maritieme kalender

Welkom bij de maritieme kalender van Het Scheepvaartmuseum. Zoek op datum of jaar en ontdek wat er door de eeuwen heen op en rond zee gebeurde.

 
 
 
 
 

maritieme gebeurtenis - 20 december

 

2005

Doop van het ms. 'de Zonnebloem' van de Nationale Vereniging de Zonnebloem door HM koningin Beatrix bij Merwede Shipyard in Hardinxveld-Giessendam. Met het ms. 'de Zonnebloem' worden aangepaste vakantiereizen voor langdurig zieken en gehandicapten over de Rijn naar Duitsland en over de Nederlandse wateren georganiseerd. Het ms. 'de Zonnebloem' vervangt het huidige vakantieschip. Dit schip heeft 21 jaar dienst gedaan en heeft, met in totaal 730 reizen, 46.720 zieke en gehandicapte passagiers over de Rijn naar Duitsland vervoerd. In februari 2006 zal door het nieuwe de eerste reis worden gemaakt.

Bron: IHC Holland Dredgers

 

2004

Door de noordelijke scheepsbouwers in de provincies Groningen en Friesland vindt gezamenlijk de oprichting van het 'Platform Maritiem' plaats. Dit platform moet zorgdragen voor bedrijfsoverstijgende vernieuwingen in de Noordelijke Scheepsbouw. Taken van het 'Platform Maritiem' voor de komende periode bestaan onder andere uit het vernieuwen van de orderfinanciering en productieprocessen, de opleiding en de werving van deskundig personeel alsmede de organisatie van de gehele productieketen.

Bron: persbericht Provincie Fryslân 16-12-2004

 

2004

Aankomst in Den Helder van het M-fregat Hr.Ms. 'Willem van der Zaan' vanuit de West. Gedurende deze reis functioneerde de 'Willem van der Zaan' als stationsschip voor de Nederlandse Antillen en Aruba in het kader van drugsbestrijdings- en kustwachttaken. In samenwerking met onder andere een Lockheed P-3C Orion patrouillevliegtuig van de Marine Luchtvaartdienst konden drie verschillende speedboten met een lading drugs worden onderschept. Daarbij werd in totaal 7.000 kilo drugs in beslag genomen. Daarnaast redde het schip in september een aantal Dominicaanse drenkelingen, die twee weken lang op zee hadden rondgedreven. Ook verleende het schip assistentie bij de noodhulp voor Aruba.

Bron: persbericht Mindef 20-12-2004

 

1999

Officiële overdracht van de laatste twee van een serie van vijf Landing Craft Utilities (LCU's), bestemd voor het Korps Mariniers, door scheepswerf Visser in Den Helder aan de Koninklijke Marine. Voor deze speciale gebeurtenis is gekozen voor een locatie op de Oude Rijkswerf Willemsoord bij het gerestaureerde ramschip 'Schorpioen' van het Marinemuseum. Voor scheepswerf Visser in Den Helder was dit het tweede grote project voor de Koninklijke Marine. Eerder werd door de werf al een serie duikondersteuningsvaartuigen gebouwd.

Bron: www.visser-den-helder.nl

 

1997

Een Sikorsky S76 helikopter van de KLM, met aan boord twee bemanningsleden en zes passagiers, crasht kort voor de landing op een boorplatform, gelegen op 75 kilometer ten noordwesten van Den Helder. Direct hierna worden twee helikopters van de Koninklijke Marine ingezet, evenals drie reddingboten, afkomstig van de KNRM-stations Texel, Vlieland en Terschelling. Het off-shore-vaartuig 'Smitlloyd 55' van Smit-Tak weet alle inzittenden van de gecrashte helikopter uit het water op te pikken, waarna zij door de OSRD-helikopters naar het vaste land kunnen worden gevlogen. Voor één van de drenkelingen komt de hulp echter te laat. Dankzij de snelle reddingsactie kunnen zeven mensen worden gered.

