Lees hier meer over de missie, visie, doelstellingen en het activiteitenplan van Het Scheepvaartmuseum.


Missie

Het Scheepvaartmuseum wil een groot en breed publiek inspireren en verrijken met het zeewaartse verhaal.

Visie

Het zeewaartse verhaal gaat over reizen naar het onbekende, over ontdekking en interactie met uiteenlopende nieuwe culturen, ondernemerschap en durf. Het museum vertelt dit zeewaartse verhaal aan de hand van een maritieme topcollectie, via vernieuwende presentaties en prikkelende tentoonstellingen. Hiermee biedt het inspiratie voor de toekomst, wordt het verleden tot leven gebracht en zet het museum aan tot nadenken. De huidige Nederlandse samenleving is turbulent en wordt geconfronteerd met grote veranderingen en onzekerheden. Het Scheepvaartmuseum ziet kans om vanuit het zeewaartse verhaal het publieke debat diepgang te geven en zijn collectie te contextualiseren. Het Scheepvaartmuseum wil een museum zijn dat zich bewust is van het verleden en hedendaagse ontwikkelingen en dat vastlegt wat in de toekomst geschiedenis zal zijn.

Doelstellingen

1. Het Scheepvaartmuseum positioneert zich in het topsegment van het Nederlandse museumbestel
Het Scheepvaartmuseum wil zijn collectie contextualiseren en verbanden leggen met huidige ontwikkelingen in de samenleving en daarmee zijn relevantie versterken. Het zeewaartse verhaal van Nederland wordt inhoudelijk gedragen door vijf hoofdthema's: Nederlanders en de wereld, Nederland als maritieme natie, de zee als bron van inspiratie van de kunst, de zee als nieuwe uitdaging en Amsterdam als havenstad.

2. Het Scheepvaartmuseum is een toonaangevend internationaal kennis- en expertisecentrum op het gebied van maritieme geschiedenis en ontsluit daartoe zijn collectie en kennis
Het museum zal zijn rol als kennis- en expertisecentrum meer zichtbaar maken door zowel collectie als kennis te ontsluiten voor wetenschappelijk onderzoek, educatie en publiek. Zo zal onder andere de bibliotheek in 2017 weer vijf dagen per week geopend zijn.

3. Het Scheepvaartmuseum is toegankelijk voor een breed publiek
Het Scheepvaartmuseum wil toegankelijk zijn voor een breed publiek en zal rond jaarthema's een gelaagde programmering aanbieden:
- diepgang: onderzoek, kennisontsluiting en -deling, gericht op kunst- en cultuurhistorisch geïnteresseerden;
- dialoog: verleden, heden en toekomst thematisch in verband gebracht, gericht op de geëngageerde bezoeker;
- doen: het spelenderwijs ontdekken, gericht op gezinnen.

4. Het Scheepvaartmuseum is een financieel gezonde organisatie waar museale en commerciële belangen in balans zijn
Een belangrijke pijler voor derde geldstromen is de Stichting Het Scheepvaartmuseum Enterprise (HSME). De komende jaren zal er een sterke integratie te zien zijn tussen deze commerciële activiteiten en de museale activiteiten.

5. Het Scheepvaartmuseum is een werkgever die zijn medewerkers inspireert en motiveert om zichzelf te blijven ontwikkelen
Het Scheepvaartmuseum biedt een inspirerende werkomgeving met ruimte voor taakverbreding- en verdieping. Het museum stimuleert en begeleidt medewerkers bij doorstroming en carrièreplanning.

Activiteitenplan 2017 - 2020

In de programmering 2017 - 2020 verbindt het museum vier herkenbare jaarthema's aan de hoofdthema's van het zeewaartse verhaal.

2018: Voorwaarts
Het jaarthema gaat dieper in op de zeewaartse thema's Nederlands en de wereld en Nederland als maritieme natie.

2019: Waterpeil
Het jaarthema Waterpeil gaat dieper in op het zeewaartse thema De zee als nieuwe uitdaging.

2020: Oorlog en vrede
Het jaarthema Oorlog en vrede gaat dieper in op het zeewaartse thema Nederlanders en de wereld.

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws en tentoonstellingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

Het Scheepvaartmuseum maakt gebruik van cookies. Meer weten? Lees onze cookieverklaring.