maritieme kalender

Welkom bij de maritieme kalender van Het Scheepvaartmuseum. Zoek op datum of jaar en ontdek wat er door de eeuwen heen op en rond zee gebeurde.

 
 
 
 
 

maritieme gebeurtenis - 1935

 

06/01

Het vrachtschip ss. 'Mila' (1911) van W.J. Hooghuis te Rotterdam, op weg van Gdynia naar Kronstadt, vergaat tijdens stormweer bij Hoborg (Gotland) na op een rif gestoten te zijn. De bemanning wordt gered.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

13/01

Volkstelling in het Saargebied onder auspiciën van de Volkenbond. Een Nederlands contingent mariniers, onder kapitein der mariniers R. de Bruijne, vormt een onderdeel van een internationale troepenmacht voor toezicht hierop.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

22/02

Oprichting van de Nederlandse Verenigde Scheepsbouw Bureaus (Nevesbu) te Den Haag, waarin de grote Nederlandse scheepswerven aandeelhouder zijn. De Nevesbu is bedoeld als kenniscentrum voor scheepsbouw, engineering en toegepaste technologie.

Bron: M.A. van Alphen: 'Kroniek der Zeemacht' (2003)

 

11/05

Tewaterlating van de kruiser Hr.Ms. 'De Ruyter' op de werf van Wilton-Fijenoord in Schiedam.

Bron: H. de Bles e.a: 'Vloot vereeuwigd, honderd jaar Koninklijke Marine in foto' (2002)

 

23/05

Oprichting van de NV Nederlandsche Nieuw-Guinea Petroleum Maatschappij (NNGPM), met een 40%-deelname van de Bataafsche Petroleum Maatschappij (BPM).

Bron: www.voeks.nl/Stbv/Groep.htm

 

04/06

Door HM koningin Wilhelmina wordt in Den Helder het monument onthuld voor het Reddingswezen en het daarbij behorende borstbeeld van haar overleden echtgenoot prins Hendrik.

Bron: 'nationaal monument voor het Nederlandse reddingwezen' in: 'DBW' jrg. 52 nr. 11(1997)

 

11/07

Aankomst in Soerabaja van de onderzeeboot Hr.Ms. 'K XVIII', onder commando van de luitenant-ter-zee der eerste klasse D.G. Hetterschij, na een wereldreis van acht maanden via Kaap de Goede Hoop en de oostkust van Zuid-Amerika. Tijdens de oversteek verrichtte het schip nog een speciale opdracht, waarbij het fungeerde als radio- en navigatiestation voor het KLM-toestel 'Snip', dat de eerste kerstpostvlucht naar West-Indië maakte. Aan boord bevindt zich ook prof. dr. F.A. Vening Meinesz voor het verrichten van zwaartekrachtproeven aan boord. Na de oostkust van Zuid-Amerika zuidwaarts te hebben gevolgd, stak de boot de Atlantische Oceaan opnieuw over en werd vervolgens via Tristan da Cunha koers gezet naar Kaapstad. Via Mauritius en Australië werd na 23.000 mijl uiteindelijk Soerabaja bereikt. De door de eerste officier, luitenant-ter-zee der tweede klasse M.S. Wijtema, speciaal gemaakte film aan boord zou later een 'bestseller' worden.

Bron: J. Bierman: 'De triomftocht van een onderzeeboot' in: 'DBW' jrg. 52 nr. 6 (1997)

 

17/09

De coaster ms. 'Kalba', vertrokken zonder ballast vanuit Londen, strandt tijdens zware weersomstandigheden tussen Domburg en Westkapelle. Even daarvoor had kapitein Bakker besloten om met zijn bemanning het schip te verlaten; een foute beslissing echter. De sloep slaat te pletter op de houten paalhoofden. De bemanning kan, op de kapitein na, worden gered. De 'Kalba' wordt op 29 september weer losgetrokken.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

18/09

De motorreddinboot 'Insulinde' van het station Oostmahorn (NZHRM), onder schipper Mees Toxopeus, weet onder zeer zware weersomstandigheden (wind wzw Bf. 10) en grondzeëen de 12-koppige bemanning van het Duitse ss.'Bramow' te redden, dat op het Borkumrif aan de grond was gelopen. Na 18 uur met een flinke kopschade keert de 'Insulinde' tegen zes uur 's avonds weer op het station terug. Schipper Toxopeus ontvangt voor deze 'redding zonder weerga in de geschiedenis van ons reddingwezen', aldus voorzitter Tegelberg van de NZHRM, de Grote Gouden Medaille van de maatschappij.

