maritieme kalender

Welkom bij de maritieme kalender van Het Scheepvaartmuseum. Zoek op datum of jaar en ontdek wat er door de eeuwen heen op en rond zee gebeurde.

 
 
 
 
 

maritieme gebeurtenis - 30 juni

 

2005

Aankomst van de nieuwe veerboot 'Dokter Wagemaker' II van de Texel's Eigen Stoomboot Onderneming (TESO) in de veerhaven 't Horntje te Texel. Hierna vindt de doop van het schip plaats door mevrouw Lyda Geerte Fedder-Janssen, één van de vier nog in leven zijnde kinderen van de oprichter van de TESO, dokter Adriaan Wagemaker. De 'Dokter Wagemaker' is gebouwd op de werf van Damen Shipyards in het Roemeense Galatz en aldaar op 26 juni 2004 in de Donau te water gelaten. De veerboot heeft een lengte van 130.40 meter en kan 1.750 passagier en 300 personenauto's vervoeren voor de dienst Den Helder - Texel.

Bron: K. de Haas: '2e 'Dokter Wagemaker' in de vaart' in: 'DBW' jrg. 60 nr. 9 (2005)

 

2004

Aan boord van het Urker vissersschip 'Oranje Nassau' (UK 227) breekt brand uit in de machinekamer op 30 kilometer ten westen van IJmuiden. Hierop wordt door de Kustwacht alarm geslagen voor de KNRM reddingboten van IJmuiden en Zandvoort. Door de zandzuiger 'Prins der Nederlanden' en de sleepboot 'Massai', evenals drie andere vissersboten wordt assistentie verleend. Door het luchtdicht afsluiten van de machinekamer van de 'Oranje Nassau' kan het vuur snel worden gedoofd. Daarop keren de reddingboten weer terug naar hun station. Ook de 'Prins der Nederlanden' en de sleepboot 'Massai' hervatten hun werkzaamheden. De 'Oranje Nassau' wordt uiteindelijk door de sleepboot 'Pollux' naar IJmuiden gesleept.

Bron: www.kustwacht.nl

 

2003

Prinsjesdagbrief 2003: De minister van Defensie, H.G.J. Kamp maakt vooruit lopende op Prinsjesdag zeer forse bezuinigingen op de krijgsmacht bekend. In de toekomst zal het expeditionaire vermogen en inzetbaarheid van de gehele krijgsmacht worden vergroot in het kader van de VN of NAVO. Voor de marine heeft dit de volgende consequenties: de (vervroegde) afstoting van vier fregatten, zodat slechts tien fregatten zullen resteren; het terugbrengen van het aantal mijnenbestrijdingsvaartuigen tot tien; het afzien van de oprichting van het derde Mariniersbataljon en de opheffing van de Groep Marpat (maritieme patrouillevliegtuigen) door verkoop van de Lockheed Orions P-3C.

Bron: brief aan de Tweede Kamer 30-06-2003

 

2001

HKH prinses Margriet opent op het Kaag-eiland de nieuwe scheepsbouwhal van Jacht- en Scheepswerf Van Lent & Zonen (onderdeel van Feadship). De hal, met een afmeting van 130 x 27 meter, biedt ruimte voor de bouw van grote zeegaande jachten. Van Lent & Zonen is een familiebedrijf dat in 1849 is gestart met de bouw van schepen.

Bron: www.koninklijkhuis.nl

 

1995

Na langdurige onderhandelingen kan het contract tussen de Koninklijke Marine en de werf van de Koninklijke Maatschappij 'De Schelde' (KSG) te Vlissingen worden ondertekend voor de levering van twee luchtverdedigings- en commandofregatten ter vervanging van de twintig jaar oude geleide wapenfregatten Hr.Ms. 'Tromp' en Hr.Ms. 'De Ruyter'.

Bron: J. Verhoog (e.a.): 'Luctor et Emergo 125 jaar Koninklijke Schelde 1875 - 2000' (2001)

 

1971

De coaster ms. 'Veritas' (1953) van Scheepvaart Mij. 'Nobecka' (Gebr. Beck) uit Groningen, op weg van Rotterdam naar Londen, kapseist ter hoogte van Maassluis op de Nieuwe Waterweg en zinkt. De bemanning kan hierbij worden gered. Later zal het schip worden gelicht en voor de sloop worden verkocht.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1957

De coaster ms. 'Frean' (1940) van F. Alberts uit Rotterdam loopt, op weg van Port Nolloth naar Kaapstad, vlak na vertrek, op de rotsen bij Port Nolloth (Zuid-Afrika). Pogingen om het schip te bergen mislukken omdat op 28 juli 1957 tijdens een zware storm de 'Frean' nog verder landinwaars zal worden gezet. Uiteindelijk zal het schip ter plaase moeten worden gesloopt.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1944

Beëindiging van de operatie 'Neptune', de geallieerde invasie op de Normandische kust in de Britse sector. Drie dagen later vindt ook de beëindiging in de Amerikaanse sector plaats. De Britse Mulberry-haven bij Arromanches blijft open vanwege het gebrek aan havenfaciliteiten. Hoewel de stad Antwerpen begin september al heroverd zal worden op de Duitsers zal het nog lang duren voordat de haven van Antwerpen gebruikt kan worden. Le Havre zal op 9 oktober in gebruik worden genomen. Uiteindelijk zal de kunstmatige haven op 31 oktober buiten gebruik worden gesteld, omdat dan Belgische en Nederlandse havens in gebruik kunnen worden genomen en op dat tijdstip ook dichter bij het front zullen liggen.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1940

(Werkeloze) vissers kaken vanuit Denemarken ingevoerde haring. Doordat de haringvisserij in Nederland na de Duitse inval in Nederland moest worden beeindigd werden de visliefhebbers verstoken van hun verse haring. Een vishandelaar heeft hiervoor een oplossing gevonden; hij laat via Duitsland vanuit Denemarken kisten met haring komen welke in ijs zijn verpakt. De verdere bewerking zal plaatsvinden in Scheveningen.

