maritieme kalender

Welkom bij de maritieme kalender van Het Scheepvaartmuseum. Zoek op datum of jaar en ontdek wat er door de eeuwen heen op en rond zee gebeurde.

 
 
 
 
 

maritieme gebeurtenis - 27 april

 

2005

De rederij Seatrade te Groningen versterkt zijn positie als 's werelds grootste reder op het gebied van koeltransporten door de overname van de United Reefer Pool. Het concern bouwt zijn vloot hierdoor uit van 140 naar 170 koelschepen. Een deel van de nieuwe aanwinst zal worden beheerd door Seatrade Groningen. Seatrade heeft de overname vorige week beklonken met de eigenaren van de rederij Vroon uit Breskens en van Sun uit het Engelse Farnham. Deze reders bestieren samen de United Reefer Pool, met in totaal 27 schepen. Seatrade neemt deze pool met alle activiteiten en de vijftien eigen schepen van Vroon en Sun over.

Bron: www.vroon.nl

 

2005

ZKH prins Willem-Alexander wordt bevorderd tot de rang van commandeur der Koninklijke Marine Reserve, tot reserve brigade-generaal der Infanterie van de Koninklijke Landmacht en tot reserve commodore van de Koninklijke Luchtmacht.

Bron: persbericht Mindef 27-04-2005

 

2002

Na een reis vanuit Sydney van bijna een jaar en 18.000 mijl, meert de replica van het jacht 'Duyfken', in het kader van de VOC-jubileumviering, af in de haven van Oude Schild op Texel. Hierbij zijn prins Willem-Alexander en prinses Maxima ter verwelkoming aanwezig.

Bron: persbericht ANP 27-04-2002

 

2000

De grootscheepse wrakkenruiming op de Westerschelde wordt hervat. In opdracht van Rijkswaterstaat is de Combinatie 'Wrakkenruiming Westerschelde', die wordt gevormd door Van den Akker, Boskalis en Smit Tak, momenteel volop bezig in het Nauw van Bath. Daar wordt het wrak van de 'Sierra Grande' bovengehaald. De 'Sierra Grande', die als eerste naar boven wordt gehaald, kwam op 5 april 1924 in aanvaring met een Amerikaans stoomschip en zonk in het Nauw van Bath. De bergers werken gelijktijdig aan het wrak van de 'Deutschland', een tot patrouilleboot omgebouwde vistrawler, die eind 1940 in de Wielingen op een mijn was gelopen.

Bron: http://www.schuttevaer.nl/2000

 

1991

Het S-fregat Hr.Ms. 'Piet Heyn', stationsschip in het Caribisch gebied, lanceert tijdens een gezamenlijke oefening met Amerikaanse en Britse eenheden, met succes de eerste MK-46 exercitietorpedo op de 'Underwater Tracking Range' ten westen van Saint Croix. Deze MK-46 is van Amerikaans fabrikaat en ontwikkeld om diep duikende, snel varende onderzeeboten te kunnen opsporen en te vernietigen.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1990

ZKH prins Willem-Alexander wordt bevorderd tot adjudant in buitengewone dienst van HM de Koningin onder gelijktijdige bevordering tot luitenant-ter-zee van speciale diensten der 2de klasse oudste categorie, Koninklijke Marine Reserve. In 1985 vervulde hij zijn dienstplicht bij de Koninklijke Marine en diende onder andere aan boord van de fregatten Hr.Ms. 'Tromp' en 'Abraham Crijnssen'.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1967

Geboorte van ZKH prins Willem-Alexander in het Academisch Ziekenhuis Utrecht, uit het huwelijk van prinses Beatrix en prins Claus van Amsberg.

Bron: diverse bronnen

 

1960

De coaster ms. 'Huba' (1957) van A. van der Graf uit Rotterdam, op weg van Jacksonville naar Belize, strandt op het Chinochorro Rif (positie 18.24° N / 87.21° W) en gaat verloren. De bemanning kan hierbij worden gered.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1950

De coaster ms. 'Leid Bruynzeel' (in 1942 te Engeland gebouwd als landingsvaartuig van de Royal Navy) van Bruynzeel's Fineerfabriek uit Zaandam, op weg van Sampit naar Tandjong Priok (Indonesië) met een lading hout, loopt op de Sampit rivier bij Palangsian (Borneo) aan de grond en kapseist na weer vlot te zijn gebracht. Het schip moet als verloren worden beschouwd.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1946

De coaster ms. 'Thea' (1929) van H. Oldenburg uit Groningen, op weg van Grangemouth naar Antwerpen, zinkt na het schuiven van de lading op een halve mijl ten zuiden van Flamboro Island. Twee bemanningsleden komen hierbij om het leven.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1943

Het vrachtschip ss. 'Merope' (1918) van de KNSM, op weg van Bougie naar Algiers, onder kapitein C.P. Dekker, wordt in de Middellandse Zee ter hoogte van Kaap Bengat door de Duitse onderzeeboot 'U 371' getorpedeerd en tot zinken gebracht. Tien bemanningsleden komen hierbij om het leven.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1943

Een zeer grote brand breekt uit in het Carlton-Hotel aan de Vijzelstraat in Amsterdam en de huizenblokken daarachter nadat een Amerikaanse bommenwerper daar is neergestort. Bij de brandbestrijding wordt onder meer de blusboot 'Jan van der Heijde II' ingezet.

