Nieuwe collectie: Hollanders in Brazilie

Verzamelen, beheren en vertellen. Het Scheepvaartmuseum heeft altijd haar oren en ogen wijd open voor nieuwe prachtige werken die de collectie verbreden of verdiepen. Afgelopen september is met behulp van de Vereeniging Nederlandsch Historisch Scheepvaart Museum een buitengewoon belangrijk schilderij aangekocht getiteld Nederlandse schepen op de rede van Recife, Brazilië. Het is gesigneerd met AW, het monogram van Abraham Willaerts of atelier Willaerts, en het is gedateerd 1640. Waarom is dit schilderij zo belangrijk als aanvulling van de collectie?

Oorlogsschip

Afgebeeld is een zeventiende-eeuws oorlogsschip, gezien op de spiegel (de achterkant van het schip), dat een saluutschot afvuurt. Rechts op de voorgrond vaart een roeiboot met passagiers die wuiven naar het oorlogsschip. Op het middelste plan is onder andere een spiegeljacht te zien en een zandbank, waarachter een kleine vloot ligt afgemeerd. Op de zandbank staat aan de rechterkant een fort. Op de achtergrond is over de gehele breedte de kust te zien met de bebouwing van de Braziliaanse stad Recife, destijds Pernambuco genaamd.

Bijschrift: Abraham Willaerts of atelier Willaerts, Nederlandse schepen op de rede van Recife, 1640, olieverf op paneel,  40 x 65 cm.

Bijschrift: Abraham Willaerts of atelier Willaerts, Nederlandse schepen op de rede van Recife, 1640, olieverf op paneel, 40 x 65 cm.

Johan Maurits van Nassau-Siegen

Wereldwijd is dit het enige bekende schilderij van een Nederlandse vloot voor de kust van Recife in die periode. Als gouverneur van de West Indische Compagnie had graaf Johan Maurits van Nassau-Siegen tussen 1636 en 1644 in Recife zijn standplaats. In het gevolg van de graaf waren wetenschappers en kunstenaars ondergebracht, die de opdracht hadden om het nieuwe land vast te leggen. Abraham Willaerts (1603-1669) zou hiervan deel hebben uitgemaakt.

Nederlanders en de wereld

Door haar zeldzaamheid vertegenwoordigt deze nieuwe aanwinst op een letterlijk unieke wijze het thema 'Nederlanders en de wereld' met betrekking tot de WIC en de Braziliaanse kolonisatie. Door dit op te nemen in de collectie, blijft niet alleen het doek bewaard, maar ook het verhaal van die periode uit de geschiedenis.

Auteur: Marleen Stavenuiter - Het Scheepvaartmuseum

Nieuwsbrief