Zaterdag 9 april gaat op het Open Pleyn de opbouw van Het Scheepvaartmuseum als gastheerlocatie van start voor de informele EU ministerraden. Bezoekers zijn van 9.00 – 17.00 uur van harte welkom om deze bijzondere opbouw te komen bekijken, waarbij men vrij toegankelijk om het Open Pleyn heen kan lopen.

Wat is er te zien?

De grote ronde vergadertafel vult met gemak het volledige Open Pleyn en biedt plaats aan de 29 deelnemende ministers. Achter en soms naast de ministers zitten hun adviseurs en ambtenaren.
Het speciaal ontworpen tapijt, waarin de kompaslijnen van oude zeekaarten zijn verwerkt, wordt opnieuw gelegd.

In twee hoeken staan boxen voor de simultaan vertalers. Midden op het plein is een cirkel van grote schermen waarop, ten tijde van de vergaderingen, te zien is wie het woord voert. Op verschillende plaatsen staan luchtige goudkleurige constructies die een klein beetje licht kunnen geven. Deze vormen komen terug in de stoffering en tafelbladen.

De ronde EU vergadertafel op het Open Pleyn op het speciaal ontworpen tapijt.

Wat is er te horen?

Een museumdocent vertelt een inspirerend verhaal over Nederland in de Gouden Eeuw, in het Europa van toen, en hoe ons land zich heeft ontwikkeld in het Europa van nu.

Aangepaste programmering vanaf 10 april

Van 10 tot en met 24 april is het museum tijdelijk alleen toegankelijk voor EU ministers en ambtenaren. Bezoekers worden verwelkomd in Het Scheepvaartmuseum-XXS tegenover het gebouw.

Ook kan men een kijkje nemen bij het DWDD pop-up museum in het Allard Pierson Museum waar een aantal nog niet eerder vertoonde schilderijen te zien zijn. Deze bijzondere tentoonstelling, genaamd 'Horizon', is samengesteld door gastconservator Daan Roosegaarde.