Het Scheepvaartmuseum opent op 8 september 2018 – exact 80 jaar na de tewaterlating van het motorschip Oranje – een drieluiktentoonstelling rondom dit bijzondere schip. Daarnaast zal er ook een boek verschijnen, met verdiepende artikelen.

Tentoonstelling 'gerepatrieerden' Oranje

In één van de tentoonstellingen staat het persoonlijke verhaal centraal van hen die 'repatrieerden' op de Oranje, tussen 1945 en 1964. Deze verhalen willen wij voor het voetlicht brengen door middel van een film. Aan de hand van interviews worden hierin verschillende ervaringen van verschillende personen door elkaar getoond. De interviews zullen worden afgenomen in Het Scheepvaartmuseum door Coen Verbraak, bekend van het televisieprogramma 'Kijken in de ziel'.

U bent voor ons van grote betekenis indien u in de periode 1945 – 1964 op de Oranje 'repatrieerde' en bereid bent uw verhaal hierover te delen. Wij zouden zeer graag met u in contact treden. Herkent u zich in deze oproep of heeft u vragen? Neemt u dan contact op met Sara Keijzer, conservator Fotografie en Film bij Het Scheepvaartmuseum.

Het motorschip de Oranje.

Tentoonstellingsboek

Bij de drieluiktentoonstelling zal ook een boek verschijnen waarin dieper wordt ingegaan op de verschillende functies van de Oranje: passagiersschip, hospitaalschip en repatriëringsschip. In het boek zouden wij ook graag interviews met portretfoto opnemen van mensen die nog aan boord van de Oranje hebben gewerkt, of die werkzaamheden aan het schip hebben uitgevoerd op de werven van de NSM/ NDSM.

Bent u op enige wijze werkzaam geweest op of aan de Oranje en zou u uw verhaal met ons zou willen delen, dan bent u ook van grote betekenis voor ons. Graag leggen wij uw verhalen vast, zodat deze geschiedenis ook voor de toekomst bewaard blijft. Herkent u zich in deze oproep of heeft u vragen? Neemt u dan contact op met Sarah Bosmans, conservator Kunstnijverheid bij Het Scheepvaartmuseum

Neem contact met ons op

Wilt u uw verhaal met ons delen? Neem dan graag contact op met onze conservatoren.

Voor gerepatrieerden:
E-mail: skeijzer@hetscheepvaartmuseum.nl

Voor oud-medewerkers en -opvarenden:
E-mail: sbosmans@hetscheepvaartmuseum.nl