Bron: www.dccvenw.nl

 

1995

Vertrek vanuit de haven van Vlissingen van het vrachtschip 'Levantgracht' van Spliethoff's Bevrachtingskantoor BV uit Amsterdam, geladen met tanks en pantservoertuigen van de Koninklijke Landmacht, richting ex-Joegoslavië. Het is zwaar militair materieel bestemd voor de Nederlandse troepen, die deel gaan uitmaken van de International Force (IFOR), de NAVO-vredesmacht in Bosnië-Herzegowina.

Bron: www.anpfotoarchief.nl

 

1992

Vertrek vanuit IJmuiden van de soloreis om de wereld van Henk de Velde met de18 meter Kohler catamaran 'Zeeman', in een poging om de wereld binnen 100 dagen te omzeilen. Deze wereldomzeiling zal echter tegen het einde van de reis, op 16 mei 1993, op een in zee drijvende container, even ten westen van Portugal, eindigen, waarbij de 'Zeeman' ernstige schade oploopt en de Velde zelf gewond zal raken. In 1996 zal hij opnieuw een wereldreis maken met de 21 meter Kohler/Rhebergen catamaran 'C1000'; dit maal non-stop in 119 dagen.

Bron: AT5

 

1978

In het vernieuwde noordwestelijk gedeelte van 's Lands Zeemagazijn wordt een gedeelte van de 17de eeuw op de eerste verdieping en een gedeelte van de 20ste eeuw op de tweede verdieping tentoongesteld. Vanaf deze gedeeltelijke openstelling op 20 december 1978 tot Nieuwjaarsdag trekt het nieuwe Scheepvaartmuseum 2.800 bezoekers.

Bron: 'Zee Magazijn' (1978)

 

1974

Een Agusta-Bell helikopter van de Opsporings- en Reddingsdienst (OSRD) van de Marine Luchtvaartdienst weet tot redding over te gaan van de bemanning van de Griekse coaster 'Parimar'. In het achterschip van de 'Parimar' had zich een zware explosie voorgedaan, waarna een zware brand was uitgebroken. De Griekse kapitein kon de haven van Scheveningen niet meer bereiken en strandde ten zuiden van de pier. Twee opvarenden worden tijdens dit ongeval vermist.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1965

Het vrachtschip ms. 'Casablanca' (1951) van Dammers & Van der Heide uit Willemstad (Curaçao), op weg van Santander naar Puerto Rico, strandt op de rotsen bij Santo Antao (Kaapverdische Eilanden) en wordt vervolgens tot wrakgeslagen. De bemanning kan hierbij worden gered. Het schip zal op 4 december 1966 worden geabandonneerd.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1961

Aankomst in de Rotterdamse haven van het Amerikaanse vliegdekschip USS 'Essex' (CV 9), vlaggenschip van de 'Task Group 83.3' in het oostelijk deel van de Atlantische Oceaan. De carrier zal in verband met de kerstdagen negen dagen in de Rotterdamse haven verbljven.

Bron: 'Jaarboek van de Marine' (1961)

 

1956

Het nieuwe Belgische vracht-passagiersschip ms. 'Lukaga' komt nabij Terschelling in aanvaring met het Noorse vrachtschip ms. 'Bernhard Hanssen'. De sleepboot 'Holland' (IV) van de Terschellingse rederij Doeksen slaagt er in om eerst de passagiers over te nemen en kan daarna de stuurman bevrijden, die op de brug van de 'Lukaga' bekneld was geraakt. Door de 'Holland' kunnen daarna de pompen worden overgezet. Samen met de 'Seefalke' en 'Zuidzee' kan door de'Holland' de 'Lukaga' na een moeilijke reis worden afgeleverd in Emden.

Bron: www.scheepvaartfotografie.com

 

1954

Vertrek vanuit Sorong (Nederlands Nieuw-Guinea) van het fregat Hr.Ms. 'Van Kinsbergen' via Singapore en het Suezkanaal naar Den Helder, waar het schip op 4 februari 1955 zal arriveren. De 'Van Kinsbergen' brengt tijdens deze reis een bezoek aan Piraeus, waar het Kanaal door Korinthe zal worden gepasseerd.