Bron: 'De Zee' (1940)

 

1925

Indienststelling van het Marinevliegkamp Marokrembangan bij Soerabaja, door de Commandant der Zeemacht in Nederlands-Indië, vice-admiraal A.F. Gooszen. Voor dit nieuwe MLD-vliegkamp waren in totaal 10 toestellen overgevlogen.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1917

Het vrachtschip ss. 'Amstelland' van de Koninklijke Hollandsche Lloyd (KHL), op weg van Buenos Aires naar Belfast met een lading maïs, onder kapitein J. Hansen, wordt op de Atlantische Oceaan, 35 mijl ten zuiden van Galley Head getorpedeerd door - en met kanonvuur van de Duitse onderzeeboot 'U 31' tot zinken gebracht. De opvarenden kunnen worden gered door het Britse vissersvaartuig 'Swansea Castle' en te Swansea aan land worden gezet.

Bron: L.L. von Münching: 'De Ned. koopvaardij in WO I' in: 'DBW' jrg. 59 nr. 3 (2004)

 

1907

Vertrek onder zeil vanuit New Castle van de ijzeren driemastbark 'Willem Eggerts' (1885) van de rederij N. Brantjes & Co te Purmerend onder kapitein H. Feijes voor een reis naar Chili met een lading kolen. Op 23 augustus 1907 zal het schip, na 54 dagen, op de rede van Junin arriveren.

Bron: T.F.J. Pronker: 'De laatste Kaap Hoorn-reizen van schepen van de Nederlandse Grote Zeilvaart' in: 'DBW' jrg. 59 nr. 4 ( april / 2004 ).

 

1900

Tewaterlating van de 'IJsbreker anno 1900', het latere ss 'Christiaan Brunings', op de werf 'De Nachtegaal' van J.F. Meursing te Amsterdam, in opdracht van het Ministerie van Waterstaat, Handel en Nijverheid. De 'Christiaan Brunings' valt tijdens de bouw geheel onder de nieuwe stoomwet van 1896.

Bron: E.K. Spits: 'ss. Christiaan Brunings' (2000)

 

1883

De eerste officiële 'Varsity' georganiseerd door de Nederlandsche Studenten Roeibond wordt op de Rijn bij Oudshoorn, nabij hotel Deurloo, geroeid. Deelnemers zijn de roeiverenigingen Njord, Laga en Triton. De wedstrijd in vierriemsgieken, met vaste banken en inrigged, tussen Njord, Laga en Triton begon om vier uur en is een kwartier later reeds afgelopen. Njord komt daarbij als eerste en enige over de finish. Laga en Triton zijn echter met elkaar in aanvaring gekomen. Ondanks het aanbod van Njord om de wedstrijd over te laten roeien, wordt uiteindelijk besloten om de vijf gouden Bondsmedailles toch aan Njord toe te kennen. De eerste 'Varsity', die onder supervisie van de Nederlandsche Studenten Roeibond werd georganiseerd, is daarmee ten einde.

Bron: www.varsity.nl

 

1882

Het vrachtschip ss. 'Cats' (1881) van Stoomvaart Reederij 'Rotterdam' uit Rotterdam, in beheer bij Lels & van Dam, op weg van Riga naar Rotterdam en Elseneur reeds gepasseerd, wordt sindsdien vermist.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1876

Officiële opening van het gegraven droogdok in Middelburg. Het eerste schip in het dok is het fregatschip 'Minister Fransen van de Putte' van de rederij Van Zeijlen & Decker. Het dok, genoemd naar prins Hendrik 'de Zeevaarder', wordt aanvankelijk geexploiteerd door de Zeeuwse rederij Van Zeijlen & Decker. In 1893 zal het dok publiekelijk worden geveild, waarna het in handen zal komen van de in 1875 opgerichte Koninklijke Maatschappij 'De Schelde' in Vlissingen.

Bron: A. Koppejan: 'Middelburgs droogdok na 75 jaar weer droog' in: 'DBW' jrg. 58 nr. 12 (2003)

 

1866

Vertrek vanuit de thuishaven Vlaardingen van de eerste Nederlandse logger 'Scheveningen' (SN 1), gebouwd op een werf in Boulogne, voor een reis van drie weken.

Bron: H. Slechte: 'Adrien Eugène Maas' (2001)

 

1818

Vertrek van de technische commissie, ingesteld door de minister van Marine, J.C. van der Hoop, om 'in onderling en gezamenlijk overleg' nader onderzoek in Engeland te verrichten inzake de scheepsbouw, uitrusting en bewapening. De commissie bestaat uit C. Soetermeer, constructeur van het Departement van de Schelde, C.J. Glavimans, onderconstructeur van het Departement van de Maze en de luitenant-ter-zee G.M. Roentgen. In maart 1819 zullen Soetermeer en Glavimans weer terugkeren, waarbij Roentgen zal verzoeken om langer in Engeland te mogen blijven, teneinde ervaring op te doen met het bewerken van ijzer en met de vervaardiging van een werkend model van een 'stoom- of dampwerktuig'.

Bron: N. Habermehl: 'J.C. van der Hoop, 1742 -1825' (2000)

 

1784

De fluit 'Hoop' (1773), gebouwd voor de Kamer Amsterdam van de VOC op de VOC-werf te Amsterdam, slaat tijdens zijn vierde thuisreis in stukken bij Kaap de Goede Hoop.

Bron: www.vocsite.nl/schepen/detail.html