Ga mee naar het VOC-schip en ervaar het leven aan boord, van de kleinste rat tot de rijkste kapitein. In het museum gaan we verder in gesprek: hoe vorm je jouw beeld van de 17de en 18de eeuw? Wat zie je over deze tijd op schilderijen en waarom wordt die periode vaak rooskleurig afgebeeld?

Dit programma bestaat uit twee onderdelen. Op het VOC schip sta je letterlijk tussen de decorstukken van de geschiedenis. Je ruikt het rottend hout en de zwetende matrozen en als het een beetje waait voel je zelfs de deining. Maar wat betekent dit schip nu voor onze geschiedenis en wat zegt het over de manier waarop wij nu naar die geschiedenis kijken. Deze replica is dertig jaar geleden gebouwd als symbool voor de toen zo gevierde Nederlandse handelsgeest. Zouden we dat nu nog steeds doen?

In het museum zie je originele voorwerpen uit de 17de en 18de eeuw. Je bekijkt de gebruikssporen op het kanon, verwondert je over schelpen waarmee mensen verhandeld werden en ziet hoe schilders hun kijk op de wereld vastlegden. Dit programma gaat over beleven van en reflecteren op geschiedenis.

thema: (wereld)burgerschap: diversiteit, identiteit en solidariteit                                                            doelgroep: groep 6/7/8
duur: 90 min
maximale groepsgrootte: 60 leerlingen
kosten: €82,50 (1-15 leerlingen), €165,- (16-30 leerlingen), €247,50 (31-45 leerlingen), €330,- (46-60 leerlingen)
Het hele jaar mogelijk. Van 10 t/m 24 maart 2024 is het VOC-schip niet bij het museum vanwege onderhoud. Neem contact met ons op, dan kijken we mee naar een alternatief programma.