"De raad is positief over het aangepaste activiteitenplan. Het gekozen profiel is helder en de bijbehorende thema's aansprekend. Het museum werkt deze thema's in het aangepaste plan goed uit in de verschillende activiteiten".

Eerder had de Raad voor Cultuur aangegeven, dat het ingediende programma onvoldoende was uitgedacht op de inhoudelijke koers. Het heeft Het Scheepvaartmuseum meer tijd gegeven om, onder leiding van de nieuwe directeur Michael Huijser, alsnog een volledig plan in te dienen met een goed uitgewerkte langetermijnvisie en tentoonstellingsprogrammering.

Met het nieuwe activiteitenplan 'Blauwdruk' heeft Het Scheepvaartmuseum ruimschoots voldaan aan deze voorwaarde. In het nieuwe plan is sterk ingezet op een programmering voor diverse doelgroepen rondom jaarthema's. Als toonaangevend maritiem kenniscentrum zoekt het museum in haar nieuwe plannen steeds aansluiting met actuele maatschappelijke ontwikkelingen en (nieuwe) samenwerkingspartners.

Algemeen directeur Michael Huijser: "We zijn de Raad voor Cultuur erkentelijk dat zij ons nieuwe visiedocument 'Blauwdruk' omarmd hebben. Met dit document positioneert Het Scheepvaartmuseum zich als relevante erfgoedinstelling waar verleden, heden en toekomst samenkomen."

Over Het Scheepvaartmuseum
Het Scheepvaartmuseum, een monumentaal pand uit 1656, laat zien hoe de zee de Nederlandse cultuur heeft bepaald. In twaalf interactieve tentoonstellingen ontdekt de bezoeker op zijn eigen manier 500 jaar maritieme geschiedenis. Het toont topstukken uit, wat door experts wordt beschouwd als een van beste maritieme collecties ter wereld. Met zo'n 300.000 bezoekers per jaar bevindt het museum zich in de top 10 van Amsterdamse musea en is daarmee een trekpleister voor binnen- en buitenlandse bezoekers.