Bron: 'Jaarboek van de Marine' (1955)

 

1952

De Catalina-vliegboot 'P 211' van Squadron 321 van de Marine Luchtvaartdienst, die voor een grote onderhoudsbeurt vanaf Marinevliegkamp Boeroekoe op Biak (Nederlands Nieuw-Guinea) naar Nederland was vertrokken, vliegt in Libanon tegen een besneeuwde berg. Het toestel wordt geheel vernield. Bij dit ongeval komt een sergeant-vlieger om het leven. De overige bemanningsleden weten deze ramp te overleven.

Bron: 'Jaarboek van de Marine' (1952)

 

1941

De onderzeeboot Hr.Ms. 'K XVII', onder commando van de luitenant-ter-zee der eerste klasse H.G. Besancon, loopt, op de thuisreis naar de vlootbasis in Singapore, nabij Tioman in de Zuid-Chinese Zee, in een pas gelegd Japans mijnenveld. De 'K XVII' die zijn laatste contact met de thuisbasis nog op 19 december had, vergaat met de gehele bemanning.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1940

Oplevering van het in mei 1940 bijna afgebouwde ms. 'Oranjefontein' op de werf van P. Smit, bestemd voor de Vereenigde Scheepvaartmaatschappij (VNS), waarna de Duitsers het schip vorderen. Aanvankelijk wordt de 'Oranjefontein' ingedeeld ten behoeve van de Operatie 'Seelowe' als 'RO 7', waarna het schip vervolgens zal worden bestemd als doelschip voor de Luftwaffe. Op 28 augustus 1941 zal de 'Oranjefontein', afgemeerd in de Waalhaven, tijdens een luchtaanval beschadigd worden.

Bron: A.R. Kelder: 'Gekaapt !' in: 'DBW' jrg. 56 nr. 2 (2001)

 

1925

Op het nog in aanbouw zijnde mailschip ms. 'P.C. Hooft' waarvan de afbouw plaatsvindt op de Franse werf van Ateliers et Chantiers de la Loire in St. Nazaire, breekt een zware brand uit. Als gevolg hiervan zijn de eerste klas hutten op het bovendek en de officiersverblijven volledig uitgebrand. Hierdoor zal een grote vertraging ontstaan bij de afbouw van het schip.

Bron: K. de Haas: 'De Indrapoera, P.C. Hooft, Sibajak en Chr. Huygens' in: 'DBW' jrg. 55 nr. 4 (2000)

 

1918

Vertrek vanuit Tandjong Priok van het passagiersschip ss. 'Noordam' (1902) van de Holland-Amerika Lijn naar Nederland met een lading Indische producten. De 'Noordam' heeft vanaf juli 1917, in verband met de oorlogsomstandigheden, deel uitgemaakt van het konvooi naar Nederlands-Indië met het pantserdekschip Hr.Ms. 'Hertog Hendrik' en het ss. 'Benkalis' van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' (SMN), die tijdens deze reis als meevarende bunkerboot fungeerde.

Bron: L.L. von Münching: 'De Rotterdamse passagiersvloot 1900 - 1946' in: 'DBW' jrg. 57 nr. 11 (2002)

 

1889

Het vrachtschip ss. 'Prins Willem I' (1884) van de Koninklijke West-Indische Maildienst (KWIM) , op weg van West-Indië naar Amsterdam, zinkt na een aanvaring met een zeilschip bij Le Havre (Frankrijk). Hierbij komen drie bemanningsleden om het leven.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1871

Het barkschip 'Australië', varende onder schipper J.G. Lucas, komende uit Batavia met koffie, suiker en soldaten, strandt tijdens zeer slecht weer bij de Haaksgronden. Een deel van de opvarenden weet zich daarbij zelf te redden. Een Helderse haringvlet onder Dorus Rijkers weet de rest van de 23 opvarenden te redden. De aangespoelde lading zal later per openbare verkoping worden verkocht. Rijkers zal later bij reddingen meevaren als roeier van de roeireddingboot van de NZHRM. In 1886 zal hij schipper worden van de reddingboot.

