Het Scheepvaartmuseumhttps://www.hetscheepvaartmuseum.nlRSS - allCopyright (C) 2015 https://www.hetscheepvaartmuseum.nlLoopbaan van Michiel de RuyterDe zeemansloopbaan van Michiel de Ruyter begint in 1618, wanneer hij als elfjarige bootsmansjongen voor het eerst vanuit Vlissingen het zeegat uitvaart. Hij maakt carrière als koopvaarder, walvisvaarder en kaper.https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/kenniscentrum/artikelen|33Mon, 26 Jan 2015 00:00:00 +0100De Ruyter zijn dood en begrafenisOp 29 april 1676 sterft admiraal De Ruyter aan zijn door een kanonskogel veroorzaakte verwondingen, na een onbesliste zeeslag in de Middellandse Zee. Het nieuws van zijn dood bereikt de Republiek in juni van dat jaar, maar zijn stoffelijk overschot arriveert pas in februari 1677.https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/kenniscentrum/artikelen|39Mon, 26 Jan 2015 00:00:00 +0100De vierdaagse zeeslagNa de Eerste Engelse Oorlog breidt de Republiek haar oorlogsvloot sterk uit met tientallen nieuwe schepen, terwijl Engeland juist verzwakt is door een pestepidemie in 1665 en een jaar later de grote brand van Londen. De Nederlanders slaan terug in de Vierdaagse Zeeslag, het langste zeegevecht uit de geschiedenis.https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/kenniscentrum/artikelen|34Mon, 26 Jan 2015 00:00:00 +0100Slag bij Kijkduin Wanneer chaos, blunders en politieke verdeeldheid de Nederlanden in 1672 aan de rand van de afgrond hebben gebracht, wordt de Republiek in feite gered door de Nederlandse oorlogsvloot onder leiding van Michiel de Ruyter. https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/kenniscentrum/artikelen|35Mon, 26 Jan 2015 00:00:00 +0100Tocht naar ChathamIn 1665 breekt de Tweede Engelse Oorlog uit en wordt De Ruyter opperbevelhebber. Raadpensionaris Johan de Witt wil via de Theems de Engelse vlootbasis aanvallen om de Engelsen een fatale klap toe te brengen. https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/kenniscentrum/artikelen|36Mon, 26 Jan 2015 00:00:00 +0100Slag bij EtnaDe laatste tocht van Michiel de Ruyter voer naar de Middellandse Zee. Met Engeland heeft de Republiek in 1674 vrede gesloten, met Frankrijk nog niet. Hoewel De Ruyter al ver in de zestig is, gaat hij niet met pensioen (wat met zijn vermogen gemakkelijk had gekund).https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/kenniscentrum/artikelen|38Mon, 26 Jan 2015 00:00:00 +0100Seinposten langs de kustAl eeuwen zijn er langs de Nederlandse kust seinposten te vinden. Sinds de 16de eeuw waren er op hoge duintoppen of, zoals in Zeeland, op kerktorens uitkijkposten. Vaak dienden ze als baken voor de vissers langs de kust. Soms ook om de kustbewoners te waarschuwen voor aanvallen vanuit zee. Tussen 1799 en 1813 waren deze seinposten uitgerust met kusttelegrafen of semaforen. Een seinsysteem dat met visuele signalen berichten kon doorseinen bij een aanval uit zee.Het systeem van optische telegrafen (of 'verreschrijvers') werd in Frankrijk voor het eerst toegepast door Claude Chappe en zijn broers. In 1794 werd de eerste telegraaflijn tussen Parijs en Lille in gebruik genomen. De snelheid van het verzenden van het bericht is verbluffend. De afstand van 220 kilometer werd in 13 minuten van telegraafpost naar telegraafpost overgeseind. Een koerier te paard deed daar minstens twintig uur over.Na het uitroepen van de Bataafse Republiek in 1795 kwam Nederland onder Franse invloed te staan. De kans op een aanval van de Engelse marine uit zee nam ook steeds meer toe. Daarom werd in 1799 besloten het aantal seinposten uit te breiden en op elke post ook een kusttelegraaf