maritieme kalender

Welkom bij de maritieme kalender van Het Scheepvaartmuseum. Zoek op datum of jaar en ontdek wat er door de eeuwen heen op en rond zee gebeurde.

 
 
 
 
 

maritieme gebeurtenis - 1920

 

02/01

Het vrachtschip ss. 'Nicolaas' (1903) van H.W. Berghuys' Kolenhandel uit Amsterdam loopt ten noorden van het lichtschip 'Doggersbank' op een zeemijn en zinkt. Zeven opvarenden komen om als de reddingboot van het schip vlak voor de kust van Denemarken door de branding omslaat.

Bron: 'De Zee' (1920)

 

02/02

Oprichting van de NV Petroleum Industrie Maatschappij te Den Haag (PIM). Tot de doelstellingen van deze maatschappij behoren o.a. de opslag van grondstoffen en producten, het transport en rederijbedrijf, alle zaken verband houdende met de petroleumindustrie. De PIM beheert vier stoomtankers: de 'Ocean', 'American', 'New York' en 'Rotterdam (1)', welke konden worden overgenomen van de Amerikanische Petroleum Gesellschaft (Standard Oil).

Bron: visseraa.topcities.com

 

04/02

Aankomst te IJmuiden van het nieuwe passagiersschip ss. 'Limburgia' van de Koninklijke Hollandsche Lloyd, terug van zijn proefvaart vanuit Geestemunde en gebouwd op de werf van J.C. Tecklenborg A.G. nabij Bremerhaven. Het schip zal worden ingezet voor de dienst vanuit Amsterdam naar Buenos Aires.

Bron: K. de Haas: '80 jaar geleden, 'Limbugia' en Brabantia' arriveren in Nederland' in: 'DBW' jrg. 55 nr. 7 (2000)

 

12/02

Het Amerikaanse vrachtschip ss. 'West Aleta', op weg van de USA naar Hamburg en Bremen, deels geladen met een enorme hoeveelheid Californische wijn, vergaat tijdens een zware storm bij Terschelling. De reddingboot 'Brandaris (I)' van het station Terschelling (NZHRM) weet met zeer veel moeite de 42 opvarenden van boord te halen. Kort daarop breekt het schip voor de brug in tweeën. Door de Nieuwe Bergings Maatschappij van Dirkzwager uit Maassluis wordt een bergingscontract afgesloten om de lading te kunnen bergen. Vele Terschellinger vissers en de Bergings Mij. Doeksen verhuren hun boten voor deze berging. De berging zal bijna een jaar in beslag nemen. De laatste wijnvaten kunnen door duikers worden geborgen.

Bron: 'De Zee' (1921)

 

03/03

Vertrek vanuit Den Helder van Hr.Ms. 'Tromp' en Hr.Ms. 'Hertog Hendrik' voor een vlagvertoonreis naar de Oost-Aziatische wateren. De divisie staat onder bevel van de kapitein-ter-zee J.C. Bentz van den Berg, die zijn vlag vanaf de 'Tromp' voert. Tijdens deze vier maanden durende vlagvertoonreis worden verschillende belangrijke havensteden bezocht als Singapore, Saigon, Hongkong, Kobe en Manilla.

Bron: H. de Bles e.a: 'Vloot vereeuwigd, honderd jaar Koninklijke Marine in foto' (2002)

 

13/03

Tewaterlating van het mailschip ss. 'Prinses Juliana', bestemd voor de Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland' (SMZ) op de werf van de Koninklijke Maatschappij 'De Schelde' te Vlissingen. De 'Prinses Juliana' zal worden ingezet voor de dienst Vlissingen - Folkestone. Het schip is de opvolger van de in 1916 gebouwde 'Prinses Juliana' van de SMZ. De tweede 'Prinses Juliana' zal in de meidagen van 1940 als gevolg van een Duitse luchtaanval bij Hoek van Holland verloren gaan.

Bron: 'De Zee' (1920)

 

20/04

Op de VIIe Olympische Zomerspelen te Antwerpen (20 april - 12 september) winnen bij het zeilen Frans en Johan Hin met de 'Beatrijs III' een gouden medaille met de 12-voetsjol-klasse; Arnoud van der Biesen en Peter Beukers in de 'Boreas' winnen een zilveren medaille. In de 6,5-meter-klasse weten Johan Carp, Peter Wernink en Bernard Carp met de 'Oranje' een gouden medaille te veroveren.

