maritieme kalender

Welkom bij de maritieme kalender van Het Scheepvaartmuseum. Zoek op datum of jaar en ontdek wat er door de eeuwen heen op en rond zee gebeurde.

 
 
 
 
 

maritieme gebeurtenis - 25 mei

 

2004

Havenwerkers hebben de buik vol van de kabinetsplannen over afschaffing van het prepensioen. Hun actiecomite 'De maat is vol' neemt het initiatief om in juni manifestaties te organiseren tegen deze plannen. FNV Bondgenoten sluit zich aan bij het initiatief. 'De maat is vol' is een intitiatief van werknemers in de Nederlandse zeehavens, onder wie kaderleden van de vakbond.

Bron: www.waterland.net

 

2004

In de Rotterdamse haven pendelt een speciale waterboot tussen de containerchepen van P&O Nedlloyd en het Oceanium van Blijdorp. Deze ‘Oceaniumboot’ brengt vers, schoon zeewater uit de Atlantische Oceaan voor de dieren in het Oceanium, waaronder haaien, tropische vissen, koningspinguïns en zeeleeuwen. De Oceaniumboot is opgetuigd met koningspinguïns en ijsschotsen, zodat niemand kan ontgaan dat hier iets bijzonders vaart. Het watertransport is het resultaat van een unieke samenwerking tussen vier Rotterdamse organisaties: het Havenbedrijf Rotterdam, P&O Nedlloyd, Maaskade Bevrachters en Diergaarde Blijdorp.

Bron: www.portofrotterdam.com

 

2001

Doop en tewaterlating van de sleephopperzuiger 'HAM 318' gebouwd op de werf van van der Giessen de Noord te Krimpen aan den IJssel, in opdracht van HAM Dredging Ltd, de Britse groepsmaatschappij van HAM, bagger- en waterbouwkundige werken.

Bron: Van der Giessen de Noord 28-05-2001

 

1979

Het Duitse opleidingsschip 'Gorch Fock' bezoekt de haven van Scheveningen bij de viering van het 75-jarig bestaan van de haven. In het kader van de viering zijn ook aanwezig de Franse zeilschepen 'La Belle Poule' en 'L'Etoile', samen met enkele Nederlandse mijnenvegers en fregatten van de Roofdierklasse.

Bron: www.denhaag.nl

 

1972

De sleepboot 'Titan' van Wijsmuller te IJmuiden brengt de bij de vuurtoren van De Cocksdorp aan de grond gelopen Noorse coaster ms. 'Havstraum', met olie en chemicalien onderweg naar Rotterdam, onder zeer zware weersomstandigheden vlot en sleept het schip vervolgens naar IJmuiden.

Bron: 'De sleepboot Titan' in: 'DBW' jrg. 55 nr. 12 (2000)

 

1970

Onder Nederlande operationele leiding gaat de mijnenveegoperatie 'New Broom II' van start. Tijdens deze multinationale operatie moeten de laatste beletselen voor een mijnenvrije ET-scheepvaartroute worden weggenomen. Deze operatie wordt uitgevoerd door 32 mijnenbestrijdingsschepen, afkomstig uit België, West-Duitsland, Engeland, Frankrijk en Nederland.

Bron: C. Mark: 'Ontstaan en ontwikkeling van de mijnendienst' in: 'Vast Werken' (2003)

 

1963

Overdracht van de voormalige mijnenlegger 'Abraham Crijnssen' aan het Haagse Korps Zeekadetten. Het schip zal voortaan de naam 'Prins Bernhard' dragen. De overdracht in de Vissershaven wordt bijgewoond door de oprichter van het zeekadettenkorps, de kapitein-ter-zee J. baron Mackay, de wethouder van Onderwijs mr. M. Vrolijk en de luitenant-admiraal H.H.R. Pröpper.

Bron: 'Jaarboek van de Marine' (1963)

 

1951

ZKH prins Bernhard brengt een werkbezoek aan Bodewes' Scheepswerven NV. in Martenshoek.

Bron: 'Schip & Werf' (1951)

 

1949

Overlijden van de generaal S.H. Spoor te Batavia. Spoor werd op 30 januari 1946 benoemd tot legercommandant en tevens Hoofd van het departement van Oorlog in Nederlands-Indië.

Bron: 'Van Boord', jrg. 7 nr. 27 (2004)

 

1944

Door het Nederlandse Oorlogskabinet in ballingschap te Londen wordt de functie van Commandant Zeemacht Nederland (CZMNED) ingesteld. Eerst in 1949 zal het als gevolg van de oorlogsschade weer volledig opgeknapte 'Paleis' in Den Helder de vaste woon en verblijfplaats van deze functionaris worden.

Bron: M.A. van Alphen: 'Het Paleis van Willemsoord' (2001)

 

1941

De onder Britse vlag varende tanker ss. 'Helka' (1912 ; ex- 'Mijdrecht') van Euxine Shipping Co. Ltd., Londen (W.H. van der Zee), op weg van Alexandrië naar Tobroek, zinkt in het oostelijke gedeelte van de Middellandse Zee na een Duitse luchtaanval op positie 32.15° N / 24.35°O. Eén opvarende komt hierbij om het leven.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1941

Het vrachtschip ss. 'Wangi Wangi' (1923), in beheer bij de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' (SMN), het op 10 mei 1940 te Padang in beslag genomen Duitse ss. 'Franken', op weg van Sydney naar Freetown, onder kapitein C. Schoen, wordt op de Atlantische Oceaan op circa 90 mijl van Monrovia getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot 'U 103'. Eén opvarende komt hierbij om het leven. Een dag eerder was de 'Hector' van de KNSM al slachtoffer van de 'U 103' geworden.

