Vanaf 24 oktober werken Nederlandse musea samen om met elkaar de geschiedenis van ons land te laten zien. Onder de vlag van de Canon van Nederland plaatsen de musea topstukken in de eigen presentatie in de schijnwerpers.

Ook gaan zij samenwerken op het gebied van programmering en presentatie. Het doel is door het hele land de veelzijdigheid van de geschiedenis van Nederland voor een breed publiek tot leven te brengen. De lancering van het netwerk is een vervolg op de opening van de Canon van Nederland in het Nederlands Openluchtmuseum waar sinds 23 september een overzicht te zien is van de geschiedenis van ons land. De komende jaren sluiten musea uit alle twaalf provincies aan met voorwerpen die onmisbaar zijn om de Canon van Nederland te verbeelden.

Oog in oog met de geschiedenis

Elk van de deelnemende musea toont in de vaste presentatie iconische topstukken van de Nederlandse geschiedenis. Deze topstukken, voor de bezoeker duidelijk gemarkeerd, laten hem/haar direct oog in oog staan met de geschiedenis. Samen zorgen de historische voorwerpen voor een verdere 'inkleuring' van de Canonvensters en belichten zij daarbij verschillende invalshoeken van het verleden. Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam brengt onder meer het venster 'De Atlas Maior van Blaeu' onder de aandacht.

Start netwerk

Vanaf 24 oktober zijn iconische topstukken te zien in het Amsterdam Museum, Hunebedcentrum, Museum Catharijneconvent, Museum Prinsenhof Delft, Nationaal Militair Museum, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Rijksmuseum van Oudheden, Tropenmuseum en Het Scheepvaartmuseum. Het Allard Pierson Museum, Rijksmuseum in Amsterdam en de website www.entoen.nu dragen bij met content, programmering, onderzoek en advies. Het netwerk is een initiatief van het Nederlands Openluchtmuseum en wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, K.F. Hein Fonds en de Gravin van Bylandt Stichting.

Canonvannederland.nl

Op de website van het netwerk, www.canonvannederland.nl, zijn vanaf 24 oktober de geselecteerde topstukken met toelichting te zien en te lezen. Vanaf januari 2018 worden op de website ook de programmering en alle andere activiteiten van het netwerk bekend gemaakt.

Reis door de geschiedenis

In het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem opende op 23 september de Canon van Nederland, een overzicht van de hele Nederlandse geschiedenis aan de hand van tien tijdvakken en 50 Canonvensters. Enorme 'filmsets' worden gecombineerd met games, film- en geluidsfragmenten en historische voorwerpen voor een reis door het verleden 'van hunebed tot heden'. De presentatie in het Openluchtmuseum kwam tot stand in samenwerking met partner Rijksmuseum in Amsterdam.