Bron: J.T. Bremer: 'Roeiredders aan het Marsdiep' (1998)

 

1789

Aankomst op de rede van Batavia van het derde marine-eskader, ter ondersteuning van de VOC ,onder bevel van de kapitein-ter-zee A.C.H. Staringh, bestaande uit de fregatten 'Thetis' (vlaggenschip), 'Bellona' en de brikken 'Merkuur' en 'Zwaluw'. Wegens spanningen in dat gebied zal het eskader naar Makassar vertrekken en daar worden gesplitst. Staringh blijft met de 'Thetis' en de 'Zwaluw' achter om de problemen, die gerezen waren tussen de VOC en de koning van Boni, te kunnen helpen oplossen. De 'Bellona', onder bevel van de kapitein-ter-zee H. Hartman en de 'Merkuur' onder kapitein-ter-zee W. Gobius, zullen vervolgens worden doorgezonden naar de eilanden Ternate, Tidor, Ambon, Banda en Arouw met de opdracht om een onderzoek in te stellen naar de opstandige situatie aldaar.

Bron: C.J. ten Bokkel Huining: 'C.J. Wolterbeek (1766 - 1845) van adelborst tot admiraal' (2004)

 

1787

Optocht van de prinsgezinde 'Bijltjes', de Amsterdamse scheepstimmerlieden op 's Lands werf, ter viering van het herstel van het stadhouderlijk gezag van prins Willem V, nadat Pruissische troepen het gezag binnen de Republiek weer hadden hersteld.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)

 

1751

's Lands fregat 't Huis in 't Bosch', onder bevel van de kapitein-ter-zee H.C. Steenis, strandt tijdens een storm op de kust tussen Ceuta en KaapTres Forcas bij Marokko. De bemanning wordt door Marokkanen gevangen genomen en tot slaaf gemaakt. Bijna een jaar later zullen zij worden vrijgekocht, hetgeen echter weinig zal bijdragen tot het sluiten van een vredesovereenkomst met Marokko in 1752

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1679

Overlijden van Johan Maurits, graaf van Nassau-Siegen te Bergendael bij Kleef (geboren te Dillenburg op 18 juni 1604). Johan Maurits onderscheidde zich, ten tijde van de Nederlandse Opstand, in de Noord-Nederlandse Republiek in de legers van de stadhouders Maurits en Frederik Hendrik tegen de Spanjaarden en werd in 1636 benoemd tot gouverneur van de Nederlandse vestiging in Brazilië. Hij wist, ondanks heftige tegenstand van de Portugezen, de positie van de Nederlanders aldaar te versterken. In 1644 keerde hij weer terug naar de Republiek.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1664

Het VOC-schip 'Kennemerland' (1661) van de Kamer Amsterdam vergaat bij Stoura Stack (Shetland Eilanden). Na vertrek voor de tweede reis werd de route om Schotland heen gemaakt in verband met de Tweede Engelse Oorlog (1665 - 1667). Op 20 december 1664 strandt het schip op Stoura Stack in de Outer Skerries aan de oostkant van de Shetland Eilanden, na bij slecht weer op de Noordzee uit de koers te zijn geslagen. Drie van de in totaal 150 opvarenden weten deze ramp te overleven. Eerst in 1971 zal het wrak worden teruggevonden.

Bron: www.vocsite.nl/schepen/detail.html

 

1625

Resolutie ter bevestiging en uitbreiding van de bevoegdheid van het 'College der Groote Visscherij' als rechtscollege.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)

 

1622

Verlenging van het octrooi aan de twee Vereenigde Noordsche Compagniën.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)