te plaatsen. In Vlissingen kwam een aansluiting op de Franse kusttelegraaf, die daar 'semafoor' werd genoemd.Tussen 1799 en 1813 (toen de Fransen verdreven werden) waren er tussen Texel en Vlissingen 42 seinposten. De hoofdseinpost was die van Scheveningen, vlakbij de regering in Den Haag. Op die manier konden bij een aanval snel troepen naar de plaats van de landing gezonden worden. De kusttelegrafen konden meteen hun nut bewijzen bij de Engelse landing op de kust bij Callantsoog en Petten. In hoog tempo werden diverse berichten over de aanstaande landing door de seinposten naar Scheveningen verzonden.Twee seinwachters bemanden minimaal een seinpost. Eén van hen was verantwoordelijk voor de bediening van de telegraaf, de andere hield met een grote verrekijker de andere posten in het oog. De afstand tussen elke kusttelegraaf bedroeg ongeveer acht kilometer. Als het weer goed was en de seinen goed te zien waren, konden berichten in enkele minuten doorgeseind worden. De Hollandse kusttelegraaf bestond uit een mast met een ra, waaraan bollen gehesen werden. Door op verschillende manieren de bollen op te hangen konden cijfers en letters gevormd worden.Vandaag de dag staan er nog steeds semaforen bij de ingangen van de havens. De seinpost is in dit geval een modern baken. De semaforen van vandaag informeren uitgaande en binnenkomende schepen voor storm, dieptes van de haven enz. Ze doen dat door middel van lichtsignalen en het hijsen van bakens.Cees van Romburghhttps://www.hetscheepvaartmuseum.nl/kenniscentrum/artikelen|20Sun, 08 May 2011 00:00:00 +0200Ieder tijdperk zijn eigen De RuyterIn roerige tijden, wanneer Nederland behoefte heeft aan een sterke nationale roerganger, vormt Michiel De Ruyter keer op keer een rots in de branding. Maar elk tijdperk creëert echter zijn eigen De Ruyter, waarbij slechts het accent op bijvoorbeeld zijn karaktereigenschappen verschuift.https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/kenniscentrum/artikelen|40Mon, 26 Jan 2015 00:00:00 +0100Twee nieuwe aanwinsten Het Scheepvaartmuseum is zeer verheugd met twee nieuwe aanwinsten. Het familieportret van Otto van Vollenhoven, zijn vrouw en dochter. En een bijzonder walvisglas uit de 18de eeuw. https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/kenniscentrum/artikelen|37Wed, 21 Jan 2015 00:00:00 +0100Nieuwe aanwinst: Solar Boat Een solarboat in de collectie: geschiedenis of toekomst?https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/kenniscentrum/artikelen|32Wed, 12 Nov 2014 00:00:00 +0100Gratis entree voor kids tijdens MuseumweekAlle kinderen mogen tijdens de Nationale Museumweek van 18 t/m 26 april gratis naar Het Scheepvaartmuseum. Een gezellig dagje uit voor het hele gezin.https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/hetmuseum/nieuws|361Sat, 18 Apr 2015 00:00:00 +0200Wegens succes verlengd t/m 30 juni!De Michiel de Ruyter Route in Het Scheepvaartmuseum wordt verlengd tot 30 juni. De activiteiten rondom "Held in zicht" waren afgelopen maanden zeer populair en veel bezoekers hebben mogen genieten van het verhaal achter deze legende.https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/hetmuseum/nieuws|360Tue, 14 Apr 2015 00:00:00 +0200Earth Hour 2015Aardeleerdonker! Het was een spannend aftelmoment, maar om precies 20.30 uur ging Het Scheepvaartmuseum op zwart.https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/hetmuseum/nieuws|358Sat, 28 Mar 2015 00:00:00 +01003, 2, 1....en toen ging het licht uit!Het Scheepvaartmuseum is aanstaande zaterdagavond de locatie voor het nationale aftelmoment op Earth Hour. Lees