maritieme kalender

Welkom bij de maritieme kalender van Het Scheepvaartmuseum. Zoek op datum of jaar en ontdek wat er door de eeuwen heen op en rond zee gebeurde.

 
 
 
 
 

maritieme gebeurtenis - 7 maart

 

2006

Vertrek vanuit Den Helder van het Hydrografisch Opnemingsvaartuig (HOV) Hr.Ms. 'Snellius' voor een reis naar het Caraibisch gebied, ter uitvoering van een hydrografische opnemingscampagne op de Nederlandse Antillen en Aruba. Met twee hydrografische sloepen zal door de 'Snellius', gedurende de periode van 23 maart tot 27 juni 2006, de verschillende kustgebieden en wateren aldaar in kaart worden gebracht.

Bron: 'logboek' in: 'Alle Hens' (mei 2006)

 

2005

De Tweede Kamer gaat accoord met het plan van de minister van Defensie, H.G.J. Kamp, dat in de toekomst acht marinehelikopters niet meer op het Mainevliegkamp De Kooy bij Den Helder worden gestationeerd, maar op de luchtmachtbasis Gilze-Rijen. De Kooy krijgt maar twaalf nieuwe helikopters van het type NH90, die vooral zijn bestemd voor de marinefregatten. De acht helicopters die naar Gilze-Rijen zullen worden overgebracht zijn bestemd voor transportdoeleinden. De minister wees de Kamer in dit verband nog op een compensatieregeling voor Den Helder in de vorm van de verplaatsing van het operationeel commando van de marine van Den Haag naar Den Helder en de commandant van het Korps Mariniers vanuit Rotterdam naar Den Helder.

Bron: 'Noord Hollands Dagblad' 08-03-2005

 

1994

Voor het eerst worden marinevrouwen bij de US Navy ingezet aan boord van een oorlogsschip, de Amerikaanse carrier USS Eisenhower (CVN 69). Bij de Koninklijke Marine was dat in 1981, aan boord van het bevoorradingsschip Hr.Ms. 'Zuiderkruis', reeds een feit.

Bron: www.news.navy.mil

 

1985

Het Liberiaanse containerschip 'Contract Voyager' (1973), geladen met diverse containers waaronder met gevaarlijke stoffen, komt in de avond in dichte mist op de Westerschelde in aanvaring met het Bulgaarse bulkcarrier ms. 'Vitocha'. De 'Contract Voyager' loopt daarbij zeer zware schade op. Om kapseizen te voorkomen wordt het door diverse sleepboten aan de grond gezet. Het schip wordt daarna door bergers van Smit Tak gelost. Bij de berging zijn in totaal 19 schepen (sleepboten, bergingsvaartuigen en kraanschepen) betrokken. Op 9 maart is het gevaar zo ver geslonken dat het containerschip in het dok van Scheldepoort gedokt kan worden.

Bron: http://zeevaart.web-log.nl

 

1973

De ex-kruiser Hr.Ms. 'De Ruyter' wordt na de uitdienststelling op 13 oktober 1972 voor 22½ miljoen gulden verkocht aan de regering van Peru, waar het op 23 Mei 1973 als BAP 'Almirante Grau' in dienst zal worden gesteld.

Bron: www.deruyter.org/diversen_link_schepen

 

1964

Een vliegtuigmaker-electromonteur der eerste klasse vliegt 'op eigen houtje' met de Grumman Tracker S-2A 'V-153' van Squadron 2 van de Marine Luchtvaartdienst (MLD), tijdens een detachering op Malta, naar Libië. Wegens brandstofgebrek strandt dit avontuur op een verlaten vliegveld nabij Benghazi. Na uitvoerig diplomatiek overleg kan het toestel op 16 maart weer worden opgehaald en teruggevlogen.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1960

Het Britse vrachtschip ms. 'Lady Sharon' komt door machineproblemen bij de Doggersbank tijdens zwaar weer in moeilijkheden. De sleepboot 'Holland' (IV) van de rederij Doeksen op Terschelling vaart onmiddelijk uit en gaat de concurrentie aan met de Bugsierboot 'Danzig', de Deense 'Mimi' en de sleepboot 'Loire' van L. Smit & Co. Na een stormachtige reis van 230 mijl in 14 uur arriveert de 'Holland' als eerste bij de 'Lady Sharon'. Pas een dag later lukt het uiteindelijk een sleepverbinding te maken, maar ‘s-avonds breekt de verbinding. Inmiddels is de storm aangewakkerd tot orkaankracht met golven tot 12 meter hoog. De schepen verdagen door stroom en wind tot op 60 zeemijl zuidoost van de Pentland Firth, waarbij de 'Lady Sharon' langzaam naar de Schotse kust wordt gedreven. Op het nippertje weet de 'Holland'de sleepverbinding te herstellen en de 'Lady Sharon' veilig in Aberdeen af te leveren.

Bron: www.scheepvaartfotografie.com

 

1958

Aankomst van het voormalige Griekse passagiersschip ss. 'Neptunia' (ex passagiersschip ss. 'Johan de Witt' van de SMN 1920 - 1948) in Hoek van Holland op weg naar de scheepssloperij van NV Simons te Hendrik Ido Ambacht.

Bron: L.L. von Münching: 'De pendeldienst op Lissabon' in: 'Maritiem Nederland' jrg. 93 nr. 3 (2004)

 

1942

De mijnenlegger Hr Ms. 'De Gouden Leeuw' wordt tijdens de Japanse overval in de haven van Soerabaja (Soerabaja) door eigen marinepersoneel tot zinken gebracht.

