maritieme kalender

Welkom bij de maritieme kalender van Het Scheepvaartmuseum. Zoek op datum of jaar en ontdek wat er door de eeuwen heen op en rond zee gebeurde.

 
 
 
 
 

maritieme gebeurtenis - 31 juli

 

1996

De mijnenjager Hr.Ms. 'Makkum' redt nabij Westkapelle drie Duitse opvarenden van het in nood verkerende tot jacht omgebouwde vissersbootje 'Ark of Noach', dat zinkende was.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1971

Eerst gehouden vlootdag in de West op de marinebasis Parera, waarbij het Korps Mariniers en de Marine Luchtvaartdienst (MLD) acte de précence geven.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1949

In Kootwijk wordt een 15 kW langegolf voor de maritieme dienst in gebruik genomen. Op 1 oktober 1957 zal de langegolf van Scheveningen Radio in IJmuiden worden opgeheven. Proefgesprekken met de de sleepboot 'Noord-Holland', onderweg naar Kaapstad, tonen aan dat de behoefte groter wordt. Het aantal gesprekken zal hierna loopt flink oplopen: december 1951 37; juni 1952 166 en in december 1952 215 gesprekken.

Bron: 'De geschiedenis van de Radio- en Verbindingsdienst' in: 'Vast Werken' jrg. 18 nr. 2 (2003)

 

1943

Indienststelling van de patrouillevaartuigen Hr.Ms. 'S 3' en 'S 4', gebouwd in een serie van in totaal zes patrouillevaartuigen bij de Miami Shipbuilding Company (USA). Hierna varen beide schepen op eigen kracht naar Suriname om aldaar voor patrouillediensten te kunnen worden ingezet. In mei 1946 zullen deze 'S'-boten vanuit Paramaribo via Georgetown en Trinidad naar Curaçao vertrekken.

Bron: H. de Bles e.a: 'Vloot vereeuwigd, honderd jaar Koninklijke Marine in foto' (2002)

 

1942

Het vrachtschip ss. 'Kentar' (1920) in beheer bij de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', (het op 10 mei 1940 te Soerabaja in beslag genomen Duitse ss. 'Naumburg' van de HAPAG Lloyd), op weg van Durban naar St. Johns via Trinidad, onder kapitein J. Sieben, wordt op de Atlantische Oceaan op 130 mijl ten zuidoosten van Barbados getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot 'U 155'. 17 opvarenden komen hierbij om het leven.

Bron: L.L. von Münching: 'De Nederlandse koopvaardij in WO II' (1978)

 

1940

Het mailschip ss. 'Johan de Witt' van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' (SMN) wordt als troepentransportschip onder beheer gesteld van het Britsh Ministery of War Transport (BMWT).

Bron: L.L. von Münching: 'De pendeldienst op Lissabon' in; 'Maritiem Nederland' jrg. 93 nr. 3 (2004)

 

1940

In het kader van de Operatie 'Seelowe' (invasie in Engeland) worden door de Duitsers honderden rijnaken gevorderd voor de ombouw tot landingsschepen.

Bron: A. Hakkert: 'Wel vergeven, niet vergeten' (2003)

 

1936

Het mailschip ms. 'Johan van Oldenbarnevelt' van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' (SMN) wordt, ten anker liggende in de baai van Palma, getroffen door mitrailleurkogels op het moment dat vliegtuigen aldaar een aanval verrichten aan de vooravond van het uitbreken van de Spaanse Burgeroorlog.

Bron: L.L. von Münching: 'Het einde van de konvooidienst in de Straat van Gibraltar' (1938) in: 'DBW' jrg. 52 nr. 10 (1998)

 

1924

Het vrachtschip ss. 'Sarie Borneo' (1897) van de Handel- en Scheepvaart Mij 'Bandjer' te Bandjermasin (Nederlands Indië), onder weg van Banjermasin naar Singapore, kapseist en zinkt op 30 mijl ten zuiden van Kwala. Hierbij komen 67 mensen om het leven; 19 opvarenden kunnen worden gered.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1918

Het vrachtschip ss. 'Poseidon' van de KNSM, in maart 1918 gerequireerd door de Verenigde Staten, zinkt na een aanvaring met het Britse ss. 'Somerset' bij Kaap Delaware.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1917

Het stoomvissersvaartuig 'De Eén' (IJM 7) van NV Stoomvisserscherij Maatschappij 'De Eén' te IJmuiden, vertrokken op 31 juli 1917 voor de visserij op de Noordzee, wordt sindsdien vermist. Het schip moet vermoedelijk met man en muis zijn vergaan na een mijnexplosie.

