Een dag met Daan in het depot

Conservator Cécile Bosman van Het Scheepvaartmuseum: ’Op 24 augustus raasde er een tornado door het schilderijendepot en keek ik aan het einde van de dag met verwarde haren, maar met een opgefriste blik naar ons bezit’.
Die dag was Daan Roosegaarde op bezoek gekomen, samen met een cameraploeg van het televisieprogramma De Wereld Draait Door (DWDD).

Daan Roosegaarde: ontwerper en kunstenaar

Designer Daan Roosegaarde (1979) is dit jaar één van de tien genodigden en hij wist meteen dat hij iets wilde doen met de schilderijencollectie van Het Scheepvaartmuseum. Roosegaarde is een meermalen bekroonde ontwerper van bijzondere projecten waarin hij kunst en techniek combineert.

Eerder maakte hij grootschalige installaties met licht, beweging en reflectie. Momenteel werkt hij aan de Smog Free Tower, een fraai vormgegeven roestvrijstalen toren waarmee de lucht in steden met een minimaal energieverbruik gezuiverd kan worden.

Denkwijze van Daan

Cécile: ’Mij was verteld dat hij dacht aan 'iets met wolken en lucht' en ik kreeg het verzoek of ik een voorselectie wilde maken uit onze schilderijen, ter voorbereiding van zijn bezoek aan het depot. Mijn zorgvuldig uitgekiende selectie van zo'n 25 schilderijen kon ik die maandag al snel in de prullenbak gooien.

Daan werd door de aanblik van de rekken vol schilderijen zo enthousiast, dat hij eenvoudigweg ALLES wilde zien. Bovendien bleek toen ook dat hij niet zozeer op zoek was naar wolkenluchten, maar naar de Hollandse horizon.

Daan Roosegaarde doet een check op de horizon met een app op zijn telefoon.

Hoe minder schepen op de schilderijen voorkwamen, hoe liever Daan het zag. De maritieme geschiedenis was voor hem geen onderwerp. Zijn suggesties om de lijsten van de schilderijen wit te kalken en alle schilderijen ondersteboven aan het plafond te hangen, heb ik vriendelijk doch beslist uit zijn hoofd gepraat.

Hoe zijn installatie er straks precies uit zal zien, blijft voorlopig nog een raadsel. Ik weet alleen dat we werkelijk àlles kunnen verwachten van Daan Roosegaarde en dat het absoluut de moeite van een bezoek waard zal zijn’.