Bron: F. Jorissen e.a.: 'Het water op' (1990)

 

30/04

Oprichting van de 'Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij' (VNS) te Den Haag, door vier Amsterdamse (de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', KNSM, Java-China-Japan Lijn en de Koninklijke Paketvaart Maatschappij) en vier Rotterdamse rederijen (Holland-Amerika Lijn, Rotterdamsche Lloyd, Stoomvaart Maatschappij de 'Maas' en Van Nievelt, Goudriaan & Co). Doel van deze oprichting is om juist tegenover het buitenland de onderlinge concurrentie zo veel mogelijk uit te kunnen schakelen en het scheepvaartnet onder Nederlandse vlag snel te kunnen uitbreiden. Ondanks de hierna volgende jaren weet deze rederij onder moeilijke economische omstandigheden en sterke buitenlandse concurrentie toch het hoofd boven water te houden. Door de VNS worden een viertal nieuwe lijnen ingesteld: de Holland-Oost-Azië Lijn; de Holland-Australië Lijn; de Holland-Brits-Indië Lijn en de Holland-Afrika Lijn (rechtstreeks onder de KNSM).

Bron: W.M. Zappey: 'Dirk Hudig L. Jzn. levensschets van een Amsterdamse reder'

 

14/07

Oprichting van de NV Halcyon Lijn te Rotterdam als dochteronderneming van de NV Handels- en Transport Maatschappij 'Vulcaan'.

Bron: G.J. van Dijk: 'Ons varend verleden' in: 'Noordvaarder' jrg. 9 nr. 3 (2002)

 

17/07

Het vrachtschip ss. 'IJsseldijk' (1916) van de Holland-Amerika Lijn, op weg van Antwerpen naar Hamburg, loopt op de Westerschelde ter hoogte van De Ruyterschool in Vlissingen aan de grond. Later zal het schip op eigen kracht weer los weten te komen en zijn reis kunnen vervolgen.

Bron: Cor Heijkoop: 'Verdaagd voor de boulevard' (2004)

 

27/07

De stoomtrawler 'Brittannia I' (IJM 307) van Zeevisscherij Maatschappij 'Hansa' te IJmuiden zinkt na het defect raken van twee kranen in de machinekamer op positie 53.22° N / 04.25° O. Alle opvarenden kunnen worden gered door de stoomtrawler 'Julie Streiff' (IJM 159).

Bron: 'De Zee' (1918)

 

28/07

De gaffelschoener 'De Ruyter' van de NV Vrachtvaart Mij. 'De Ruyter' te Amsterdam, op weg van Maassluis naar Harwich, komt in aanvaring met het Britse zeilschip 'Lord Beresford'. De schoener loopt daarbij lichte schade op.

Bron: 'De Zee' (1921)

 

28/07

Aankomst te IJmuiden van het nieuwe passagiersschip ss. 'Brabantia' van de Koninklijke Hollandsche Lloyd van zijn proefvaart vanuit Bremen. Het schip zal, evenals de 'Limburgia', worden ingezet voor de dienst op Buenos Aires. De 'Brabantia' biedt plaats aan in totaal 1,430 passagiers, waarvan 900 als tussendekspassagiers in de derde klasse, zijnde de verblijven van de veelal uit Polen afkomstige landverhuizers met bestemming Zuid-Amerika.

Bron: K. de Haas: '80 jaar geleden, 'Limbugia' en Brabantia' arriveren in Nederland' in: 'DBW' jrg. 55 nr. 7 (2000)

 

06/08

Vijf opvarenden van de op de dijk bij Westkapelle gestrande schoener 'Pride of the West' kunnen met een lijnwerp- en wippertoestel van het station Westkapelle (ZHMRS) worden gered.

