maritieme kalender

Welkom bij de maritieme kalender van Het Scheepvaartmuseum. Zoek op datum of jaar en ontdek wat er door de eeuwen heen op en rond zee gebeurde.

 
 
 
 
 

maritieme gebeurtenis - 28 april

 

2006

Aankomst, tijdens zijn maidentrip, op de Maasvlakte bij de Olieterminal van de ULCC 'Kazimah II' (2006) vanuit Koeweit. De 'Kazimah III' is 333 meter lang en heeft een tonnage van 317.250 dwt. Vanaf de werf in Zuid-Korea werd door het schip in Koeweit 274.000 ton ruwe olie geladen. Omdat het schip daarmee te diep steekt voor de passage van het Suez kanaal werd een deel van de lading gelost aan één van de vier SBM’s (‘Single Buoy Mooring’) in de Golf van Suez. De olie werd hierna doorgepompt naar Sidi Kerir aan de Middellandse Zee en, na aankomst aldaar, weer aan boord genomen. In Rotterdam wordt zo'n 130.000 ton gelost, waarna de olieterminal in Le Havre Antifer de rest van de lading zal ontvangen.

Bron: www.ad.nl

 

2005

Irak-crisis: Het ‘redeployement’-detachement van de Koninklijke Landmacht komt vanuit Koeweit terug op vliegbasis Eindhoven. Het detachement zorgde sinds februari voor de terugkeer van materieel en personeel van SFIR uit Irak. Het ging om de grootste Nederlandse logistieke operatie sinds de Tweede Wereldoorlog. Ze ontmantelden de afgelopen maanden de Nederlandse kampen in Irak en droegen deze over aan de Britten en Irakezen. De bijna 1.500 voertuigen, ander materieel en ruim 1.000 containers zijn verscheept naar Nederland. Medio mei 2005 worden de transportschepen, het Egyptische ms. 'Fast Challenger', het Noorse ms. 'Tolosa' en het Maltezer ms. 'Zeran' in de Eemshaven verwacht.

Bron: persbericht Mindef 26-04-2005

 

2004

De Taiwanese bulkcarrier 'Cape Africa' (1991) van U-Ming Marine Transportation Corporation, op weg van het Verre Oosten naar Brazilië met een lading ijzererts, komt in nood en slaat lek onder de kust van Zuid-Afrika, waarna de bemanning het schip moet verlaten. Smit Salvage zal het schip later bergen na het verwijderen van de scheepsbrandstof en lading. Op 16 april komt de bulkcarrier met de sleepboot 'Smit Amandla' aan in Kaapstad.

Bron: www.worldshipsocietyrotterdam.nl

 

2003

De Kustwacht Nederlandse Antillen & Aruba begint een grote reddingsactie voor de kust van Aruba. De actie komt op gang na een melding dat op zes mijl ten zuiden van Aruba het Venezolaanse barkje 'La Gaviota' met aan boord 17 personen is omgeslagen. Onmiddellijk na de melding worden een patrouilleboot en een helikopter van de Kustwacht en de 'Sigmund Edmundus' en de 'Smient' van de Sea Rescue Foundation Aruba ingezet om de overboord geslagen bemanningsleden te redden. In totaal kunnen 15 personen worden gered, waarbij twee personen verdrinken.

Bron: persbericht KM 28-04-2003

 

1996

De minister van Buitenlandse Zaken, H.A.F.M.O. van Mierlo, brengt een bezoek aan de mortiercompagnie van Nederlandse mariniers in de omgeving van Jezero. De Eerste Mortiercompagnie van het Korps Mariniers in Bosnië, onderdeel van UNPROFOR, is aldaar als eenheid ondergebracht in de door de NAVO geleide operatie IFOR en staat onder bevel van een Britse divisie.

Bron: 'Jaarboek van de Marine' (1996)

 

1986

Definitieve opdracht van de Koninklijke Marine aan de Koninklijke Maatschappij 'De Schelde' te Vlissingen voor de bouw van een tweede serie van vier (multipurpose) M-fregatten.

Bron: J. Verhoog (e.a.): 'Luctor et Emergo 125 jaar Koninklijke Schelde 1875 - 2000' (2001)

 

1981

Bij Mobil Oil in het westelijk havengebied van Amsterdam breekt een grote brand uit.

Bron: www.anpfotoarchief.nl

 

1947

De Noorse onderzoeker Thor Heyerdahl volbrengt zijn oversteek over de Stille Oceaan op een zelfgebouwd houten balsa-vlot tijdens de Kon-Tiki Expeditie.

Bron: www.scandinavica.com

 

1942

Het vrachtschip ss. 'Arundo' (1930) van de NV Maatschappij Zeevaart, op weg van New York naar Alexandrië, onder kapitein A.C. Troeleman, wordt kort na vertrek ter hoogte van het Amrose lichtschip door de Duitse onderzeeboot 'U 136' getorpedeerd op positie 40.10° N / 73.44° W en tot zinken gebracht. Zes van de 43 bemanningsleden komen hierbij om het leven.

