maritieme kalender

Welkom bij de maritieme kalender van Het Scheepvaartmuseum. Zoek op datum of jaar en ontdek wat er door de eeuwen heen op en rond zee gebeurde.

 
 
 
 
 

maritieme gebeurtenis - 23 september

 

2006

In het weekend van 23 op 24 september wordt het REM-eiland voor de Nederlandse kust ter hoogte van Noordwijk gesloopt. Jarenlang was dit platform een van de oefenobjecten voor de KNRM en zijn er talloze PR-tochten naar toe gevoerd. De KNRM-reddingboot 'De Redder' en de 'Valentijn' uit Noordwijk brengen een laatste bezoek aan het legendarische platform. In 1963 vonden de eerste radio-uitzendingen plaats van de toen opgerichte Reclame Exploitatie Maatschappij (REM). De voornaamste aandeelhouder was de Rotterdamse scheepsbouwer Cornelis Verolme.

Bron: www.knrm.nl

 

2002

Vier reddingsboten komen in actie voor de Duitse tanker 'Drent' uit Bremen. De reddingboot 'Koning Willem I' van de KNRM (station Schiermonnikoog) werd door de Kustwacht opgeroepen, nadat de 'Drent' boven Borkum alarm had geslagen omdat het schip water maakte. Kort voordat de 'Willem I' bij de tanker arriveert heeft een reddingboot, die in Engeland was gekocht en op weg is naar de thuishaven in Finland de vier bemanningsleden al aan boord genomen. De kapitein blijft alleen aan boord achter. De Duitse reddingboot 'Alfred Krupp' meldt zich ook op de plek des onheils en na overleg wordt besloten dat de 'Willem I' richting Borkum vaart waar de 'Jan en Titia Visser' vanaf de Eemsmond de vier bemanningsleden zullen overnemen en naar Embden zullen brengen.

Bron: 'LC' 23-09-2002

 

2001

Het containerschip ms. 'Nedlloyd Europa' van de rederij P&O Nedlloyd uit Rotterdam, op weg van Yokohama naar Hongkong, komt op de Oost-Chinese Zee bij slecht weer in aanvaring met een Taiwanees vissersschip. Het containerschip weet daarop de 10 vissers en scheepshond te redden en hen vervolgens in Taiwan aan wal te brengen..

Bron: 'Staatscourant' 23-12-2002

 

1999

Een F-16A jachtbommenwerper van de Koninklijke Luchtmacht, afkomstig van vliegbasis Volkel (312 Sqn), stort zeventig kilometer ten noorden van Schiermonnikoog in zee. De vlieger maakt daarbij gebruik van zijn schietstoel en kan kort na het ongeval door een reddingshelikopter van de Koninklijke Luchtmacht worden opgepikt. Het verongelukte toestel voerde een oefenvlucht uit boven de Noordzee.

Bron: persbericht Mindef 23-09-1999

 
 

1944

De tanker ms. 'Justina' (1924) van de Curaçaosche Scheepvaart Maatschappij uit Willemstad, op weg van Maracaibo naar Curaçao, zinkt in de Caraibische Zee, op positie 12.08° N / 69.26° W, na een aanvaring met het Amerikaanse tankschip ss. 'Yamhill'. Eén bemanningslid komt hierbij om het leven.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1943

Het door de Duitse hulpkruiser 'Thor' op 1 juli 1940 gevorderde ss. 'Kertosono' (1923) van de Rotterdamsche Lloyd, onder kapitein D. de Boer, en vervolgens door de Duitsers te Nantes ingericht tot Z-Schiff (bevoorraadingsschip voor U-boten), wordt als gevolg van een hevige luchtaanval door Britse vliegtuigen volledig door brand verwoest en later door Duits marinepersoneel tot zinken worden gebracht. Op 11 augustus 1944 zal het schip door de Duitsers als blokschip in de Loire worden gebruikt.

Bron: 'DBW' jrg. 56 (2001)

 

1942

Aanval van enkele Hudson-bommenwerpers van het 320 Squadron (VSQ 320) van de Marine Luchtvaartdienst (MLD) op een Duits konvooi bij Texel, waarbij drie schepen met bommen worden beschadigd, dan wel tot zinken worden gebracht. Het 320 Squadron voert zijn operaties uit vanaf de Britse basis Bircham Newton (Norfolk) waar het tot maart 1943 gestationeerd zal blijven. Gedurende deze periode zal de vijandelijke scheepvaart langs de Nederlandse kust het belangrijkste doelwit van dit squadron blijven.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1942

De coaster ms. 'Hast 2' (1940) van de rederij Muron te Rotterdam, in juni 1940 door de Duitse bezetter in beslag genomen, loopt in de Kleine Belt op een mijn en gaat verloren.

Bron: A. Boerema: 'Coasters, de laatste 50 jaar van de KHV' (1992)

 

1940

Op de Noordzee opereren drie geallieerde onderzeeboten: de Franse onderzeeboot 'Rubis' bij de Doggersbank, de onderzeeboot Hr.Ms. 'O 23' voor het Skagerrak en de onderzeeboot Hr.Ms. 'O 22' voor de kust van Noorwegen.