Bron: L.L. von Münching: 'De Nederlandse koopvaardij in WO II' (1978)

 

1939

Tewaterlating van het vrachtschip ms. 'Sommelsdijk' van de Holland-Amerika Lijn (HAL) op de werf van A.P. Moller in Odense (Denemarken). In verband met de oorlogsomstandigheden doet het schip tijdens de eerste reis, niet eerst Rotterdam aan, maar vaart rechtstreeks van Denemarken naar New-York. Het schip is bestemd voor de lijndienst New-York - Java.

Bron: 'Sommelsdijk en Sloterdijk, belangstelling met een vraagteken' in: 'DBW' jrg. 55 nr. 5 (2000)

 

1938

Doop en tewaterlating van de sleepboot 'Thames' op de werf van de NV Machinefabriek en Scheepswerf van P. Smit jr. te Rotterdam, bestemd voor L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst. De doop van het schip wordt verricht door mej. C.B.M. Vuyk.

Bron: K. de Haas: '60 jaar geleden: Een dubbele proefvaart' in: 'DBW' jrg. 53 nr. 8 (1998)

 

1917

Het ss. 'Westland' op weg naar Rouan met een lading steenkool, onder kapitein Schaap, loopt op de Noordzee, 30 mijl van Yarmouth, op een mijn. Hierbij vallen twee zwaar- en enkele lichtgewonden aan boord. Deze worden met hulp van de Franse vissersboot 'Le Bijoue' in Yarmouth aan wal gezet.

Bron: L.L. von Münching: 'De Ned. koopvaardij in WO I' in: 'DBW' jrg. 59 nr. 3 (2004)

 

1811

Britse mariniers landen op Ameland en steken een aldaar liggende Amerikaanse koopvaarder in brand.

Bron: H. Herman: 'Onze Zeemacht tijdens de Fransche overheersing 1810 - 1814' (1923)

 

1803

De koopvaarder 'Admiraal van Kinsbergen', onder kapitein J.H. van Olnhausen, liggende bij de Nederlandse kolonie Demarary, valt bij de overgave aan de Engelsen in Britse handen.

Bron: H. Dessens: 'Ter Navolging' (1992)

 

1794

De brik 'Vrouwe Maria Geertruida' (1794) gehuurd door de Kamer Zeeland van de VOC wordt op de eerste heenreis naar de Oost genomen door een Frans fregat. Op 23 april 1794 vertrok de 'Vrouwe Maria Geertruida' vanuit Rammekens naar de rede van Texel. Op 5 mei 1794 vertrok het schip vanaf de rede van Texel voor de eerste reis naar de Oost. Twintig dagen na vertrek wordt het schip door de Fransen genomen. Vlak daarna zal het schip weer worden genomen door de Engelsen en vervolgens naar Plymouth worden opgebracht, waar het op 9 juni 1794 zal aankomen.

Bron: www.vocsite.nl/schepen/detail.html

 

1698

Tsaar Peter de Grote vertrekt (voorgoed) uit Nederland richting Wenen met zijn eigen Groot Gezantschap na een verblijf van ca. negen maanden in de Republiek. In augustus 1697 arriveerde Peter de Grote in de Republiek, waar hij aanvankelijk in Zaandam verbleef. Enige tijd later kwam hij met zijn gevolg in Amsterdam voor het o.m. opdoen van scheepsbouwkundige ervaringen op de Amsterdamse VOC-werf.

Bron: 'het Vaderlandse Geschiedenis boek' (2003)

 

1652

Uitvaardiging van een Plakkaat, inhoudende voorschriften aan de walvisvaarders om al hun traan en balijnen alleen binnen de Republiek te verkopen.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)

 

1625

Gouverneur Hermann stuurt 15 schepen, 500 soldaten en Ambonese hulptroepen naar de kust van Ceram (Oost Indië). Hij laat aldaar 35.000 vruchtbomen en tientallen dorpen vernietigen, zodat de Cerammers niet meer in staat zullen zijn om hun kruidnagelen aan de Makassaren te kunnen verkopen.

Bron: P. Heijboer: 'Klamboes, Klewangs, Klapperbomen' (1977)

 

1620

De Noordsche Compagnie en de Cleyne Noordsche Compagnie sluiten een overeenkomst over de visserij bij het Jan Mayeneiland.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)

 

1599

Op de rede van Vlissingen wordt een ongebruikelijke grote vloot, bestaande uit 73 Hollandse en Zeeuwse oorlogs- en transportschepen geformeerd onder de vice-admiraal jhr. Pieter van der Does. Het is een reactie van de Staten-Generaal op het door koning Filips III van Spanje uitgevaardigde verbod op het drijven van handel met de Republiek en het daaruit voortvloeiende opbrengen van Nederlandse koopvaarders door Spanje. Van der Does krijgt opdracht om de Spanjaarden in de eigen wateren schade toe te brengen. De gehele scheepsmacht, aangevuld met 8.000 soldaten, wordt verdeeld in drie eskaders. Enkele dagen later vertrekt zijn vloot vanaf de rede van Vlissingen.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)