bezoek aan Hamburg en bevindt zich ter hoogte van Noordwijk.

Bron: 'Jaarboek van de Marine' (1959)

 

1959

Een Hawker-Hunter F-4 van de Koninklijke Luchtmacht afkomstig van de vliegbasis Woensdrecht (326 Sqn) krijgt bij het schieten op de Vliehors zijn eigen kogels in de uitlaat, als gevolg waarvan de motor in brand raakt. Het toestel crasht in Waddenzee bij het eiland Griend. De vlieger weet daarbij zijn schietstoel te gebruiken en kan worden gered.

Bron: www.vlieland-info.nl/Klu.html

 

1951

Indienststelling van het 'lichtschip nr. 10' 'Texel' (A 833). Het lichtschip 'Texel', gebouwd op Rijkswerf te Den Helder, zal in 1976 volledig worden geautomatiseerd en is dan zonder bemanning. Het schip zal eerst in 1992 buiten dienst worden gesteld.

Bron: 'Model lichtschip Texel' in: 'DBW' jrg. 58 nr. 5 (2003)

 

1951

In het Suezkanaal passeren in tegengestelde richting de mijnenvegers Hr.Ms. 'Jan van Gelder', Hr.Ms. 'Abraham van der Hulst', Hr.Ms. 'Pieter Florisz' en Hr.Ms. 'Abraham Crijnssen' het passagiersschip ms. 'Willem Ruys' van de Rotterdamsche Lloyd. De passerende mijnenvegers behoren tot de laatste operationele eenheid van de Koninklijke Marine in Indonesië, welke op 15 augustus waren vertrokken vanuit Soerabaja op weg naar Nederland.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1940

Het vrachtschip ss. 'Haulerwijk' (1924) van de Wijklijn, op weg van Milford Haven naar Tampa, onder kapitein J.J.A. Oepkes, wordt op de Atlantische Oceaan, achter konvooi O.B. 219, door de Duitse onderzeeboot 'U 32' met geschutsvuur tot zinken gebracht op positie 52.34° N / 27.28° W. Vier bemanningsleden komen hierbij om het leven. De 'U 32' vertrok voor de negende oorlogspatrouiille vanuit Lorient (Frankrijk) op 18 september 1940 en zal op 6 oktober weer op deze vlootbasis terugkeren.

Bron: K.W.L. Bezemer: 'De Nederlandse koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog' (1981)

 

1939

Doop en tewaterlating van het vrachtschip ms. 'Sloterdijk' op de werf van A.P. Moller in Odense (Denemarken), bestemd voor de Holland-Amerika Lijn.

Bron: 'Sommelsdijk en Sloterdijk, belangstelling met een vraagteken' in: 'DBW' jrg. 55 nr. 5 (2000)

 

1914

Doop en tewaterlating van het mailschip ss. 'Jan Pieterszn. Coen' van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' (SMN) op de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij in Amsterdam. De doop wordt verricht door mevrouw den Tex, waarbij de stapelloop echter een half uur eerder zou plaatsvinden dan aanvankelijk officieël de bedoeling was.

Bron: L.L. von Münching: 'De Ned. koopvaardij in de eerste oorlogsmaanden van 1914' in: 'DBW' jrg. 54 nr. 3 (1999)

 

1911

Het vrachtschip ss.'Solo' van de Rotterdamsche Lloyd, op weg van Rotterdam naar Nederlands-Indië, loopt aan de grond op het strand bij Monster na uit het roer gelopen te zijn als gevolg van zware grondzeeën en de inmiddels tot orkaankracht aangewakkerde wind. Pogingen tot ankeren zijn tot mislukken gedoemd. De bemanning kan na de stranding door de strandroeireddingboot van het station Ter Heijde (NZHRM) worden gered en van boord worden gehaald.

Bron: 'De Zee' (1911)

 

1911

De zelfrichtende roei- en zeilreddingboot 'Koning Willem III' van de ZHRMS (station Vlissingen) komt in de problemen, nadat de motor tijdens zware weersomstandigheden niet gestart ka worden. Het lukt echter niet meer om het haventje van Ellewoutsdijk binnen te lopen en voor de wind vaart de boot door tot Terneuzen. Bij het afmeren breken de trossen waardoor de boot tegen de sluisdeuren wordt geslagen, als gevolg waarvan zware averij wordt opgelopen. Uit onderzoek zal later blijken, dat het niet meer de moeite loont om het schip te repareren.

Bron: 'Jaarverslag KZHRMS' (1986)

 

1899

Vertrek vanuit Den Helder van het schroefstoomschip der eerste klasse Hr.Ms. 'Tromp' voor een 132 dagen durende reis naar Nederlands-Indië via Zuid-Amerika. Het zou de laatste keer zijn dat een Nederlands oorlogsschip deze route zou volgen.

Bron: H. de Bles e.a: 'Vloot vereeuwigd, honderd jaar Koninklijke Marine in foto' (2002)

 

1848

Eerste roei- en zeilwedstrijden, gehouden op het IJ en georganiseerd door de Nederlandsche Zeil- en Roei-Vereeniging (later KNZ&RV) met vier- en zesriemsgieken, sloepen, jollen, platbodems en zeilschepen.

Bron: 'De Waterkampioen' (1927)

 

1807

De Bataafse kanonneergalei 'Noodweer', onder bevel van luitenant-ter-zee G.S. Rabe van Wezel, vergaat tijdens een zware storm met man en muis (35 opvarenden) op de Waddenzee voor de kust van het Bildt. Na deze ramp spoelen enkele tientallen lijken aan op de Friese kust bij het dorp St. Jacobaparochie. De verdronken marinemannen worden later aldaar begraven in de plaatselijke Nederlands Hervormde Kerk.

Bron: 'naamloze drenkeling' in: 'Alle Hens', jrg.57 nr. 5 (2003)

 

1782

Vaststelling door de Staten-Generaal van een algemeen geldend bestek voor de diverse charters voor oorlogsschepen, in aanbouw op de Nederlandse Admiraliteitswerven. Niet genormaliseerd worden echter de inrichting van de schepen en de afmetingen van de geschutspoorten. Vier jaar later, op 30 september 1786, zal worden besloten om het geschut te verzwaren en te normaliseren. Zo krijgt het eerste chater (70 stukken) een onderbatterij van 28 tot 36 ponders en de bovenbatterij 30 tot 24 ponders.

Bron: Th. J.A. Roodhuyzen: 'In woelig vaarwater', marineofficieren 1779 - 1802 (1998)

 

1660

Het jacht 'Coromandel' in gebruik bij de VOC, op weg van Maslupatnam met eindbestemming Pegu, kapseist en vergaat op 13° NB wegens harde travaten (hevige windstoten met stortregen). Aan boord bevinden zich 42 Nederlanders, 200 Moren en slaven. Alle Moren en slaven verdrinken, samen met 14 Nederlanders. Schipper Jan Willemsz, alias Jan Horrel, de boekhouder, twee stuurlieden en 24 andere Compagnies-dienaren kunnen worden gered.

Bron: www.vocsite.nl/schepen/detail.html

 

1639

Zeeslag bij Goa: een Nederlandse vloot onder Cornelisz. Simons weet nabij Goa een Spaanse vlooteenheid te verslaan.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)