Bron: www.knrm.nl

 

14/08

De zeillogger 'Doggersbank' (SCH 139) van P. van Wijngaarden Mzn., vertrokken uit Scheveningen op 9 augustuis 1920 voor de trawlvisserij op de Noordzee, slaat op positie 52.20° N / 03.40° tijdens rustig weer lek en zinkt. De bemanning kan hierbij worden gered.

Bron: 'De Zee' (1920)

 

23/08

De motorschoener 'Sophia' (1919) van Vrachtvaart Maatschappij 'Neerlandia' uit Rotterdam, op weg van Kragerö naar Boulogne, kapseist en zinkt op 80 mijl ten oosten van Lowestoft. De bemanning kan hierbij worden gered.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

29/08

Het ss.'Arakan' van de Rotterdamsche Lloyd loopt bij de westkust van Californië (USA) aan de grond. Na een paar dagen weet het schip met sleepboothulp weer los te komen.

Bron: 'De Zee' (1921)

 

09/10

Het vrachtschip ss. 'Raamsdonkveer' van de Rotterdamsche Algemeene Scheepvaart-Maatschappij loopt op de rotsen van Norra-Kallan in de Bothnische Golf. Het schip loopt daarbij schade op aan het vlak, maar weet enige tijd later veilig Neder-Kalix te bereiken.

Bron: 'De Zee' (1921)

 

15/10

Het vrachtschip ss.'Vliestroom' van de Hollandsche Stoomboot Maatschappij (HSM), op weg naar Amsterdam, komt in aanvaring met het Duitse stoomschip 'Hannah Blumenthal' in de buurt van de Hembrug op het Noordzeekanaal. Beide schepen lopen daarbij lichte schade op.

Bron: 'De Zee' (1921)

 

17/11

De motorschoener 'Neptunus' (1918) van J. Onnes uit Groningen, op weg van Llabely naar Malmö, vergaat tijdens een zware storm op 15 mijl van Swalls (Zweedse kust). Eén bemanningslid komt om het leven.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

20/11

De motorschoener 'Betsy' (1918) van M. Cohn uit Rotterdam, op weg van Methil naar Rotterdam, raakt lek en zinkt op de Noordzee op positie 56.20° N / 00.10° W. De bemanning wordt gered.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

03/12

De motorschoener 'Anny' (1918) van E.A. Muller uit Groningen, op weg van Newport (Wales) naar Oporto, strandt bij Villa do Conde (Portugal). De bemanning kan hierbij worden gered.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

04/12

De motorschoener 'Hermina' (1917) van Vrachtvaart Maatschappij 'Neerlandia' uit Rotterdam, op weg van Mostyn (Ierland) naar Rotterdam, strandt bij Beedles Rock nabij de Fishguard Baai en wordt vervolgens tot wrak geslagen. Eén bemanningslid komt hierbij om het leven.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

17/12

Oprichting van de Nederlandsche Droogdok Maatschappij (NDM) te Amsterdam. Het werfterrein ligt iets ten westen van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij (NSM) in de Noorder IJpolder in Amsterdam-Noord. Initiatiefnemers zijn de Amsterdamse rederijen, waaronder de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' die, naast de NSM en de Amsterdamsche Dok Maatschappij (ADM), de beschikking over een derde concurerende (reparatie)werf willen hebben.

Bron: C.P.P. van Romburgh & E.K. Spits: 'Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij' (1996)

 

18/12

Aankomst te Soerabaja van de onderzeeboot Hr.Ms. 'K III' onder commando van de luitenant-ter-zee der eerste klasse F.W. Coster. De 'K III' heeft de gehele reis vanuit Nederland via het Suezkanaal op eigen kracht volbracht.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

29/12

Het passagiersschip ss. 'Amsterdam' van de Holland-Amerika Lijn komt op de Hudson-rivier in aanvaring met de stoomlichter 'John V. Craven', waarna de lichter kapseist. Twee Amerikaanse bemanningsleden van de lichter verdrinken daarbij.

Bron: 'De Zee' (1921)

 

29/12

Tewaterlating van de kruiser Hr.Ms. 'Sumatra' op de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij (NSM) in Amsterdam. De doop van het schip werd voorafgaande verricht door HM koningin Wilhelmina.

Bron: J. Anten: 'Hr.Ms. kruisers Java en Sumatra' (2001)