maritieme kalender

Welkom bij de maritieme kalender van Het Scheepvaartmuseum. Zoek op datum of jaar en ontdek wat er door de eeuwen heen op en rond zee gebeurde.

 
 
 
 
 

maritieme gebeurtenis - 1931

 

02/01

De nieuwe blusboot 'Jan van der Heijde II' van de Amsterdamse brandweer wordt voor het eerste ingezet bij een brand in de pakhuizen 'Mars' en 'Vulkaan' aan de Nieuwe Keizersgracht te Amsterdam.

Bron: www.nationaalbrandweermuseum.nl

 

08/01

De coaster ms. 'Lauwers' (1893) van J. Westers uit Groningen, op weg van Stade naar Rotterdam met een lading zout, vergaat tijdens zware weersomstandigheden weer ter hoogte van Vlieland.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

18/01

Het vrachtschip ss. 'Saleier' (1920) van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' (SMN), onderweg van Batavia (Nederlands Indië) naar New York, is genoodzaakt de haven van Oran binnen te lopen, nadat het schip in de Middellandse Zee in aanvaring is gekomen met het Franse ss. 'Aurore'. Na reparatie wordt op 20 januari de reis weer voortgezet.

Bron: A.J.J. Mulder: 'De eeuw van de Nederland' (2003)

 

19/01

De onder Britse vlag varende tanker ss. 'Hendi' (1896 ; ex- 'Dorothy) van Euxine Shipping Co. Ltd., Londen (W.H. van der Zee), strandt bij Zonguldak (Turkije) en kan later weer vlot worden gebracht, maar is zwaar beschadigd. Het schip zal daarbij naar Istanbul worden gesleept; naderhand total loss worden verklaard en voor de sloop worden verkocht..

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

19/01

De motorreddingboot 'Neeltje Jacoba' van het station IJmuiden (NZHRM) brengt voor de eerste keer met de nieuwe radiotelefoniezender via Scheveningen-Radio en de AVRO-studio in Hilversum een rechtssreeks radioverslag. De uitzending, verzorgd door de zich aan boord bevindende secretaris van de NZHRM, de heer H.Th. de Booy, wordt een groot succes. De volgende dag komen brieven en kaarten bij de reddingmaatschappij binnen met tal van positieve reacties.

Bron: H. Beukema: 'Reddingsstation IJmuiden' in: 'Maritiem Nederland' jrg. 92 (2003)

 

02/02

De tanker ss. 'Myriel' (1913; ex- 'Wieldrecht') van W.H. van der Zee uit Rotterdam, op weg van Constantinopel naar Constanza, strandt nabij Cape Tuzla op de Roemeense kust. Op 10 februari wordt de tanker door een bergingsvaartuig vlot getrokken en naar Constanza gebracht. In april 1932 zal het schip onder Engelse vlag - en voor Euxine Shipping Co. Ltd., Londen (W.H. van der Zee) weer in de vaart worden gebracht.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

20/02

Proefvaart met het mailschip ms. 'Dempo' van de Rotterdamsche Lloyd.

Bron: K. de Haas: 'het Indië-kwartet komt in de vaart' in: 'DBW' jrg. 54 nr. 6 (1999)

 

25/02

De motorschoener 'Agiena II' (1916) van H.E. Tattje uit Groningen, op weg van Grimsby naar Hasle (Bornholm) met een lading steenkool, strandt op de Westkust van het eiland Bornholm. De bemanning kan hierbij worden gered.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

28/02

De trawler 'Noordpool' (IJM 132) van de Vereenigde Exploitatie Maatschappij te IJmuiden vergaat tijdens een zware storm met man en muis op de oostkust van Schotland.

Bron: 'De Zee' (1931)

 

04/03

Bij Koninklijk Besluit wordt de gouden 'De Ruyter-medaille' toegekend aan H. de Booy, secretaris van de NZHRM, kapitein G. Kruyt van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' en prof.mr. W.L.P.A. Molengraaff, hoogleraar handelsrecht en burgerlijke rechtsvordering voor zijn bijdrage aan het Zeerecht.

Bron: 'De Zee' (1931)

 

11/04

Het passagiersschip ss. 'Statendam' van de Holland-Amerika Lijn, op weg van Rotterdam via Boulogne sur Mer naar New York, loopt bij de Bramble bank, 1.5 zeemijl van Cowes (Southampton) wegens een inschattingsfout van de loods aan de grond. Pas na 47 uur, na het wegpompen van 200 ton drinkwater en met behulp van zes sleepboten, waaronder de 'Oostzee' en de 'Noordzee' van L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst, lukt het om het schip weer vlot te brengen, waarna de reis naar New York kan worden vervolgd.

