Twee jaar geleden, op 1 april 2014, volgde De Atlassen de ongekend populaire Globes-tentoonstelling op. De expositie van ruim 50 atlassen van wereldformaat wordt door het publiek met een rapportcijfer 8 gewaardeerd.

Ruim 420.000 bezoekers

Bijzonder zijn ook de eerste zee-atlassen, van Lucas Jansz Waghenaer (1584-1585), en de Atlas van Loon, in opdracht van de steenrijke familie Van Loon geproduceerd in het midden van 17e eeuw. Omdat bladeren in de zeer tere atlassen niet mogelijk is, kunnen bezoekers bladzijden bekijken via een computer-interactive, met als kers op de taart de mogelijkheid om kaarten naar huis te mailen. Sinds de opening is dit bijna 19.000 keer gedaan. In de afgelopen twee jaar bezochten al ruim 420.000 bezoekers de tentoonstelling, dat is 80% van alle bezoekers van Het Scheepvaartmuseum. Een zeer gewaardeerde publiekstrekker dus!