maritieme kalender

Welkom bij de maritieme kalender van Het Scheepvaartmuseum. Zoek op datum of jaar en ontdek wat er door de eeuwen heen op en rond zee gebeurde.

 
 
 
 
 

maritieme gebeurtenis - 1911

 

28/01

Aankomst te Batavia van de viermastbark 'Jeanette Francoise' (1893) van reder J.A. Vroege met een lading stukgoed. De 'Jeanette Francoise', op 8 oktober 1910 vertrokken vanuit Rotterdam, is het laatste Nederlandse zeilschip dat een lading van Holland naar Java heeft gebracht. In april 1911 zal het schip vanuit Soerabaja naar Adelaide (Australië) vertrekken.

Bron: T.F.J. Pronker: 'De laatste Kaap Hoorn-reizen van schepen van de Nederlandse Grote Zeilvaart' in: 'DBW' jrg. 59 nr. 4 (2004)

 

28/01

Het vrachtschip ss. 'Van Imhoff' (1898) van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij (KPM), op weg van Tandjong Priok naar Soemba (Nederlands-Indië), loopt 's nachts op een rif in de Straat Sapeh, op 10 mijl ten oosten van het eiland Soembawa. Een dag later breken de uitgezette trossen en drijft het schip vervolgens naar diep water en zinkt. De opvarenden kunnen worden gered door het ss.'Van Oudshoorn'.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

29/01

De stoomsleepboot 'Roode Zee' II (1908) van L. Smit & Co. Internationale Sleepdienst verliest tijdens een zware storm op de Atlantische Oceaan het v.m. Franse slagschip 'Richelieu', van Toulon op weg voor de sloop in Hendrik Ido Ambacht. De 'Richelieu' met aan boord zeven opvarenden wordt pas op 4 februari nabij Kaap Lizard gevonden en later door de 'Zwarte Zee' en 'Poolzee' opgepikt en vervolgens in Nederland afgeleverd.

Bron: 'De Zee' jrg. 33 (1911)

 

30/01

Tewaterlating van de (tweede) onderzeeboot Hr.Ms.'O II' op de werf van de Koninklijke Maatschappij 'De Schelde' te Vlissingen.

Bron: D.F. Scheurleer: 'Herinneringsdagen uit de Nederlandsche zeegeschiedenis' (1913)

 

14/02

De statuten van de door de Matrozenbond opgerichte Marine Woningbouwvereniging in Den Helder krijgen koninklijke goedkeuring. De nieuwe Marine Woningbouwvereniging stelt zich ten doel om de volkshuisvesting in het algemeen te verbeteren en die van de marineonderofficieren in het bijzonder.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

23/02

Op Haïti brandt de stad Aux-Cayes gedeeltelijk af. Bij de bestrijding van de brand wordt assistentie verleend door de 30 koppige bemanning van het ss. 'Prins Willem I' van de Koninklijke West-Indische Maildienst.

Bron: 'De Zee' (1911)

 

27/03

Aan boord van het vrachtschip ss. 'Andyk' van de Holland-Amerika Lijn (HAL) breekt brand uit in één van de ruimen terwijl het schip ligt afgemeerd aan de pier te Hoboken in New York. Het vuur kan pas na tien uur geblust worden, als gevolg waarvan het ruim voor een groot gedeelte zal uitbranden.

Bron: 'De Zee' (1911)

 

14/04

De nieuwe stoomsleepboot 'Hansweert II' (1911) van NV Stoomsleep Mij 'Hansweert II' uit Rotterdam, op weg van Plymouth naar Hodeida (Yemen), stoot lek nabij Eddystone Lighthouse (VK) en zinkt. De bemanning kan hierbij worden gered.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

17/04

Het vrachtschip ss. 'Callisto' van de Maatschappij Zeevaart (Rederij Hudig & Veder) te Rotterdam, varende van Rotterdam naar Port Said, komt bij het lichtschip 'Sandettie' in aanvaring met het Britse ss. 'Dawlish'. Door deze aanvaring raakt de voorpiek lek en is het schip genoodzaakt om voor de benodigde reparaties terug te keren naar Rotterdam.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

14/06

Grote internationale zeeliedenstaking onder stokers en matrozen, waarbij de havens van Amsterdam, Rotterdam Londen en Antwerpen gelijktijdig met een staking worden getroffen. In Nederland gaat het conflict over een gageverhoging van fl. 6.- per maand en voor de verbetering van de zeer slechte toestanden in de scheepslogiezen. In Rotterdam wordt deze staking uigeroepen door de vakbondsleider Brautigam. Hij is de actieleider van de Zeeliedenbond, welke in die tijd ongeveer 500 leden telde. De staking duurt tot 9 augustus 1911. Uiteindelijk zal eerst in 1912 een CAO in het scheepvaartbedrijf van kracht worden.

