De huidige voorzitter van de Raad van Toezicht van Het Scheepvaartmuseum, Mr. Wopke Hoekstra, wordt na zijn benoeming tot minister van Financiën, a.i. opgevolgd door Ir. Anton Valk.

Anton Valk, lid van de Raad van Toezicht van Het Scheepvaartmuseum sinds 1 januari 2014 en herbenoemd voor een tweede termijn tot 1 januari 2022, heeft voor de Raad o.a. mecenaat en fondsenwerving in zijn portefeuille. Anton Valk heeft ruim 35 jaar bestuurlijke ervaring en een portfolio van adviserende en toezichthoudende functies; o.a. als voorzitter bij de Vereniging Nationale Monumentenorganisatie en de Cello Biënnale Amsterdam. Hij is sinds april 2015 trustee bij de Science Museum Group in London.

Algemeen Directeur van Het Scheepvaartmuseum Michael Huijser is blij dat Anton Valk bereid is de rol van voorzitter tijdelijk op zich te nemen en zegt over het vertrek van Wopke Hoekstra, voorzitter sinds april 2016: ’Met Wopke Hoekstra als voorzitter van de Raad van Toezicht hebben we de beleidsplannen voor de jaren 2017-2020 opgesteld. We zijn hem zeer erkentelijk voor zijn inzet en vertrouwen en wensen hem alle goeds en succes voor de komende jaren.’

De Raad van Toezicht van Het Scheepvaartmuseum bestaat verder uit de volgende personen:

• Dhr. Ir. Isaäc Kalisvaart
  • Mevr. Drs. Emily Ansenk
  • Ir. Margriet Tiemstra
  • Mr. Tanja Nagel
  • Vice-admiraal Matthieu J.M. Borsboom

Over Het Scheepvaartmuseum

Het Scheepvaartmuseum, gevestigd in Rijksmonument 's Lands Zeemagazijn, laat zien hoe de zee de Nederlandse cultuur heeft bepaald. In twaalf interactieve tentoonstellingen ontdekt de bezoeker op zijn eigen manier 500 jaar maritieme geschiedenis. In oktober van dit jaar opende de grote najaar tentoonstelling Gamechangers met meer dan 25 mooie, spannende en vreemde innovaties uit de Nederlandse maritieme geschiedenis. Met zo'n 330.000 bezoekers per jaar bevindt het museum zich in de top 10 van Amsterdamse musea en is daarmee een trekpleister voor binnen- en buitenlandse bezoekers.