Bron: F. Loomeijer: 'de Insulinde' (2002)

 

22/09

De nieuwe coaster ms. 'Minna' van de Scheepvaart- en Handel Mij., tewatergelaten op 30 juli 1935 bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, op weg van Britton Ferry naar Rotterdam, vergaat tijdens zijn eerste reis nabij het lichtschip Hinder nadat de lading antraciet is gaan schuiven en het schip daarbij zinkt. De bemanning kan hierbij worden gered.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

25/09

Op de terugtocht van een beleefdheidsbezoek aan het Duitse reddingsstation op het eiland Norderney, raakt de motorreddingboot 'Insulinde' van de NZHRM onder schipper Mees Toxopeus, geheel onverwacht, in een zware noordwester storm (Bf. 10). In een orkaanachtige storm bokst het schip zich een weg naar de thuishaven Oostmahorn. Aan boord bevindt zich ook de secretaris van de NZHRM, de heer H.Th de Booy. Tijdens deze 48-urige tocht vergaat in de monding van de Eems, niet ver van de positie van de 'Insulinde', de Groningse motorschoener 'Poolster' (1918) van R.J. Kajuiter met man en muis, zonder dat dit schip een noodsignaal heeft kunnen afgeven.

Bron: F. Loomeijer: 'de Insulinde' (2002)

 

15/10

De Nederlandse regering gaat terwille van de werkgelegenheid accoord met het verstrekken van een bouwkrediet van fl. 12.200.000.- aan de Holland-Amerika Lijn (HAL) voor de bouw van een tweede passagiersschip 'Statendam'. Als voorwaarde wordt gesteld, dat de bouw moet worden uitgevoerd door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM), in samenwerking met de werf van Wilton Fijenoord in Schiedam, de 'De Schelde' te Vlissingen, Machinefabriek en Scheepswerf P. Smit jr. in Rotterdam en met Werkspoor in Amsterdam. Ook zal voor een bedrag van fl. 8.00.000 moeten worden deelgenomen door particulieren. Vervolgens zal door de HAL nog op 4 december 1935 de bouwopdracht voor de 'Nieuw Amsterdam' worden verstrekt aan de RDM als hoofdaannemer. Deze order betekent dan ook direct na de crisisjaren ( 1930 - 1934 ) een geweldige stimulans voor de Nederlandse scheepsbouw.

Bron: F. van Tuikwerd: 'ss. Statendam 1929 - 1940' (2003)

 

19/10

Stranding van de sleepboot 'Drenthe' (1894) van bureau Wijsmuller op de kust van Egmond. De 'Drenthe' is uitgevaren om bij het vrachtschip 'Kerkplein' (1921) van de Stoomvaart Maatschappij 'Millingen' assistentie te verlenen in verband met machineproblemen. Hierbij krijgt de sleepboot een tros in de schroef tijdens de reddingsactie. Ook het vrachtschip ss. 'Kerkplein' (ex- 'Ramsey') strandt tijdens deze actie nabij Egmond aan Zee.

Bron: J.E. Korteweg: 'Hollands Glorie? de Nederlandse Zeesleepvaart als nationaal symbool' (2000)

 

22/10

Het vrachtschip ms.'Alcyon' (1929 ; ex- 'Eems') van P.B. de Vries uit Delfzijl, op weg van Delfzijl naar Londen met een lading papier, komt op de Thames in aanvaring met het Britse ss. 'Moreton Bay' en zinkt. De bemanning kan hierbij worden gered. Vier dagen later wordt het schip total loss verklaard. In november 1935 zal het schip als 'Calyx' worden verkocht.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

24/10

Viering van het 150- jarig jubileum van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam. Tevens vindt op diezelfde dag de ingebruikneming plaats van het oefenscheepje 'Kaatje III', deels bekostigd uit de opbrengst van een inzamelingsactie onder de oud-Kwekelingen. De tuigage is afkomstig van de 'Kaatje' I uit 1785, die ook gebruikt werd bij de 'Kaatje' II uit 1831.