Bron: P. Schurman: 'Tussen vlag en voorschip' (1995)

 

17/06

ZKH prins Hendrik vaart aan boord van het pantserdekschip Hr.Ms. 'Gelderland' vanuit Rotterdam naar Sheerness om de inhuldiging van de Britse koning George en koningin Mary bij te wonen. Het laatste deel van de reis wordt de 'Gelderland' begeleid door vier Britse torpedoboten.

Bron: W.J. Cohen Stuart: 'De Nederlandsche Zeemacht van 1889 - 1915' (1937)

 

24/06

Vertrek vanuit Den Helder van het pantserschip Hr.Ms. 'Jacob van Heemskerck' naar de rede van Spithead nabij Portmouth voor het bijwonen van de vlootrevue op 27 juni ter gelegenheid van de kroning van de Britse koning George en koningin Mary. Door het koninklijk paar zal de vlootschouw worden afgenomen aan boord van het Koninklijk Jacht 'Victoria and Albert'.

Bron: W.J. Cohen Stuart: 'De Nederlandsche Zeemacht van 1889 - 1915' (1937)

 

26/06

In navolging van de internationale zeeliedenstaking, welke op 14 juni is uitgebroken in de havens van Amsterdam, Rotterdam, Londen en Antwerpen,staken nu ook de Amsterdamse bootwerkers, op initiatief van de in 1893 opgerichte Scheeps en Bootwerkersvereniging 'Recht en Plicht' onder leiding van C. Posthuma. De staking zal tot 25 juli duren en eindigt uiteindelijk met een nederlaag voor de arbeiders met als dieptepunt de z.g. 'bloednacht van Kattenburg', waarbij de stakers hardhandig optreden in zogeheten 'vossenjachten' tegen de door de reders geronselde arbeiders ('onderkruipers').

Bron: W.M. Zappey: 'Dirk Hudig L Jzn. levensschets van een Amsterdamse reder'.

 

29/06

Geboorte van graaf Bernhard Leopold Friedrich Eberhard Julius Kurt Karl Gottfried Peter zur Lippe-Biesterfeld te Jena; bij zijn huwelijk met kroonprinses Juliana op 7 januari 1937: prins der Nederlanden, prins van Lippe-Biesterfeld.

Bron: C. Fasseur: 'Wilhelmina, krijgshaftig in een vormeloze jas' (2001)

 

04/07

HM koningin Wilhelmina verwelkomt de Franse president Armand Fallières ter gelegenheid van zijn staatsbezoek aan Nederland in Amsterdam. De Franse president was reeds vlak daarvoor met de Franse zware kruiser 'Edgar Quintet' (van de 'Waldeck Rousseau'-klasse) in Amsterdam gearriveerd.

Bron: 'Marineblad' (1911)

 

05/08

De luitenant-ter-zee der tweede klasse A.E. Rambaldo, pionier en groot voorvechter van de luchtvaart, verongelukt bij een noodlanding van de luchtballon 'Batavia' in de buurt van Blora op Java.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

30/09

Het vrachtschip ss.'Solo' van de Rotterdamsche Lloyd, op weg van Rotterdam naar Nederlands-Indië, loopt aan de grond op het strand bij Monster na uit het roer gelopen te zijn als gevolg van zware grondzeeën en de inmiddels tot orkaankracht aangewakkerde wind. Pogingen tot ankeren zijn tot mislukken gedoemd. De bemanning kan na de stranding door de strandroeireddingboot van het station Ter Heijde (NZHRM) worden gered en van boord worden gehaald.