Bron: 'De Zee' (1917)

 

1916

De raderboot 'Koningin Wilhelmina' van de Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland' (SMZ), loopt op 2 mijl van het lichtschip 'Noordhinder' op een door een Duitse onderzeeboot (vermoedelijk de 'UC I') gelegde mijn. De 'Koningin Wilhelmina' kan nog gedurende 40 minuten drijvende worden gehouden, waarna het schip zinkt en waarbij drie bemanningsleden om het leven komen.

Bron: L.L. von Münching: 'De Ned. koopvaardij in de eerste oorlogsmaanden van 1914' in: 'DBW' jrg. 57 nr. 3 (2002)

 

1912

Vertrek vanuit Vlaardingen van de haringlogger 'Balder' (VL 92), onder schipper Gilles Penning voor zijn tweede reis ter haringvangst. Deze tocht zal 55 dagen duren, waarna op 23 september 1912 Vlaardingen weer wordt binnengelopen met in totaal 254,5 kantjes haring en waarbij de vleet 38 maal geschoten zou worden.

Bron: H. Dessens: 'De haringlogger VL-92 Balder' (1993)

 

1903

Oprichting van de Nieuwe Rijnvaart Maatschappij NV (NRM) te Amsterdam onder beheer van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij (KNSM).

Bron: 'De Zee' (1903)

 

1884

Alle havens van Atjeh werden gesloten verklaard.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)

 

1811

Verovering van zes Franse kanonneerboten, bescherming biedend aan een konvooi van 40 tot 50 prauwen, door vijf sloepen van de Britse brigantijn HMS 'Procris' onder captain Robert Maunsell bij de Indramayo-rivier (Java). Ondanks hevig musketvuur vallen onder de Britten slechts elf gewonden. Een aantal dagen later op 3 augustus volgt de Britse invasie van Java.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

1725

Uitvaardiging van het Generaal Plakkaat op de Convooien en Licenten. Deze vervangt het 'Generaal Placaet' van 1687 en zal tot 1816 van kracht blijven.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)

 

1667

Afsluiting van de Vrede van Breda, waarmee vijf weken na de beroemde Tocht naar Chatham een einde kan worden gemaakt aan de Tweede Engelse Oorlog (1665 - 1667). De hierop betrekking hebbende resultaten van de vredesonderhandelingen zijn gunstig voor de Republiek. Het gebied van Suriname wordt als kolonie door Engeland aan de Republiek overgedragen in ruil voor de kolonie Nieuw-Nederland. Ook krijgt de Republiek de eilanden Sint-Eustatius en Saba weer terug. De saluten op zee worden opnieuw geregeld en kan de voor de Republiek zo ongunstig uitwerkende Acte van Navigatie worden verzacht.

Bron: R.B. Prud'homme van Reine: 'Ter Navolging' (1992)

 

1636

De Nederlandse haringvloot wordt door de Engelsen gecijnsd.

Bron: D.F.Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)

 

1588

Eerste confrontatie in het Kanaal tussen Engelse schepen onder admiraal Lord Ch. Howard of Effingham en de Spaanse Armada (de 'onoverwinnelijke vloot') onder de graaf van Medina Sidonia. De Spaanse Armada, op 22 juni 1588 vanuit La Coruna vertrokken, met de opdracht van de Spaanse koning Filips II om tot verovering van Engeland over te gaan, wordt in het Kanaal door Engelse schepen opgejaagd tot aan Calais. De op 6 augustus vanuit Vlissingen vertrokken blokkadevloot voor de Vlaamse kust en Zeeuwse wateren, onder admiraal Justinus van Nassau weet vervolgens de vereniging tussen deze Spaanse Armada en het nog in Calais gestationeerde Spaanse invasieleger van de hertog van Parma te belemmeren. Op de Spaanse schepen breekt paniek uit, toen branders door een storm voortgedreven met grote snelheid op de overvolle ankerplaats van de Armada voor de kust komen aanzetten. Nadat de slagorde van de Armada volledig is verbroken wordt een groot deel van de Spaanse schepen langs de Engelse kust opgejaagd. Het betekent de feitelijke ondergang van de Spaanse Armada, waaruit de Republiek weer nieuwe moed kan putten.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)