maritieme kalender

Welkom bij de maritieme kalender van Het Scheepvaartmuseum. Zoek op datum of jaar en ontdek wat er door de eeuwen heen op en rond zee gebeurde.

 
 
 
 
 

maritieme gebeurtenis - 26 juli

 

2003

Doop en tewaterlating van de grootste, ooit ter wereld gebouwde snijkopzuiger 'J.F.J. de Nul' op de scheepswerf van IHC Holland te Kinderdijk, bestemd voor de Belgische natte aannemer J. de Nul. Het vaartuig zal verder bij de werf worden afgebouwd

Bron: A. Veenstra: 'Industrie en Werf' in: 'Maritiem Nederland' jrg 92 nr. 4 (2003)

 

2003

Doop en tewaterlating van de Srilankaanse hopperzuiger 'Diya Kowulla', bestemd voor Sri Lanka Ports Authority op de werf van IHC Holland in Sliedrecht. De doop wordt verricht door Mrs. Rupa Karunathilake, echtgenote van de ambassadeur van Sri Lanka in Nederland.

Bron: 'Dredger Times' week 39, 2003

 

1991

Een patrouillevaartuig van de Rotterdamse havenpolitie entert het vissersschip 'Torementa Dos' uit Stellendam, dat in de Rotterdamse haven ligt afgemeerd. Aan boord wordt een grote hoeveelheid hasj en enkele wapens gevonden. De lading van dit schip en van een zustership bevat 15.000 kilo hasj en is goed voor een straatwaarde van 45 miljoen gulden.

Bron: www.anpfotoarchief.nl

 

1979

Overdracht van het tweede standaardfregat Hr.Ms. 'Callenburgh', gebouwd op de werf van de Koninklijke Maatschappij 'de Schelde' (KMS) te Vlissingen, aan de Koninklijke Marine.

Bron: 'Jaarboek van de Marine' (1979)

 

1956

De Egyptische president Nasser kondigt de nationalisatie van het Suezkanaal aan, waarbij Israëlische schepen niet meer door het kanaal mogen varen. Als reactie hierop zal het Israëlische leger op 29 oktober 1956 Egypte binnen trekken. Ook Frankrijk en Engeland sturen troepen naar het Suezkanaal, doch zullen door de Verenigde Naties worden gemaand om Egypte te verlaten. Frankrijk en Engeland zullen hier gevolg aan geven, waarna ook Israël zich uit Egypte zal terugtrekken. L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst zal later samen met het Deense bergingsbedrijf Svitzer opdracht krijgen om in het Suezkanaal 41 scheepswrakken te bergen. Deze schepen werden door de Egyptenaren tot zinken gebracht teneinde het kanaal te kunnen blokkeren.

Bron: news.bbc.co.uk

 

1946

De onderzeeboot Hr.Ms. 'Tijgerhaai' vertrekt als laatste Nederlandse onderzeeboot uit Tandjong Priok (Batavia). Hiermee komt er een definitief einde aan de aanwezigheid van de Onderzeedienst in Nederlands-Indië.

Bron: 'Jaarboek van de Marine' (1946)

 

1945

Aankomst in de haven van Amsterdam van de kruiser Hr.Ms.'Jacob van Heemskerck', als eerste Nederlands oorlogsschip, na de bevrijding van Nederland.

Bron: A. Lemmers: 'Van werf tot facilitair complex' (2005)

 

1944

Na een geslaagde aanval op een olie en benzine-opslagplaats te Fontainbleau wordt tijdens de terugvlucht de Mitchell bommenwerper FR 185 'Z' van Squadron 320 van de Marine Luchtvaartdienst (MLD) (VSQ 320) ten zuiden van Dreux door Duits afweergeschut geraakt. Het toestel stort met brandende motoren neer. De gehele bemanning komt hierbij om het leven.

Bron: L. de Jong, Gesch. der Nederl. in WOII.

 

1944

In de nacht van 26 op 27 juli komen Nederlandse motortorpedoboten in gevecht met een flottielje van vijf Duitse schepen, waaronder een jager. Verscheidene treffers worden op de vijandelijke schepen gericht, waarbij twee schepen buiten gevecht kunnen worden gesteld. Mede door dit Nederlandse optreden kan de aanvoer van materieel over zee naar de geallieerde troepen in Frankrijk worden veiliggesteld.

Bron: Onderscheidingen aan Nederlanders voor de Tweede Wereldoorlog

 

1940

Tijdens een patrouillevlucht stort het Fokker T-VIII watervliegtuig 'AV 964' (ex- 'R 10') van het 1e escadrille 36 van de Marine Luchtvaartdienst (MLD) boven een geallieerd konvooi in de Ierse Zee. Uitgezette reddingsloepen van het konvooi kunnen twee lichamen bergen. De twee andere bemanningsleden zijn nooit meer gevonden.

Bron: L. de Jong, Gesch. der Nederl. in WOII.