Bron: L.L. von Münching: 'De Nederlandse koopvaardij in WO II' (1978)

 

1941

De hulpmijnenveger Hr.Ms. 'Caroline' loopt in de baai van Milford Haven (Wales), tijdens het vegen van akoestische mijnen, op een mijn. De 15-koppige bemanning komt hierbij om het leven.

Bron: C. Mark: 'Ontstaan en ontwikkeling van de mijnendienst' in: 'Vast Werken' (2003)

 

1931

Aan boord van het ss. 'Ares' (1921) van de KNSM, op weg van Valparaiso naar Rotterdam, breekt brand uit in de haven van Lisssabon. Het schip brandt daarbij geheel uit.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

1923

ZKH prins Hendrik, ere-voorzitter van het Fonds voor de De Ruyter-medaille, reikt aan de Zuid-Hollandsche Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen (ZHRMS) en de Noord- en Zuid Hollandsche Reddingmaatschappij (NZHRM) de gouden 'De Ruyter-medaille' uit.

Bron: 'De Zee' (1923)

 

1899

Door de Nederlandse regering wordt het pantserdekschip Hr.Ms. 'Friesland' vanwege de oorlog tussen de Verenigde Staten en Mexico naar Curaçao gezonden teneinde aldaar de gewenste neutraliteit van Nederland te kunnen bewaken.

Bron: W.J. Cohen Stuart: 'De Nederlandsche Zeemacht van 1889 - 1915' (1937)

 

1898

Tewaterlating van het flottieljevaartuig Hr.Ms. 'Siboga' op de werf van de Nederlandse Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)

 

1869

Door de scheepstimmerlieden van de particuliere werven op de Oostelijke Eilanden in Amsterdam wordt gestaakt om loonsverhoging. De staking duurt tot 21 mei 1869. De scheeps timmerlieden van de marinewerf zijn echter niet in staking gegaan.

Bron: -

 

1804

31 Britse oorlogsschepen onder admiraal Sir Samuel Hood, met 2000 soldaten aan boord onder major-general Sir Charles Green afkomtig uit Barbados, zeilen de Suriname-rivier op om de kolonie Suriname op te eisen. Paramaribo heeft slechts een geringe militaire bezetting, bestaande uit onder andere het fregat 'Proserpina' (32 stukken) onder bevel van W.O. van Bloys van Treslong en het korvet 'Pylades' (18 stukken). Op 4 mei zal uiteindelijk Suriname door de Bataafse Republiek worden 'verkocht' aan Groot-Brittannië, waarbij de 'Proserpina' en 'Pylades' in Britse handen vallen.

Bron: British History Chronology

 

1714

Aan de magistraat van Harlingen wordt octrooi verleend op het loodswezen.

Bron: www.terschelling.net

 

1656

Het VOC-schip 'Vergulde Draeck', op weg van Amsterdam naar Batavia, komt door een navigatiefout te dicht bij de westkust van het Zuidland (Australië) en loopt drie mijl uit de kust op een rif, direct waarna het lek raakt en zinkt. Vrijwel de gehele lading, bestaande uit 185.000 gulden, voornamelijk zilvergeld en alle proviand verdwijnen in zee.. Hierbij komen 118 opvarenden om het leven. De nog resterende 75 overlevenden weten een eiland te bereiken. Zeven mannen worden met een sloep, onder de opperstuurman, naar Batavia gestuurd om hulp te gaan halen. Op 8 juni 1656 zal de fluit 'Witte Valk' en het jacht 'Goede Hoop' vanuit Batavia vertrekken naar de plaats van de ramp. Door slecht weer, zware storm en de gevaarlijke Australische westkust zal deze expeditie zonder succes blijven. Eerst twee jaar later zal door de VOC vanuit Batavia de 'Waeckende Boey' en de 'Emmeloordt' worden uitgezonden om de overlevenden op te halen. Een paar maanden later zullen beide schepen weer onverrichtzake terugkeren met het relaas van hun ervaringen. Een groep van 14 mannen, onder leiding van Abraham Leeman, de eerste stuurman van de 'Waekende Boey', was voor onderzoek aan land gegaan en werd daarna nooit meer gezien. Driekwart jaar later zal Abraham Leeman op raadselachtige wijze uit het Zuidland terugkeren in gezelschap van nog drie andere overlevenden. De VOC besluit daarop dat het zinloos is om nog langer te zoeken naar de opvarenden van de 'Vergulde Draeck', waarna deze zaak wordt afgesloten.

Bron: E. Jacobs: 'Oost-Indievaarder', in: 'Schepen van de Gouden Eeuw', jaarboek VNHSM ( 2004 ).

 

1573

Gevechten op het Haarlemmermeer tijdens het beleg van Haarlem door het leger van Don Fadrique (januari - juli 1573), tussen vanuit Amsterdam opererende bodems van de koningsgezinde partij en vaartuigen van aanhangers van de Prins van Oranje, die Haarlem trachtten te bevoorraden. Op 28 april weten de 'tegenschepen' uit Amsterdam de Prinsgezinden volledig te verslaan. De doorslag geeft hierbij de aanwezigheid van zeer goed manoeuvreerbare galeien in de Amsterdamse vloot. Deze nederlaag is de hoofdoorzaak van de val van het beleg van Haarlem.

Bron: 'Maritieme Encyclopedie' (1971), deel III