Bron: http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/40-09.htm

 

1939

Het passagiersschip ss. 'Statendam' van de Holland-Amerika Lijn, met aan boord 307 passagiers komende uit New York, wordt in de Downs door de Royal Navy tot stoppen gedwongen en gesommeerd voor anker te gaan. Een Brits contrabandeonderzoek volgt hierna. Na een langdurig onderzoek en onderhandelingen met de Britse autoriteiten kunnen de passagiers pas op 4 oktober, aangekomen in Tilbury, worden overgebracht naar de veerboot 'Oranje Nassau'. Met dit schip vertrekken de passagiers de volgende dag naar Vlissingen. Op 12 oktober 1939, na een vertraging van bijna drie weken, keert de 'Statendam' weer in Rotterdam terug.

Bron: F. van Tuikwerd: 'ss. 'Statendam' 1929 - 1940' (2003)

 

1928

Bezoek van HM koningin Wilhelmina, aan boord van de torpedobootjagers Hr.Ms. 'De Ruyter' en Hr.Ms. 'Evertsen' in Den Helder, om de bemanning een behouden reis naar Nederlands-Indië te wensen. Het vertrek van beide schepen, onder commando van de luitenant-ter-zee der eerste klasse H. Ferwerda, zal op 27 september plaatsvinden.

Bron: H. de Bles e.a: 'Vloot vereeuwigd, honderd jaar Koninklijke Marine in foto' (2002)

 

1916

De raderboot 'Prins Hendrik' van de Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland' wordt door enkele Duitse torpedoboten aangehouden en vervolgens naar Zeebrugge opgebracht. Zo verspeelde de maatschappij gedurende de afgelopen maanden van 1916 maar liefst drie schepen.

Bron: L.L. von Münching: 'Ned. koopvaardij tijdens de oorlogsmaanden van 1916' in: 'DBW' jrg. 57 nr. 3 (2002).

 

1916

De stoomtrawler 'Burgemeester Vening Meinesz' (IJM 97) vergaat tijdens het vissen met man en muis op de Noordzee, vermoedelijk als gevolg van een mijnexplosie.

Bron: 'De Zee' (1917)

 

1915

Het vrachtschip ss. 'Eemdijk' (1913) van de Holland-Amerika Lijn, op weg van Buenos Aires naar Kopenhagen met een lading mais, onder kapitein G.C. Kok, loopt nabij de Doggersbank achtereenvolgens op twee mijnen, waarna het schip zinkt. De bemanning, die het schip inmiddels heeft verlaten, kan worden gered door het Zweedse ss. 'Framnaes'.

Bron: L.L. von Münching: 'De Nederlandse koopvaardij in de eerste oorlogsmaanden van 1915' in: 'DBW' jrg. 55 nr. 2 (2000)

 

1914

Het kofschip 'Poolster', op weg van Grangermouth (Schotland) naar Göteborg wordt vermist op de Noordzee. Later zal blijken dat van dit schip zes opvarenden om het leven zijn gekomen.

Bron: L.L. von Münching: 'De Ned. koopvaardij in de eerste oorlogsmaanden van 1914' in: 'DBW' jrg. 54 nr. 3 (1999)

 

1855

De kof 'Johanna', op weg van Delfzijl naar Christiana, loopt op 3 mijl van Strömstad op een klip. De bemanning kan hierbij worden gered. Het schip moet als verloren worden beschouwd en zal later als wrak worden verkocht.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1779

Een squadron van vijf kaperschepen onder de Schot John Paul Jones (1747 - 1792), varende in dienst van de Staten van Noord-Amerika, valt vlak onder de Engelse kust bij Famborough Head een Brits konvooi van 41 schepen aan, varende onder de hoede van de Britse oorlogsschepen HMS 'Serapis' (50 stukken) onder captain Richard Pearson en HMS 'Countess of Scarborough' (20 stukken). Het kaperschip 'Bon Homme Richard' (42 stukken) bindt met twee andere schepen de strijd aan met de Britse oorlogsschepen. Na een zeer fel gevecht worden de schepen tot overgave gedwongen. De 'Bon Homme' zinkt een dag later als gevolg van de opgelopen schade, waarbij Jones zal overstappen over op de 'Serapis'. De veroverde schepen zullen later naar de rede vanTexel worden gezeild. Als gevolg hiervan zullen wrijvingen ontstaan met Engeland, aan de vooravond van de Vierde Engelse oorlog (1780 - 1784), tussen Groot-Brittannië en de Republiek.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1765

Geboorte van Willem Otto Bloys van Treslong; zal later een loopbaan bij de marine volgen en tot de rang van schout-bij-nacht worden bevorderd.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)

 

1694

Mislukte aanval op Duinkerken door een gecombineerde Engels-Nederlandse vloot ter bestrijding van de Duinkerker kapers.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)