Bron: J.R. Maas: 'De ondergang van Hr. Ms. Pieter de Bitter' in: 'DBW' jrg. 57 nr. 4 (2002)

 

1942

Het passagiersschip ms. 'Poelau Bras' (1929) van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' (SMN), op weg van de Wijnkoopsbaai op Java naar Colombo, onder kapitein P.G. Crietee, met aan boord 100 man van de Koninklijke Marine en functionarissen van de B.P.M. en bemanningen van Shell- en andere SMN schepen wordt in de Indische Oceaan op 180 mijl ten zuidwesten van de Wijnkoopsbaai door vliegtuigen van het Japanse vliegkampschip 'Hiryu' tot zinken gebracht. 144 opvarenden komen hierbij om het leven.

Bron: L.L. von Münching: 'De Nederlandse koopvaardij in WO II' (1978)

 

1941

De tanker ms. 'Mijdrecht' (1929) van de rederij Phs. van Ommeren, onder kapitein J. Swart, varende in konvooi OB 293 van Oban naar Trinidad, wordt getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot 'U 70'. Na de torpedering kan het schip in drijvende toestand worden gehouden en behouden terugkeren naar Schotland. Terugvarende wordt na circa drie mijl de 'U 70' ontdekt, waarna deze door de 'Mijdrecht' wordt geramd en uiteindelijk na een serie dieptebommen van het Britse korvet HMS 'Camilla' zal zinken. Op 9 maart loopt de 'Mijdrecht' de Clyde binnen. Aan zeven bemanningsleden zal voor deze actie het Bronzen Kruis worden toegekend. De 'Mijdrecht' zal bij Koninklijk Besluit een Eervolle Vermelding krijgen.

Bron: W. Krispijn: 'Getorpedeerde 'Mijdrecht' beet van zich af' in: 'KW wij praaien U' nr. 1 (2005)

 

1940

Het vrachtschip ss. 'Vecht' (1918) van de Maatschappij Houtvaart, als neutraal Nederlands schip op weg van Rotterdam naar West Afrika, onder kapitein P. Smit, wordt op de Noordzee ter hoogte van de Steenbank, door de Duitse onderzeeboot 'U 14' getorpedeerd en tot zinken gebracht. Alle 22 opvarenden komen hierbij om het leven.

Bron: L.L. von Münching: 'De Nederlandse koopvaardij in WO II' (1978)

 

1929

Bij Koninklijk Besluit wordt bepaald dat de Gouvernements Marine in Nederlands-Indië in tijd van oorlog militaire diensten kunnen worden opgedragen. Ook bij andere buitengewone omstandigheden kan naar het oordeel van de gouverneur-generaal de Gouvernements Marine op basis van dit Koninklijk Besluit worden ingezet voor militaire diensten.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1917

Het mailschip ss. 'Sindorno', vertrokken vanuit Batavia op 3 januari, wordt tijdens een plotseling opkomende storm in de baai van Gibraltar op de rotsen geworpen. Na 10 dagen slaagt men er in het schip weer vlot te krijgen. De schade aan het schip is echter zodanig, dat de reis niet langer kan worden voortgezet. Het schip zal, nadat de 121 passagiers aan wal kunnen worden ondergebracht, op 16 april naar Cadiz worden gesleept om aldaar te worden gedokt. Op 4 juni 1917 wordt de reis naar Rotterdam weer voortgezet (aankomst 17 juni).

Bron: L.L. von Münching: 'De Nederlandse koopvaardij in WO I' in: 'DBW' jrg. 57 nr. 9 (2002)

 

1899

Vertrek vanuit Soerabaja van het schroefstoomschip 4e klasse Hr.Ms. 'Siboga' onder bevel van kapitein-luitenant-ter-zee G.F. Tydeman. De 'Siboga' zal gedurende een periode van een jaar worden ingezet voor het diepzee-onderzoek in de Indische Archipel onder leiding van professor Max Weber. De expeditie zal medio eind september 1899 worden onderbroken voor een dokbeurt, waarna deze wetenschappelijke expeditie weer zal worden voortgezet tot 26 februari 1900.

Bron: W.J. Cohen Stuart: 'De Nederlandsche Zeemacht van 1889 - 1915' (1937)

 

1887

Het passagiers/vrachtschip ss. 'Stella' (1871) van de KNSM, op weg van Cadiz naar Amsterdam, strandt op de Noorderpier van IJmuiden. De bemanning wordt met een reddingboot van boord gehaald. Het schip kan enige tijd later worden vlotgebracht en weer voor de vaartrden ingezet.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)

 

1782

De Zeeuwse kaperkapitein Pierre le Turcq (bijnaam van Ghyslain du Plessis) raakt met zijn kaperschip de 'Zeeuw' in gevecht met een Engelse kotter, bewapend met 18 stukken. Na een half uur zal deze de aftocht blazen.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)

 

1707

De Zeeuwse kapers Cornelis Gerrits en Pieter Hamers weten het Franse oorlogsschip 'le Bourbon' te veroveren.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)

 

1625

Op 6 maart 1625 schepen zich in Calais een aantal door de Staten van Holland aangeworven Franse ruiters in. De volgende dag op 7 maart zeilen 50 schepen de haven uit maar raken verzeild in een zware noordwesterstorm, met een enorme ravage als gevolg. Sommige schepen vluchten naar de dichtstbijzijnde havens, andere arriveren zwaar toegetakeld in het Goereese Gat en bij de monding van de Maas. Drie schepen zullen tenslotte in Enkhuizen aankomen. Voor de paarden zijn de storm en het gebrek aan water (men heeft zelfs sneeuw gesmolten) en voedsel funest. Veel dieren zullen de tocht dan ook niet overleven.

Bron: J. Buisman: 'Duizend jaar weer, wind en water in de lage landen' (2000)