maritieme kalender

Welkom bij de maritieme kalender van Het Scheepvaartmuseum. Zoek op datum of jaar en ontdek wat er door de eeuwen heen op en rond zee gebeurde.

 
 
 
 
 

maritieme gebeurtenis - 23 december

 

1999

Scheepsreparatiewerf Shipdock Amsterdam BV (opgericht in 1987) in Amsterdam-Noord wordt overgenomen door de IMCA Groep BV, waarvan zakenman Erik de Vlieger eigenaar is. Kranenbouwer Figee in Haarlem, eveneens van IMCA, zal zich eveneens vestigen op het terrein van de werf in Amsterdam.

Bron: www.shipdock.nl

 

1996

Tewaterlating van het cruiseschip ms. 'Rotterdam (VI)' van Holland-America Line Westours Inc. bij de werf van Fincantieri-Cantieri Navali Italiani te Venetië.

Bron: 'Plaatsbepaling MMR' (januari 1999)

 

1982

De coaster ms. 'Carebeka VIII' (1976) van Carebeka BV uit Groningen, op weg van La Coruña naar San Ciprián, loopt op de rotsen bij San Caprian en breekt in stukken. De kapitein komt hierbij om het leven; de overige bemanningsleden kunnen worden gered. Het einde van het schip valt ongeveer samen met het einde van de reeds in 1939 opgerichte rederij Carabeka, mede als gevolg van de reeds jarenlange voortdurende slechte bedrijfsresultaten.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1952

De motorzeilschoener 'Albatros' (1913) van J. Boerma uit Groningen, op weg van Penzance naar Hull, strandt tijdens dichte mist op een halve mijl van St. Catherine's Point en wordt vervolgens tot wrak geslagen.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1949

Oprichting van Squadron 7 van de Marine Luchtvaartdienst (MLD) (ex VSQ 321) te Biak (Nederlands Nieuw-Guinea), waarbij wordt gevlogen met 6 Catalina-vliegboten. De toestellen worden gebruikt voor maritieme patrouilles en het onderhouden van een geregelde vliegdienst vanuit Sorong naar Biak, de Wisselmeren en op Merauke. In 1951 zal Squadron 7 weer worden omgedoopt in Squadron 321 op het Marinevliegkamp Biak. Squadron 7 zal weer op 4 juli 1955 in Biak worden heropgericht, waarbij dan gebruik zal worden gemaakt van 14 eenmotorige Fairey Firefly Mk.IV en FR. Mk.V. vliegtuigen.

Bron: 'Jaarboek van de Marine' (1949)

 

1942

Britse luchtaanval op de Rijkswerf Willemsoord te Den Helder, waarbij de daar gevestigde scheepswerf en het hierin gelegen waterbassin met een aantal vottreffers ernstig beschadigd worden.

Bron: L. de Jong, Gesch. der Nederl. in WOII.

 

1941

De onderzeeboot Hr.Ms. 'K XIV', onder commando van de luitenant-ter-zee der eerste klasse C.A.J. van Well Groeneveld, slaagt in de nabijheid van Straat Api, in de ondiepe baai van Kuching (Serawak), in samenwerking met de Dornier DO 24 K vliegboot 'X 35' (behorende tot vlieggroep GVT 7), onder de luitenant-ter-zee der tweede klasse-vlieger (KMR) P. Jaapies, drie Japanse troepentransportschepen te torpederen. Zo kunnen achtereenvolgens de 'Katori Maru', de 'Hioyshi Maru' en de 'Hokai Maru' tot zinken worden gebracht. Tenslotte kan bovendien nog de Japanse torpedobootjager 'Daisantonan Maru' tot zinken worden gebracht. Na alle torpedo's te hebben verschoten weet de 'K XIV' heelhuids weg te sluipen en te kunnen ontkomen.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1941

Ondanks hevig afvuurgeschut en tegenacties door Japanse jagers worden door zes Dornier-vliegboten van de Marine Luchtvaartdienst (MLD) bij Davao op de Filippijnen een Japanse kruiser en een tanker gebombardeerd. Tijdens deze actie weet de Dornier-vliegboot 'X 30' ook nog een Japanse jager uit de lucht te schieten. De 'X 27' gaat tijdens deze actie verloren, waarbij de bemanning kan worden gered door de 'X 30'.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1940

Het vrachtschip ss. 'Breda' (1921) van de KNSM, op weg van Londen naar de Verenigde Staten, onder kapitein J. Tooi, wordt in de baai van Oban (Schotland, op positie 56.29° N / 05.25° W) als gevolg van een luchtaanval door enkele Duitse Heinket bommenwerpers tot zinken gebracht. De bemanning en 12 passagiers weten zich te redden. 10 racepaarden (waarschijnlijk bestemd voor de Aga Khan), die in boxen aan dek stonden kunnen nog worden losgelaten en weten de Schotse wal zwemmend te bereiken. In 1951 zal het wrak worden gelicht en in Peterhead worden gesloopt.

