2011: een goede start


  Jaarverslag

Het Scheepvaartmuseum heeft in 2011 een goede start gemaakt. Van 2 oktober tot en met 31 december kwamen 155.492 bezoekers naar het heropende museum. Samen met 22.166 bezoekers voor het VOC-schip Amsterdam in de periode januari tot en met maart 2011 komt het bezoekersaantal op 177.658.


opening

In de week voorafgaand aan de heropening op 2 oktober organiseerden we verschillende openingsfestiviteiten, met als hoogtepunt de Grand Opening op 1 oktober in aanwezigheid van Koningin Beatrix. De spectaculaire afsluitende 3D-projectie op de gevel van het Zeemagazijn, gevolgd door vuurwerk, trok veel publiek. De videoregistratie werd op YouTube meer dan 27.500 keer bekeken.


Onze heropening kreeg veel aandacht in de media. Dat resulteerde in circa 150 publicaties in regionale en landelijke dagbladen en tijdschriften en circa 15 reportages op televisie en radio, waaronder het NOS Journaal.


campagne

Rond de opening lanceerde Het Scheepvaartmuseum een publiciteits- en marketingcampagne met onder meer abriposters in de regio Amsterdam. Het filmpje “No Facebook without the Dutch” werd een ‘viral’ op internet en werd meer dan 300.000 keer bekeken. Een ‘take-over’ van de nieuwssite Nu.nl was een even groot succes: ruim 96.000 bezoekers activeerden de banner en ontdekten hoe Nederland eruit zou hebben gezien zonder de scheepvaart. Aan het eind van het jaar genereerden we opnieuw aandacht met de video “No Santa without the Dutch”, abriposters (“Zonder scheepvaart geen…”) en een paginagrote advertentie in de Telegraaf.


evenementen

Op 5 november vond in Het Scheepvaartmuseum de aftrap plaats van de Amsterdamse Museumnacht. Die avond en nacht kwamen 9.000 mensen naar ons museum, een record.


Behalve als museum heropende Het Scheepvaartmuseum ook als evenementenlocatie en als officiële trouwlocatie. 20.000 mensen bezochten in Het Scheepvaartmuseum een feest of evenement. Daarnaast kwamen ruim 15.000 mensen naar Het Scheepvaartmuseum voor een rondleiding of een schoolbezoek.


partners

Het nieuwe Scheepvaartmuseum zoekt actief naar steun van bedrijven, fondsen en particulieren. In alle uitingen zijn de vier partners goed zichtbaar: BankGiro Loterij, VSBfonds, Old Amsterdam en Gaastra. Daarnaast zijn talloze begunstigers medeverantwoordelijk voor de totstandkoming van Het Scheepvaartmuseum. De Provincie Noord-Holland maakte in december bekend 675.000 euro bij te dragen aan de vernieuwing van het museum.


Het Compagnie Fonds is ons fonds van particuliere donoren die optreden als onze ambassadeur. In het laatste kwartaal van 2011 was het merendeel van de beschikbare 289 plaatsen ingevuld. Daarnaast ging met de opening ons vriendenprogramma De Vriendenvloot van start. Tientallen mensen melden zich aan. Dit programma zal in 2012 verder vorm krijgen.


collectie

Het Scheepvaartmuseum breidde in 2011 zijn collectie verder uit met ongeveer 2.300 objecten, aangekocht of verkregen door schenkingen. Daaronder waren enkele grote schenkingen: de walvisvaartcollectie van het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen (900 objecten), 300 koperetsen met zeekaarten van de Hydrografische Dienst van de Marine en een verzameling technische tekeningen van de familie De Vries Lentsch, die in Amsterdam enkele beroemde scheepswerven bezat.


medewerkers

In de aanloop naar de opening, en ook daarna, heeft Het Scheepvaartmuseum veel nieuwe medewerkers aangetrokken. Voor de opening hadden we 65 medewerkers. Nu werken er 78 mensen achter de schermen en 51 'op de vloer'. Verder hebben we 30 museumdocenten en museumgidsen op oproepbasis en 17 vrijwilligers op het stoomschip Christiaan Brunings.