 

1940

Tijdens een patrouillevlucht stort het Fokker T-VIII watervliegtuig 'AV 964' (ex- 'R 10') van het 1e escadrille 36 van de Marine Luchtvaartdienst (MLD) boven een geallieerd konvooi in de Ierse Zee. Uitgezette reddingsloepen van het konvooi kunnen twee lichamen bergen. De twee andere bemanningsleden zullen nooit meer worden teruggevonden.

Bron: L. de Jong, Gesch. der Nederl. in WOII.

 

1930

Doop en tewaterlating van het mailschip ms. 'Dempo' van de Rotterdamsche Lloyd op de werf van de Koninklijke Maatschappij 'De Schelde' in Vlissingen. De doop van het schip wordt verricht door mevrouw Quarles van Uffort - baronesse Mulert tot de Leemcule, echtgenote van de Commissaris van de Koningin in Zeeland.

Bron: K. de Haas: 'Het Indië-kwartet komt in de vaart' in: 'DBW' jrg.54 nr. 6 (1999)

 

1913

De baggermolen 'Dusseldorf I' van de firma Hugo Daniëls G.m.b.H. uit Duisburg, op sleep door de stoomsleepboot 'Oceaan' van L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst richting Hamburg, zinkt in de nabijheid van het vuurschip 'Haak'.

Bron: 'De Zee' (1914)

 

1889

Het vrachtschip ss. 'Compta' van de Nederlandsch-Indische Stoomvaart Maatschappij (NISM), op weg van Malaboeh (Atjeh) naar Padang, strandt op de Noordkust van het eiland Nias en gaat verloren. De bemanning kan hierbij worden gered.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1857

Vertrek vanaf de rede van Batavia van het schroefstoomkorvet Zr.Ms.'Medusa' onder bevel van kapitein-luitenant-ter-zee G. Fabius, voor een officiële missie naar Hongkong. De 'Medusa' arriveert daar op 8 augustus.

Bron: H. Stapelkamp: 'Gerhardus Fabius (1806 - 1888), een leven voor de marine' (1999)

 

1854

Bij Koninklijk Besluit zullen de adelborsten, waarvan de opleiding nog plaats vindt op de Koninklijke Academie voor Zee- en Landmagt te Breda, voortaan worden opgeleid aan boord van oorlogsschepen. Voor dit doel zullen aan boord van het wachtschip, het v.m. fregat Zr.Ms. 'Rijn' en vanaf 1856 op het wachtschip, het v.m. linieschip Zr.Ms. 'Kortenaer', afgemeerd in de haven van Nieuwe Diep, de adelborsten worden ondergebracht. Eerst in 1857 zullen de laatste adelborsten Breda verlaten teneinde hun opleiding in Willemsoord te kunnen volgen.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1806

Het linieschip 'Pallas' (1801, 36 stukken), onder bevel van kapitein-ter-zee N.S. Aalbers en het korvet 'William' (12 stukken), onder bevel van kapitein-luitenant-ter-zee P. Feteris, beiden konvooi verlenend aan de Oost-Indiëvaarders 'Victoria' en 'Batavier' (geladen met foelie, kruidnagelen en muskaat), raken nabij Celebes in gevecht met het Britse fregat 'Greyhound' (32 stukken) en de brik 'Harrier' (18 stukken). Aan Nederlandse zijde vallen twaalf 12 doden en 39 gewonden, waaronder Aalbers. Zowel de 'Pallas' als de Oost-Indiëvaarders vallen in Britse handen. De 'William' weet te ontkomen, zonder een schot gelost te hebben.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1783

Het VOC-schip 'Brederode' van de Kamer Amsterdam vertrekt voor zijn eerste reis vanaf de rede van Texel naar Batavia. De 'Brederode' was eerst drie jaar opgelegd (van 1780/81 tot 1782/83) in verband met de Vierde Engelse Oorlog (1780-1784). Het schip zal Batavia weten te bereiken op 13 april 1784, waarna het op 17 augustus 1784 weer vertrekt van Batavia naar China en nog datzelfde jaar Canton zal binnenlopen.

Bron: www.vocsite.nl/schepen/detail.html

 

1700

Bombardement van Kopenhagen door een gecombineerde Zweedse, Engelse en Nederlandse vloot.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)

 

1672

Derde Engelse Oorlog: Het Engelse oorlogsschip 'Portsmouth' (1667, 4 stukken) wordt op de Noordzee genomen door een Zeeuwe kaper en vervolgens naar Vlissingen opgebracht.

Bron: D.J. Hepper, 'British warship losses in the age of sail' (1994)

 

1586

De landvoogd Robert D. graaf van Leicester vaardigt een instructie voor de marinezaken uit, waarbij drie colleges te Rotterdam, Hoorn en Middelburg worden opgericht. Ieder college bestaat uit zeven door Leicester benoemde leden met een secretaris en een fiscaal. Als voorzitter treedt prins Maurits op. De colleges zullen moeten oordelen over de rechtmatigheid van behaalde buit, het uitoefenen van de rechtspraak over zeeroverijen en het verzorgen van de uitrusting van de schepen.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)