Op 9 juli jl. is het startschot gegeven voor de succesvolle Walvisweken, die tot en met 28 augustus plaatsvinden in Het Scheepvaartmuseum. De relatie tussen mens en natuur en het belang van schone oceanen staat tijdens deze periode centraal. Met 6.562 bezoekers zijn het bijzonder succesvolle openingsdagen geweest.

De Walvisweken zijn een samenwerking van het Wereld Natuur Fonds, Ecomare Texel en museum In 't Houten Huis en is mede mogelijk gemaakt door steun van het Mondriaanfonds.

Tijdens de zomervakantie draait het in Het Scheepvaartmuseum om de walvis. Dagelijks worden er gratis activiteiten georganiseerd, waaronder een kleuterprogramma en nieuwe familierondleiding. Ook ontvangt ieder kind vanaf 6 jaar een doe-boekje. De walvisexperts van o.a. WNF, Ecomare Texel en Het Scheepvaartmuseum geven in juli en augustus iedere woensdagmiddag een familiecollege. Pierre Bonet van Ecomare vertelt over walvisstrandingen in Nederland, terwijl het college van het Museum In 't Houten Huis over de historische walvisvaarders in De Rijp gaat.

Tijdens de zomervakantie zijn er ook extra Walviswekenactiviteiten in museum In 't Houten Huis en bij Ecomare op Texel. In De Rijp, dat tot en met de 18de eeuw actief was in walvisvaart, kan men de walvisvaartwandeling lopen langs historische plekken. Bij Ecomare kan de bezoeker in de Walviszaal skeletten van bultruggen en potvissen bewonderen. Daarnaast is er op 3 en 17 augustus een speciale Walvisweken-dag.

Walvisweken zijn van 9 juli tot en met 28 augustus in Het Scheepvaartmuseum.