Bron: A.R. Kelder: 'Gekaapt' in: 'DBW' jrg. 56 nr. 2 (2001)

 

1939

Aankomst in Soerabaja van de onderzeeboot Hr.Ms. 'O 20' onder bevel van de luitenant-ter-zee der eerste klasse P.G.J. Snippe vanuit Nederland. Samen met het zusterschip Hr.Ms. 'O 19' worden beide schepen ingedeeld bij de vierde divisie onderzeeboten, welke gestationeerd worden in de Flores Zee.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1925

Overdracht van het pantserdekschip Hr.Ms.'Noordbrabant' aan het ministerie van Justitie. In oktober 1926 zal de 'Noordbrabant' worden overgebracht naar Vlissingen, waar het als wacht- en opleidingsschip voor matrozen van de Koninklijke Marine zal fungeren.

Bron: L.L. von Münching: 'Vele neutraliteitsschendingen' in: 'DBW' jrg. 58 nr. 6 (2003)

 

1914

Tewaterlating van het passagiersschip ss. 'Venezuela' van de Koninklijke West-Indische Maildienst (KWIM) op de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij (NSM) in Amsterdam.

Bron: L.L. von Munching: 'De Ned. koopvaardij in de eerste oorlogsmaanden van 1914' in: 'DBW' jrg. 54 nr. 8 (1999)

 

1841

De smak 'Johanna', op weg van Groningen naar Londen, vergaat op de Eierlandse gronden bij Texel.

Bron: A. Schol / K. Uitgeest, '...en om hen heen was alles branding' (1994).

 

1832

Na een zwaar bombardement door de Franse troepen capituleert generaal D.H. baron Chasse te Antwerpen. Chasse had in de Citadel van Antwerpenl tijdens de Belgische Opstand (1830 - 1839) gedurende een periode van twee jaar weten stand te houden. Ook het flottielje voor Antwerpen, bestaande uit 12 kanonneerboten, onder commando van de kapitein-ter-zee J.C. Koopman, geeft zich over, nadat de schepen door de bemanningen onbruikbaar waren gemaakt. Alle bemanningen worden door de Belgen krijgsgevangen gemaakt en worden eerst in 1833, nadat koning Willem I zijn verlies zou hebben erkend, weer in vrijheid gesteld.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1814

Het koopvaarijschip 'De Vrienden van Suriname' onder kapitein C. Kraay arriveert, als eerste schip, na het uitroepen van de onafhankelijkheid van het nieuwe Koninkrijk der Verenigde Nederlanden in december 1813, weer op de rede van Paramaribo (Suriname) sinds 1803.

Bron: www.cultuurwijzer.nl

 

1813

De erfprins van Oranje, prins Willem II, zoon van de net tot souverein vorst der Verenigde Nederlanden benoemde prins Willem Frederik (Willem I), brengt een bezoek aan de marinehaven van Hellevoetsluis,

Bron: H. Herman: 'Onze Zeemacht tijdens de Fransche overheersing 1810 - 1814' (1923)

 

1811

Van een aantal Britse schepen, varende in konvooi vanuit de Oostzee, lopen tijdens een storm HMS 'Hero' en het troepenschip HMS 'Archimedes' op de Haaksgronden bij Texel. Beide schepen vergaan, waarbij slechts 12 van de in totaal 530 opvarenden gered kunnen worden. De te hulp geschoten brik HMS 'Grasshopper' raakt zelf in de problemen en loopt twee dagen later eveneens aan de grond. Het schip wordt geconfisceerd en vervolgens in januari 1812 als de brik 'Irene' weer in dienst gesteld. De oorspronkelijke brik 'Irene' (1806) van de Admirsaliteit van Amsterdam wordt hierna verkocht. De 'Grasshopper' / 'Irene' zal in 1822 te Vlissingen worden gesloopt.

Bron: H. Herman: 'Onze Zeemacht tijdens de Fransche overheersing 1810-1814' (1923)

 

1757

Op het VOC-schip 'Spanderswoud' (1744) van de Kamer Amsterdam breekt, twaalf dagen na aankomst van zijn zesde reis (11 december), brand uit als het schip op de rede van Texel voor anker ligt. Het schip brandt daarbij volledig uit.

Bron: www.vocsite.nl/schepen/detail.html