Conservator Kunstnijverheid

Drs. Sarah Bosmans (1979)

Ik ben conservator van de collectie kunstnijverheid, hier vallen ondermeer de deelcollecties glas, zilver en porselein, munten en penningen, scheepssier, en de vlaggen en uniformen onder. Ik doe onderzoek naar deze deelcollectie en schrijf hierover artikelen. Daarnaast ben ik inhoudelijk betrokken bij tentoonstellingen en andere publieksprogramma's en verder doe ik voorstellen voor de verwerving van nieuwe objecten en beantwoord ik vragen van het publiek.

Meest gestelde vraag:

"Wat heeft kunstnijverheid eigenlijk met scheepvaart te maken?"

Bij kunstnijverheid gaat het vaak om de kunstzinnige verbeelding van de scheepvaart zoals een gegraveerd glas of een bord van Delfts aardewerk met voorstellingen van de walvisvaart. Ook voorwerpen die hebben toebehoord aan zeehelden behoren tot deze collectie, bijvoorbeeld de ridderorde van Michiel de Ruyter. Maar we verzamelen ook voorwerpen die aangeven hoezeer de scheepvaart Nederland met de wereld heeft verbonden. Door de ontdekking van nieuwe werelddelen kwamen verschillende culturen met elkaar in contact, die elkaar over en weer cultureel diepgaand hebben beïnvloed. Een mooi voorbeeld hiervan is een Chine de Commande beeldje van een dansend Hollands koppel.

Het mooiste onderdeel van de baan:

Elke dag word ik er blij van dat ik in het prachtige Zeemagazijn mag werken en dat ik voor mijn dagelijks werk met al die mooie historische objecten bezig kan zijn.

Mijn favoriete object is:

Zes glas-in-lood ramen die deel uitmaken van een meer dan 14 meter hoog paneel waarin de bedrijfsgeschiedenis van de firma Vinke & Co wordt verteld. Hier staat de opleving van de scheepvaart tijdens het interbellum centraal. Aan de kade liggen twee forse stoomschepen met daaromheen een aantal grote kranen. Niet alleen de opkomende industrie suggereert een dynamisch bedrijf, maar ook de expressieve schilderstijl en het levendige kleurgebruik.

Profiel

Biografie

Na afronding van de studie glas- en keramiekrestauratie aan het Instituut Collectie Nederland (2001), heb ik kunstgeschiedenis gestudeerd aan de Universiteit Leiden (2006) met als specialisatie kunstnijverheid en industriële vormgeving. Ik heb bij verschillende musea gewerkt, waaronder het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden, het Gemeentemuseum Den Haag en Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden. Sinds 2011 ben ik werkzaam bij Het Scheepvaartmuseum.

Onderzoeksonderwerpen

Oost-West interacties, Chinees porselein en Delfts aardewerk, gegraveerd glas, scheepvaartpenningen, slavernijgeschiedenis van Nederland.

Lopende projecten

Registreren en beschrijven van de collectie penningen
Redactie en auteur monografie Koningssloep.

Nevenfuncties & lidmaatschappen

  • Secretaris Northern Seas Maritime Museums Network
  • CODART
  • Voorzitter commissie Oost-West Interacties, Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst

Korte publicatielijst

  • ‘Op het welvaren van de ‘Groenlandse en Straatdavische Visscherij’. Een bijzonder glas uit Het Scheepvaartmuseum’, in: Vormen uit Vuur, 225 (2014) 2, 36-40
  • ‘‘Het feest der zeevarende natie, die Nederland is!’- De Oranjes te water’, in: S. de Meer & J.C.A. Schokkenbroek, Hoogtij : Maritieme identiteit in feesten, tradities en vermaak (Zutphen 2013) 40-50
  • 'Van Kaapstad naar Batavia en via Ceylon weer terug : een reisverhaal op zilver’, in: M. Veenhoven-van Borssum Buisman, T. Graas & J.P. van Rije, De Stavelij: jaarboek 2012, 74-80
  • ‘Een dagje naar zee. De kustplaats: van kuuroord tot badplaats’, in: R. Brand & J.C.A. Schokkenbroek, Noordzee : Nederlandse kustcultuur in woord en beeld (Zutphen 2012) 75-80
  • 'La collection chinois Hamburger: une collection caractéristique du XIXe siècle’, in: La donation Clare van Beusekom-Hamburger : Faïences et porcelaines des XVIe-XVIIIe siècles, (Genève 2010) 53-110.

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws en tentoonstellingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

Het Scheepvaartmuseum maakt gebruik van cookies. Meer weten? Lees onze cookieverklaring.