De Walvisweken zijn terug. Van 8 juli tot en met 3 september staan Het Scheepvaartmuseum, Museum In 't Houten Huis, het Zaans Museum en Ecomare in het teken van de walvis.

Bijna 400 jaar waren Nederlanders actief in de walvisvaart. In de loop van de 17de eeuw vond zelfs de verwerking van het walvisspek tot traan in ons land plaats. Na vier eeuwen walvisvaart dreigde de walvis uit te sterven en werd de zeereus een beschermde diersoort. De vier musea en partner Wereld Natuur Fonds (WNF) vertellen tijdens de Walvisweken, ieder vanuit hun eigen collectie of expertise, het verhaal van de walvis. Tijdens de Walvisweken leren jong en oud van alles over dit bijzondere zoogdier en het belang van een schone leefomgeving; de oceanen. Van walvissen spotten en familiecolleges tot walvisspellen en het maken van een walvisanimatiefilmpje: er zijn in de zomervakantie volop activiteiten voor het hele gezin.

Programma in Het Scheepvaartmuseum & WNF

Bij Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam gaan bezoekers mee op een spannende expeditie. Onder begeleiding van een gids bezoeken zij de tentoonstelling 'Het verhaal van de walvis' en kunnen zij zelfs een walvis spotten. Er is een poppenkast, een dagelijks kleuterprogramma 'Hé, dikke walvis' en er zijn prachtige portretten van oud-walvisvaarders van Gerald Wessels. Op alle Walviswekenlocaties ligt er een WNF doe-boekje Noordzee klaar met informatie over de bruinvis en de bultrug. Door de jacht op walvissen in landen als Japan en Noorwegen, vervuiling van de oceanen en bijvangst door visnetten worden walvissen nog steeds bedreigd. Het WNF vecht voor dit bijzondere dier en zijn leefomgeving. Door een walviscakeje te eten in Café Restaurant Stalpaert in Het Scheepvaartmuseum help je het WNF. Een deel van de opbrengst gaat naar het fonds.

Programma in Museum In ’t Houten Huis, Zaans Museum en Ecomare

In de loop van de 17de eeuw vond in de Zaanstreek en De Rijp de verwerking van het walvisspek tot traan plaats. In Museum In 't Houten Huis komen bezoekers meer te weten over de historie rond de walvisvaarders van De Rijp. Families kunnen mee met een museumboot met walvisverteller of mee met de historische walvisvaartwandeling. Kinderen kunnen een eigen walvisanimatiefilmpje maken of een walvisvaartspel spelen. Vanuit het Zaans Museum is er een historische walvisfietstocht. De fietsroute maakt historische plekken weer zichtbaar. Ook zijn er walvis familieactiviteiten in het Creative Lab. Bij Ecomare vindt op 25 juli een avontuurlijke Walvisdag plaats vol met activiteiten zoals walvispraatjes, een walvisbottenshow, schminken en knutselen.

Walvisweken partners

Het Scheepvaartmuseum beheert de belangrijkste walvisvaartcollectie van Nederland. Deze collectie én de strategie dat het museum meer bewustzijn wil creëren voor de veranderende wereld om ons heen vormde in 2014 het uitgangspunt voor het ontwikkelen van de eerste editie van de Walvisweken. Met de Walvisweken wil Het Scheepvaartmuseum samen met haar partners bezoekers bewust maken van het verleden en de hedendaagse ontwikkelingen rond de walvis; de gevolgen van de (historische) jacht op walvissen en de vervuiling van onze oceanen. De Walvisweken is een samenwerking tussen Het Scheepvaartmuseum, Museum in 't Houten Huis, het Zaans Museum, Ecomare en het Wereld Natuur Fonds. Bezoekers zijn positief over de Walvisweken, zij beoordelen het programma met een rapportcijfer 8,4. De hoge en stijgende waardering zijn voor Het Scheepvaartmuseum en de betrokken partners een belangrijke motivatie om de Walvisweken voort te zetten.