meer!https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/hetmuseum/nieuws|357Sat, 28 Mar 2015 00:00:00 +0100Tulpen kleuren Het ScheepvaartmuseumVanaf twee april worden prachtige tulpen rondom Het Scheepvaartmuseum gezet als onderdeel van het Tulp Festival. Deze worden per schip aangeleverd en zullen met plezier door Het Scheepvaartmuseum in ontvangst worden genomen. Een bijzondere manier om te laten zien dat de tulp, Nederland en haar varende geschiedenis onlosmakend met elkaar verbonden zijn. https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/hetmuseum/nieuws|356Thu, 02 Apr 2015 00:00:00 +0200Nieuwe familietentoonstelling: 'Het leven aan boord'Zaterdag 18 april opent de nieuwe familietentoonstelling "Het leven aan boord". Kom ook!https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/hetmuseum/nieuws|354Sat, 18 Apr 2015 00:00:00 +0200AgendaNaast onze tentoonstellingen is er nog veel meer te doen in Het Scheepvaartmuseum. Voor jong en oud, van kinderprogramma tot lezing en instaprondleiding. https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/hetmuseum/nieuws|144Sun, 01 Feb 2015 00:00:00 +0100Reisverslag - Museumgidsen in HongarijeOp 10 februari vertrekken de Museumgidsen van Het Scheepvaartmuseum naar Hongarije, lees hier hun reisverslag. https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/hetmuseum/nieuws|352Tue, 10 Feb 2015 00:00:00 +0100Museumgidsen naar HongarijeElk jaar gaan de museumgidsen van Het Scheepvaartmuseum op een maritiem teamuitje. Dit jaar gaan ze naar Hongarije, naar de gedenkplek voor Michiel de Ruyter. https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/hetmuseum/nieuws|351Fri, 30 Jan 2015 00:00:00 +0100Recensie: vijf sterren voor restaurantJournalist en blogger Barbara van Erp geeft in Het Parool van dinsdag 20 januari een prachtige recensie voor ons restaurant Stalpaert. Lees hier het hele verhaal.https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/hetmuseum/nieuws|350Thu, 22 Jan 2015 00:00:00 +0100Nieuwe fellows aan de slagDrie nieuwe fellows gaan van start met hun onderzoek naar de collectie van Het Scheepvaartmusem.https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/kenniscentrum/onderzoek|25Wed, 19 Mar 2014 00:00:00 +0100Raadpleeg onze collectieStudenten en onderzoekers die aan een publicatie werken kunnen een aanvraag doen om objecten te bekijken die niet in het museum te zien zijn. https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/kenniscentrum/onderzoek|19Wed, 01 Jan 2014 00:00:00 +0100FellowshipsHet Scheepvaartmuseum wil met zijn tentoonstellingen en publieksprogramma’s de samenleving inspireren met maritieme verhalen over Nederland. Om goede en nieuwe verhalen te kunnen vertellen stimuleert het museum actief wetenschappelijk onderzoek naar de eigen collectie. https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/kenniscentrum/onderzoek|15Wed, 01 Oct 2014 00:00:00 +0200Onderzoeksthema'sOm de eigen collectie doeltreffend te kunnen onderzoeken heeft Het Scheepvaartmuseum vijf onderzoeksthema’s vastgesteld. Deze thema’s sluiten aan bij de bestaande collectie, de aanwezige expertise en de vijf hoofdthema’s van de collectiestrategie. De onderzoeksthema’s zijn niet alleen een richtsnoer voor het eigen onderzoek. Het Scheepvaartmuseum moedigt fellows en andere tijdelijke onderzoekers hun onderzoek ook volgens deze thema's te bundelen.Onderzoeksthema 1: VarensluiHet museum gaat zijn collectie gerichter onderzoeken op het aspect: maatschappelijke positie van zeelui en binnenschippers. Meer kennis over aanwezigheid van relevant materiaal in de collectie is gewenst met het oog op de gewenste meer mensgerichte presentaties, publieksprogramma's