Vanaf 29 januari is in het Allard Pierson Museum in Amsterdam de tweede editie van het De Wereld Draait Door Pop-Up Museum te zien.

Aan deze tijdelijke tentoonstelling werken 9 gastconservatoren en 11 musea mee. Gastconservatoren zijn onder andere Carice van Houten (Kröller-Müller Museum), Robbert Dijkgraaf (Teylers museum en Museum Boerhaave) en 'kunstenaar van het jaar' Daan Roosegaarde. Hij liet zich inspireren door de collectie en het verhaal van Het Scheepvaartmuseum en creëerde 'Horizon'.

Horizon

’We hebben allemaal een eerste en derde horizon. De eerste horizon gaat over huur betalen, eten, werken. De derde horizon gaat over het nieuwe ons, waar wil ik naar toe, waar word ik gelukkig van? De horizon. De lijn die ons allemaal verbindt. Dat is de inspiratie voor deze zaal.’, aldus Daan Roosegaarde.

De tentoonstelling biedt een nieuwe blik op ruim 20 schilderijen van Het Scheepvaartmuseum, daterend van 1666 tot 1956, door deze allemaal op hoogte van de horizon en naadloos tegen elkaar aan te presenteren. Een golf van licht toont en verbergt deze verborgen schatten uit het depot van het museum.

Sommige schilderijen zijn kalm en sober, terwijl andere ruig en dynamisch zijn. Ze tonen kwetsbaarheid van de mens in een uiterst pure vorm: gevuld met een verlangen om te ontdekken, dobberend in de grote zee.

De schatkamer gaat open

Met het samenstellen van deze expositie weet Daan Roosegaarde het verborgen kapitaal van het museum te tonen en krachtig en op zijn eigen wijze in perspectief te plaatsen. Het Scheepvaartmuseum geeft hiermee een voorproefje van haar collectie, waarvan dit jaar het 100-jarig bestaan wordt gevierd.

Onder het credo 'Onze schatkamer gaat open' zal de collectie in 2016 op meerdere bijzondere wijzen te zien zijn, waaronder deze expositie en een grote overzichtstentoonstelling in het najaar. Het museum wil hiermee de maritieme geschiedenis van Nederland en de blijvende relevantie van het zeewaartse verhaal markeren.

De tentoonstelling is nog tot en met 22 mei 2016 te zien in het Allard Pierson Museum.