Bron: www.nationaalbrandweermuseum.nl

 

1941

Het tot troepentransportschip verbouwde ss. 'Costa Rica' (1910) van de KNSM wordt bij de evacuatie van Britse troepen uit Griekenland, op weg van Kalamata naar Kreta in het Oostelijk deel van de Middellandse Zee, onder kapitein J. ten Clooster, door Duitse luchtaanvallen tot zinken gebracht.

Bron: L.L. von Münching: 'De Nederlandse koopvaardij in WO II' (1978)

 

1941

Het troepentransportschip ss. 'Slamat' van de Rotterdamsche Lloyd onder kapitein T. Luidinga, in charter varende voor het British Ministery of War Transport (BMWT), varende in de Middellandse Zee op weg van Nauplia naar Kreta, wordt ter hoogte van Nauplia door Duitse Stuka's tot zinken gebracht. Daags tevoren op 26 april was het schip door Duitse luchtaanvallen beschadigd. 193 opvarenden, voornamelijk Britse militairen, komen hierbij om het leven. De nog aan boord zijnde troepen kunnen worden overgenomen door de torpedobootjagers HMS 'Diamond' en HMS 'Wryneck', die vervolgens eveneens door Duitse duikbommenwerpers tot zinken worden gebracht.

Bron: L.L. von Münching: 'De Nederlandse koopvaardij in WO II' (1978)

 

1927

De op 21 december 1926 op de werf van gebr. Niestern in Delfzijl te water gelaten zelfrichtende motorreddingboot 'Insulinde' van de NZHRM ondergaat, onder grote publieke belangstelling, de eerste officiële kantelproeven in de haven van Delfzijl.

Bron: F. Loomeijer: 'de Insulinde' (2002)

 

1917

Aankomst in Vlissingen van de bemanning van de stoomlogger 'Elisabeth' (1904) van reder R. Groenewoud uit Delfzijl. Het schip werd op 26 zeemijl ten westen van IJmuiden door een Duitse onderzeeboot tot zinken gebracht. De bemanning werd meegenomen en naar Zeebrugge gebracht en kon daarna weer worden vrijgelaten.

Bron: 'De Zee' (1917)

 

1916

Te Scheveningen wordt door schipper J. Baak de Britse 'luitenant-aviateur der marine' Beare en zijn vliegtuig aangebracht. De Britse officier-vlieger zal later worden vrijgelaten terwijl het vliegtuig wordt 'geïnterneerd' en voorlopig in Nederlandse handen zal blijven

Bron: 'Marineblad' (1916)

 

1908

Het pantserschip Hr.Ms. 'De 'Ruyter', onder kapitein-ter-zee M.W.L Olivier, vertrekt uit Curaçao naar Nederlands-Indië via Bermuda, Ponta Delgada, Algiers, Suez en Colombo. Het vertrek van het schip is mogelijk geworden door de verbeterde relatie tussen Venezuela en Nederland.

Bron: W.J. Cohen Stuart: 'De Nederlandsche Zeemacht van 1889 - 1915' (1937)

 

1811

Tijdelijke sluiting van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam op last van keizer Napoleon Bonaparte, waarbij de kwekelingen in dienst komen van de Keizerlijke Marine. De school zal eerst in februari 1814 weer geopend kunnen worden.

Bron: R.B. Prud'homme van Reine: 'Ter Navolging' (1992)

 

1802

Het Bataafse bewind looft Fl. 700.- uit voor elke uitzeilende haringbuis.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)

 

1795

Resolutie van het nieuwe Bataafse bewind om zes miljoen gulden beschikbaar te stellen voor de behoefte der Zeemacht.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)

 

1702

Overlijden van de bekende Franse kaper Jean Bart. In opdracht van de Franse koning had Bart een eskader van negen kapersschepen bijeen moeten brengen in Duinkerken, met het doel om Nederlandse schepen aan te vallen. Zijn opvolger admiraal baron De Pointis krijgt nu deze taak, maar zal er echter niet in slagen om de schepen in de vaart te brengen.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)

 

1673

Kapitein Schepmoes weet met zijn schip een aanval van een Schotse kaper voor de Noorse kust af te slaan.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)

 

1582

Plakkaat van de Staten van Holland regelend het maken en branden van haringtonnen, de tijd van vangen, zouten, havenen en het pakken van de haring.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)