en publicaties.Onderzoeksthema 2: WaterrecreatieIn Nederland hebben een half miljoen mensen een boot en het Nederlandse landschap is uniek door de combinatie van een hoge mate van verstedelijking met vele redelijk beschutte binnenwateren. Het museum richt zich op twee onderzoeksvragen, te weten de sociale geschiedenis van het Nederlandse pleziervaartuig vanaf de zeventiende eeuw tot heden en de popularisering van de watersport in de twintigste eeuw, met nadruk op de watersportcultuur.Onderzoeksthema 3: Kunst en scheepvaartVanaf de oudste tijden hebben mensen hun visie op scheepvaart en varenslui op kunstzinnige wijze verbeeld. Het resultaat is een omvangrijke hoeveelheid Nederlands materieel erfgoed in maritieme maar ook kunstmusea in Nederland én in het buitenland (bijvoorbeeld Greenwich) en in bezit van particulieren. Het gaat hier om de wisselwerking tussen de productie van maritieme kunst en scheepvaart.Onderzoeksthema 4: Nederlanders en de vreemdelingZeevaart is per definitie internationaal. De Nederlandse ontdekkingsreizigers, zeelieden, soldaten of emigranten ontmoetten voortdurend ‘vreemdelingen', als collega's, handelspartners, overwinnaars of slachtoffers, vrienden of vijanden. De collectie reisliteratuur en andere drukwerken en handschriften uit de vroegmoderne periode is omvangrijk evenals cartografie, literatuur over navigatie en navigatie-instrumenten. Het museum doet onderzoek naar het totale referentiekader (kennis, mentaliteit) van Nederlandse ontdekkingsreizigers en zeelieden ten opzichte van hun bestemmingen en andere volkeren vanaf het einde van de 16de eeuw.Onderzoeksthema 5: Innovatie in de Nederlandse scheepsbouwHet museum heeft een omvangrijke collectie technische tekeningen en bibliotheekcollecties afkomstig van scheepswerven en over de Nederlandse scheepsbouw in het algemeen. Hiermee is tot op heden weinig gedaan. De collectie toont de snelle modernisering in de scheepsbouw vooral na 1880, maar is nog weinig gebruikt in het kader van de algemene modernisering van Nederland in de negentiende eeuw en daarna.https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/kenniscentrum/onderzoek|9Wed, 01 Jan 2014 00:00:00 +0100ConservatorenWij stellen graag de conservatoren van Het Scheepvaartmuseum aan je voor.https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/kenniscentrum/onderzoek|6Wed, 01 Jan 2014 00:00:00 +0100CollectiestrategieHet Scheepvaartmuseum ontwikkelt zijn collectie vanuit vijf hoofdthema's. Deze thema’s geven houvast: wat willen we aankopen, wat willen we afstoten, en waarom? https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/kenniscentrum/onderzoek|8Wed, 01 Jan 2014 00:00:00 +0100FotobestellingenHier kunt u foto's bestellen van objecten uit de collectie van Het Scheepvaartmuseum.https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/kenniscentrum/onderzoek|2Wed, 01 Jan 2014 00:00:00 +0100FellowshipslezingenOp vrijdag 21 februari 2014 waren de Fellowshipslezingen. De twee fellows van 2013 presenteerden hun onderzoek. https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/kenniscentrum/onderzoek|23Fri, 21 Feb 2014 00:00:00 +0100Verhalen over de zee in 100 iconen'Het Scheepvaartmuseum' een boek waarin 100 topstukken verhalen over de zee vertellen.https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/kenniscentrum/onderzoek|27Tue, 12 Nov 2013 00:00:00 +0100Foto's van Kadir van Lohuizen verworvenHet Scheepvaartmuseum verwerft vier foto’s uit de serie For the love of chocolate van Kadir van Lohuizen.https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/kenniscentrum/onderzoek|26Mon, 24 Feb 2014 00:00:00 +0100