maritieme kalender

Welkom bij de maritieme kalender van Het Scheepvaartmuseum. Zoek op datum of jaar en ontdek wat er door de eeuwen heen op en rond zee gebeurde.

 
 
 
 
 

maritieme gebeurtenis - 24 april

 

2003

Onthulling van het monument voor de Engelandvaarders op de Boulevard in Scheveningen nabij het Kurhaus door de voorzitter van de Stichting Genootschap Engelandvaarders, de generaal-majoor b.d. R.W. Hemmes en de heer Erik Hazelhoff Roelfzema. Het monument 'Engelandvaarders' herinnert de inwoners van Scheveningen aan de landingen van Nederlandse geheim agenten op het Scheveningse strand tijdens de winter van 1941-1942.

Bron: www.oorlogsmonumenten.nl

 

1980

Overdracht van het derde standaardfregat Hr.Ms. 'Van Kinsbergen', gebouwd op de werf van de Koninklijke Maatschappij 'De Schelde' te Vlissingen aan de Koninklijke Marine.

Bron: J. Verhoog (e.a.): 'Luctor et Emergo 125 jaar Koninklijke Schelde 1875 - 2000' (2001)

 

1974

Door de onderzeebootjager Hr.Ms. 'Holland' wordt in samenwerking met het douanerecherchevaartuig 'Zeearend', twee MLD-helikopters en een Lockheed Neptune, nabij Den Helder, de kotter 'Lammie' (JD 160) aangehouden. Pogingen om de kotter te enteren mislukken, vanwege het door de kapitein voortijdig tot zinken brengen van zijn met hasj geladen kotter. Het smokkelschip kan op 3 mei door het bergingsbedrijf Smit-Tak worden gelicht met de hoeveelheid hasj nog aan boord en naar Den Helder worden gesleept.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1952

De commandant van de Marinekazerne in Den Haag, kapitein-luitenant-ter-zee de Graaf, neemt 25 adelborsten de eed af in de (oude) Alexanderkazerne aan de Laan Copes van Cattenburch.

Bron: 'Marineblad' (1952)

 

1952

Het vrachtschip ms. 'Rabenhaupt' (1939) van E. Smid uit Groningen, komende van Londen, stoot bij Fort Ste Marie op de Schelde op het wrak van het gezonken ss. 'Holdernile' en zinkt. Op 15 mei 1952 kan het schip worden gelicht en na reparatie onder Belgische vlag weer in de vaart worden gebracht.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1952

Door Squadron 5 (VSQ 5) van de Marine Luchtvaartdienst (MLD), afkomstig van het Marinevliegkamp Valkenburg (MVKV) wordt, met amfibievliegtuigen van het type Sea Otter nabij Moerdijk, een oefening gehouden in verband met het redden van in zee gevallen vliegers met behulp van een rubberboot. Hierbij komt een vliegtuigmaker om het leven als hij, staande in een rubberboot, door een roterende propeller wordt gegrepen.

Bron: 'Jaarboek van de Marine' (1952)

 

1939

Vertrek vanuit Den Helder van de onderzeeboot Hr.Ms. 'O 16' naar Nederlands-Indië; het schip arriveert in Soerabaja op 4 juni 1939.

Bron: C. Mark: 'De geschiedenis van de Torpedo- en de Onderzeedienst' in: 'Vast Werken' (2003)

 

1924

Tewaterlating van de onderzeeboot Hr.Ms. 'K XI' op de werf van de Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord in Rotterdam. Precies elf maanden later zal de 'K XI' officieel in dienst worden gesteld bij de Koninklijke Marine.

Bron: H. de Bles e.a: 'Vloot vereeuwigd, honderd jaar Koninklijke Marine in foto' (2002)

 

1916

Het vrachtschip ss. 'Berkelstroom' (1915) van de Hollandsche Stoomboot Maatschappij (HSM) onder kapitein P.J. Kalishoek, op weg van Amsterdam naar Londen, wordt op 79 zeemijl van IJmuiden door twee Duitse onderzeeboten onderschept en vervolgens door de Duitse onderzeeboot 'UB 29' tot zinken gebracht. De bemanning kan aan boord worden genomen van het Britse oorlogsschip HMS 'Penelope'.

Bron: L.L. von Münching: 'De Nederlandse koopvaardij in de oorlogsmaanden van 1916' in: 'DBW' jrg.56 nr. 10 (2001)

 

1901

In de nacht van 24 op 25 april strandt het ss. 'Tambora' (1877) van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij (KPM), op weg van Batavia naar Makassar, op de zuidkust van het eiland Larat bij Makassar (Nederlands Indië). De bemanning kan hierbij worden gered.

Bron: Scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991.

 

1900

Doop en tewaterlating door door HM koningin-moeder Emma van het pantserschip Hr.Ms. 'Koningin Regentes' op de Rijkswerf te Amsterdam.

Bron: P. Vermeulen: 'Schepen van de Koninklijke Marine en die der GM' (1962)

 

1872

Het nieuw te bouwen, tot dan toe in Nederland grootste op stapel gezette oorlogsschip 'Matador', waarvan de kiel reeds is gelegd op de Rijkswerf te Amsterdam in november 1871, wordt herdoopt tot Zr.Ms. 'Koning der Nederlanden'. Het is een geheel eigen ontwerp van de marine-ingenieur B.J. Tideman en zijn tijd ver vooruit. Niet alleen vanwege de toepassing van staal als constructiemateriaal maar ook vanwege het verband van langsspanten.

Bron: A. Lemmers: 'Van werf tot facilitair complex' (2005)

 

1805

33 kanonneerboten en 19 transportschepen, onder bevel van de kapitein-ter-zee Keller, op weg van Duinkerken naar Ambleteuse, raken in gevecht met Britse schepen.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)

 
 

1610

Een Nederlands eskader onder admiraal Wittert wordt in de Filippijnen door de Spaanse vloot onder gouverneur Juan de Silva verslagen. Wittert sneuvelt daarbij.

Bron: Dirk Jan Barreveld: 'Reis om de wereld in duizend dagen' in: 'Spiegel Historiael' 36-2 (2001)