Statenjacht 'de Utrecht' is een reconstructie van een 18de-eeuws admiraliteitsjacht, tussen 1997 en 2003 met traditionele methoden gebouwd op basis van originele tekeningen uit 1746.

Doelstelling van de bouw

De belangrijkste doelstelling bij de bouw was het bieden van scholing en werkgelegenheid aan jonge mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Tweede doelstelling was een historische: het doen van onderzoek naar scheepsbouwmethoden uit de 17de en 18de eeuw. De beste manier om dat te doen, was door zelf een uniek cultuurhistorisch monument te bouwen: een écht statenjacht.

Bezoekersinformatie

Statenjacht De Utrecht ligt 28 april t/m 1 mei afgemeerd bij Het Scheepvaartmuseum. Je kunt het dagelijks aan boord bekijken en vragen stellen aan de bemanning. Het jacht is toegankelijk van 10.00-16.30 uur (laatste groep aan boord om 16.00 uur).
Let op: woensdag 27 april, Koningsdag, is het museum en dus ook het schip gesloten.

Statenjacht De Utrecht bracht in 2015 ook een bezoek aan Het Scheepvaartmuseum. Ditmaal ligt het schip (waarschijnlijk) aan de steiger bij het museum, waar ook het VOC-schip en de Koningssloep liggen.

Technische informatie

Afmetingen: 23,5 meter lang en 5,5 meter breed
Diepgang: 1,35 meter.
Hoogte mast: 21,5 meter lang; het totale zeiloppervlak bedraagt 156m2.
Gewicht: 86 ton. Interessant detail: In totaal is ongeveer 300m3 eikenhout in het Statenjacht verwerkt. Dit hout is afkomstig uit bossen in Denemarken, die 200 jaar geleden zijn aangeplant met eikels uit Nederland. Zelfs het hout is dus 'authentiek'.