Clipper Stad Amsterdam aan de steiger bij Het Scheepvaartmuseum

Het beroemde tall ship Clipper Stad Amsterdam ligt in het weekend van 5 en 6 september afgemeerd bij Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Een thuiskomst voor het schip, want het is hier tussen 1998 en 1999 afgewerkt.

Bezoekers van het museum hebben, op vertoon van een geldig legitimatiebewijs en toegangskaart, de mogelijkheid het schip gratis te bewonderen via een rondleiding. De rondleidingen vinden elk kwartier tussen 10:00 uur en 16:00 uur plaats, een plekje is te reserveren op de dagen zelf in het museum.
Clipper Stad Amsterdam, bekend van SAIL en vlaggenschip van dit event, is in 1997-2000 gebouwd op initiatief van Randstad Holding en de Gemeente Amsterdam. Het schip is gemodelleerd naar het koopvaardijschip De Amsterdam uit 1854. De bouw van de clipper is ook een werkgelegenheidsproject geweest voor jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt.

Een jaar na haar doop won zij al de prestigieuze Cutty Sark Tall Ships Race. In 2009 reisde de Stad Amsterdam voor de VPRO gedurende acht maanden in het spoor van de Beagle, het legendarische schip van Charles Darwin. Ter gelegenheid van het 15 jarig jubileum van het schip is een fotoboek verschenen. Een selectie van de foto's van alle bijzondere reizen hangt in het restaurant van het museum, het boek is in de shop te koop.

Over Het Scheepvaartmuseum

Het Scheepvaartmuseum laat zien hoe de zee de Nederlandse cultuur heeft bepaald. In twaalf prikkelende en interactieve tentoonstellingen ontdekt de bezoeker op zijn eigen manier 500 jaar maritieme geschiedenis. Sfeervolle tentoonstellingen tonen het beste uit de vooraanstaande collecties. Bovendien zijn er speciale tentoonstellingen voor families, zoals 'Het verhaal van de Walvis' en 'Het leven aan boord'. Met zo'n 330.000 bezoekers per jaar bevindt het museum zich in de top 10 van Amsterdamse musea en is daarmee een trekpleister voor binnen- en buitenlandse bezoekers. Het Scheepvaartmuseum is gevestigd in 's Lands Zeemagazijn, een monumentaal gebouw uit 1656 dat werd gebouwd in de Gouden Eeuw. De Amsterdamse Admiraliteit gebruikte het pand voor het bevoorraden van de schepen en het is daarmee de perfecte locatie voor het museum. Kijk voor meer informatie op www.hetscheepvaartmuseum.nl.