Bron: 'De Zee' (1911)

 

30/09

De zelfrichtende roei- en zeilreddingboot 'Koning Willem III' van de ZHRMS (station Vlissingen) komt in de problemen, nadat de motor tijdens zware weersomstandigheden niet gestart ka worden. Het lukt echter niet meer om het haventje van Ellewoutsdijk binnen te lopen en voor de wind vaart de boot door tot Terneuzen. Bij het afmeren breken de trossen waardoor de boot tegen de sluisdeuren wordt geslagen, als gevolg waarvan zware averij wordt opgelopen. Uit onderzoek zal later blijken, dat het niet meer de moeite loont om het schip te repareren.

Bron: 'Jaarverslag KZHRMS' (1986)

 

01/10

Op het vrachtschip ss. 'Ixion' (1892) van de Nederlandsche Stoomvaart Mij. 'Oceaan', op weg van Batavia naar Amsterdam, breekt brand uit bij Enggano (Z.W. Sumatra) waarna het schip zinkt. 25 opvarenden kunnen hierbij worden gered. De overige 24 opvarenden zullen deze ramp echter niet weten te overleven.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

01/10

De kolenboot ss. 'Willy' (1892) van W. Berghuijs Kolenhandel uit Amsterdam, op weg van New Castle naar Amsterdam, vergaat om 11.00 uur tijdens een zware storm op de Noordzee. De bemanning kan worden gered door het Britse ss. 'Cawdor Castle'.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

18/10

Op het vrachtschip ss.'Van Neck' (1908) van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij (KPM) breekt in de haven van Makassar (Celebes) brand uit, waarbij het schip verloren gaat.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

23/10

De Britse tanker ss.'Edward Dawson' (1890) van Lanner Carrying Company, op weg van Novorossik naar Rotterdam en geladen met petroleum, strandt tijdens een storm bij Zoutelande (op positie 51.28° N / 03.39° O) en raakt in brand. Van de in totaal 25 opvarenden komen drie man hierbij om het leven.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

25/10

De stoomsleepboot 'Willem Barentsz' (1908) van G. Doeksen uit Terschelling vergaat ten zuidwesten van Ameland.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

30/10

Het Britse ss.'City of Cologne' (1881), vertrokken uit Dublin, strandt tijdens zware weersomstandigheden nabij het Schulpengat. De bemanning kan van boord worden gehaald door de roeireddingboten van de stations Den Helder en Nieuwediep (NZHRM), respectievelijk gesleept door de sleepboten 'Atlas' en 'Hercules'. Bij opkomend water komt de 'City of Cologne' later vanzelf weer vlot en kan vervolgens door beide sleepboten het Nieuwediep worden binnengebracht.

Bron: 'De Zee' (1911)

 

04/11

Aankomst te Sjanghai van het pantserdekschip Hr.Ms. 'Holland' ter bescherming van de Nederlandse legatie in Peking. Door de grote omwenteling, in oktober 1911, kwam een einde aan het Chinese keizerrijk, met als gevolg daarvan een chaotische periode. Hierbij waren de buitenlandse legaties in bijzondere mate kwetsbaar. Aan boord van de 'Holland' bevinden zich troepen ter bescherming van zowel de Nederlandse legatie als buitenlandse concessies.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

30/11

De motortanker 'Vulcanus' (1910) van de Nederlandsch Indische Tankstoomboot Maatschappij te Den Haag loopt, tussen de lichtschepen 'Noord' en 'Oost Goodwin' tijdens laag water aan de grond. Na lozing van een deel van de lading benzine kan het schip weer vlot worden gebracht.

Bron: 'De Zee' (1912)

 

01/12

Indienststelling van de (tweede) onderzeeboot Hr.Ms. 'O2', gebouwd op de werf van de Koninklijke Maatschappij 'De Schelde' te Vlissingen en aldaar op 30 januari 1911 te water gelaten.

Bron: P. Vermeulen: 'De schepen van de Koninklijke Marine en die der GM' (1962)

 

21/12

Het vrachtschip ss. 'Zaanstroom' (1895) van de Hollandsche Stoomboot Maatschappij, op weg van Fowey naar Amsterdam, slaat tijdens een zware storm lek en zinkt bij St. Catherine's Point op positie 50.45° N / 00.45° W. Eén bemanningslid verdrinkt; de overigen kunnen worden gered door het Britse ss. 'Westdale'.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991