Bron: F. van Tuikwerd: 'ss. Statendam 1929 - 1940' (2003)

 

20/04

Herinvoering van de traditie van het voeren van de 'Geuzenvlag' ('geusje') voorop de boeg van Nederlandse oorlogssschepen. In tegenstelling tot jachten voert de marine krachtens een Koninklijk Besluit van 20 april 1931 een dubbele- of prinsengeus met 16 segmenten.

Bron: 'Jaarboek van de Marine' (1931)

 

23/04

Opening van de Tweede Binnenhaven van Scheveningen door HM koningin Wilhelmina. De koningin en HKH prinses Juliana bezoeken daarbij de logger 'Koolemans Beijnen' (SCH 250) van rederij J.J. van der Toorn Azn.

Bron: www.anpfotoarchief.nl

 

28/04

Aan boord van het ss. 'Ares' (1921) van de KNSM, op weg van Valparaiso naar Rotterdam, breekt brand uit in de haven van Lisssabon. Het schip brandt daarbij geheel uit.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

14/05

De kruiser Hr.Ms. 'Sumatra', als vlaggenschip onder commando van de kapitein-ter-zee J. van Reede loopt, tijdens een oefening samen met de torpedobootjagers Hr.Ms. 'De Ruyter' en Hr.Ms. 'Evertsen en vijf onderzeeboten op de Javazee, nabij het eiland Kebatoe op een (niet in kaart gebracht ) rif. Pas op 17 mei kan de 'Sumatra' o.m. met hulp van de kanonneerboot Hr.Ms. 'Soemba' en de sleepboot 'Overijssel' van het rif worden losgetrokken en vervolgens naar Soerabaja worden gesleept. Op 21 september 1931 zijn de benodigde reparaties aan het schip hersteld en is de 'Sumatra' weer gereed als vlaggenschip van het Nederlands eskader.

Bron: J. Anten e.a: 'Hr.Ms. kruisers Java en Sumatra' (2001)

 

20/06

Tewaterlating van het opleidingsschip 'Prinses Juliana' van het Onderwijsfonds voor de Scheepvaart bij Scheepswerf 'Gideon' te Groningen. De doop van het schip wordt voorafgaande verricht door HKH prinses Juliana. Het schip is bestemd voor de opleiding Rijn en binnenvaart, terwijl het ook ter beschikking komt te staan voor stuurmansleerlingen van enkele Zeevaartscholen.

Bron: 'De Zee' (1931)

 

01/07

Start van de werkzaamheden van de nieuw opgerichte Sleepvaartcentrale in Rotterdam. Participanten zijn L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst, P. Smit jr., NV Stoomsleepdienst Volharding, sleepdienst Maas en de Rotterdamsche Sleepdienst. Iedere sleepdienst houdt zijn eigen kantoor met eigen sleepboten voor de zogenaamde rivierdienst, ten behoeve van binnenvaartschepen, elevatoren, kranen, enz.

Bron: J. Toussaint: 'De sleepboten van Volharding' (2005)

 

20/08

Tewaterlating van de kanonneerboot Hr.Ms. 'Johan Maurits van Nassau' op de werf van de Koninklijke Maatschappij 'De Schelde' te Vlissingen.

Bron: P. Vermeulen: 'De schepen van de Koninklijke Marine en die der GM' (1962)

 

23/08

Het vrachtschip ms. 'Flying Dutchman' (1928) van NV Mozem uit Rotterdam, op weg van Limfjord naar Colchester met een lading klei, vergaat tijdens zwaar weer op positie 52.54° N / 04.10° O.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

29/09

HKH prinses Juliana brengt een bezoek aan het Nederlands Historisch Scheepvaart Museum aan de Cornelis Schuytstraat in Amsterdam.

Bron: 'jaarverslag VNHSM' (1931/1932)

 

02/10

Het vrachtschip ss. 'Johanna' (1917) van Jos de Poorter uit Rotterdam, op weg van Huevla (Zweden) naar Rouan (Frankrijk) met een lading pyriet, loopt bij Brest op de rotsen en gaat verloren. De bemanning kan hierbij worden gered.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

05/12

Op het vrachtschip ss.'Enggano' (1920) van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' breekt voor de Portugese kust de schroefas, waarna het schip naar Lissabon moet worden gesleept voor herstel. Na deze reparaties breekt op het schip brand uit, waarna opnieuw moet worden teruggekeerd naar Lissabon.

Bron: A.J.J. Mulder: 'De eeuw van de 'Nederland' (2003)