Bron: 'De Zee' (1934)

 

27/10

De onder Poolse vlag varende motorlogger 'Mewax' strandt vlak bij de uitwatering van de Rijn te Katwijk aan Zee. De noodseinen van de logger, die ter hoogte van het Wassenaarseslag te dicht bij de wal tussen de banken is geraakt, worden opgemerkt door stropers, die bij paal 90 'bezig' zijn. De stropers laten onmiddelijk hun 'werkzaamheden' in de steek en waarschuwen schipper C. Jonker van de roeireddingboot van station Katwijk aan Zee (NZHRM). Onder moeilijke omstandigheden weet de reddingboot in het donker 14 vissers te kunnen redden. De Scheveningse schipper blijft met vier andere Scheveningers aan boord van de 'Mewax'. Nadat de logger door de branding steeds voller zal lopen haalt de reddingboot alsnog de overgebleven mannen van boord.

Bron: www.knrm.nl

 

11/11

Vertrek vanuit Soerabaja van Hr.Ms. kruiser 'Sumatra' als vlaggenschip, samen met de torpedobootjagers Hr.Ms. 'Witte de With' en Hr.Ms. 'Van Galen', vanaf 29 oktober deeluitmakend van het Nederlandse Eskader onder bevel van de schout-bij-nacht J.S.C. Olivier, voor een reis naar Saigon, waar het eskader op 16 november zal arriveren.

Bron: H. de Bles e.a: 'Vloot vereeuwigd, honderd jaar Koninklijke Marine in foto' (2002)

 

21/11

Het vrachtschip ss.'Ban Ho Gwan' (1911) van Thio Soen Lo uit Banjermasin (Nederlands- Indië), op weg van Bandjermasin naar Japan, strandt bij Keelung en gaat verloren.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

02/12

Het motorschip 'Jos Maria' (1928) van H. Fleurbaay te Schiedam, op weg van Koog aan de Zaan naar Rochester en Londen met een lading stijfsel, strandt na motorpech op het strand bij Petten. De bemanning kan door de roeireddingboot van het station Petten (NZHRM) worden gered en van boord worden gehaald.

Bron: 'De Zee' (1936)

 

04/12

Door de directie van de Holland-Amerika Lijn (HAL) wordt, na de toezegging van de regering op 15 oktober 1935 voor het verstrekken van het gevraagde bouwkrediet van fl. 12.200.000.-, opdracht gegeven aan de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij voor de bouw (onder bouwnr. 200) van het tweede passagiersschip 'Statendam'. Bij de tewaterlating op 10 april 1937 zal dit nieuwe vlaggenschip van de HAL als 'Nieuw Amsterdam worden gedoopt en in de vaart worden gebracht. Kort na de ondertekening van de opdracht voor de bouw van de 'Nieuw Amsterdam', zullen opdrachten volgen voor de bouw van een vrachtschip voor de Rotterdamsche Lloyd bij 'De schelde' te Vlissingen, voor baggermateriaal door van Hattum & Blankevoort bij de werf 'De Klop' in Sliedrecht, voor twee onderzeeboten voor Polen en voor de bouw van twee passagiersschepen voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij, eveneens bij 'De Schelde en bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij ( NSM ) in Amsterdam.

Bron: F. van Tuikwerd: 'ss. 'Statendam' 1929 - 1940' (2003)

 

25/12

De coaster ms. 'Constant' (1932) van NV Scheepvaart Maatschappij Wopo te Dordrecht, op weg van Memel naar Zwolle met een lading hout, strandt op de kust nabij Petten als gevolg van een navigatiefout. Door het lossen van de deklading weet het schip nog diezelfde dag weer los te komen.

Bron: 'De Zee' (1936)

 

29/12

De motorreddingboot 'Hilda' van het station Lemmer (NZHRM) weet op het IJsselmeer, onder schipper Kolk, de drie opvarenden van het in nood verkerende motorvrachtschip 'Groninger IV' van de Groninger-Lemmer Stoomboot Maatschappij te redden.

Bron: 'Redders rond de oude binnenzee' in: 'DBW' jrg. 54 nr. 2 (1999)