De BankGiro Loterij steunt Het Scheepvaartmuseum met € 760.000 euro om het project 'Dare to Discover' te realiseren. Met Dare to Discover belandt de bezoeker door middel van een virtual reality-bril en verschillende andere virtuele technieken middenin de Gouden Eeuw.

Dare to discover

Als kapitein van het VOC-schip Amsterdam gaat hij op handelsreis naar Azië en ervaart het leven van toen in het nu. Centraal in het project staat het eerste businessplan van De Compagnie van Verre uit 1595, een document dat onderdeel vormt van de collectie van Het Scheepvaartmuseum. Het innovatieve project speelt in op de toenemende vraag van het bezoekers hoe het leven aan boord écht was, en koppelt historie aan het heden.

Het project werd woensdag 3 februari 2016 bekroond met een extra uitkering tijdens het Goed Geld Gala van de BankGiro Loterij. Tijdens het gala verdeelde de BankGiro Loterij ruim € 62,8 miljoen euro aan 69 culturele instellingen.

Ondernemerschap, lef en nieuwsgierigheid

Interim directeur Hans Gerson van Het Scheepvaartmuseum is uitermate blij met de steun van de BankGiro Loterij en zijn deelnemers: ’Dit is natuurlijk zo'n bepalende periode geweest voor de maritieme geschiedenis van Nederland. Met Dare to Discover kunnen we op een innovatieve manier laten zien hoe het toen was, waarbij we het monumentale gebouw 's Lands Zeemagazijn, de museumcollectie en het VOC-schip Amsterdam kunnen verbinden. Een uniek verhaal van ondernemerschap, lef en nieuwsgierigheid, dat we dankzij de BankGiro Loterij kunnen realiseren.’

Interim Directeur Hans Gerson en Relatiemanager sponsorwerving Barbara Ruding nemen de fantastische bijdragen van de BankGiro Loterij in ontvangst.