Kaartverkoop en reserveren

  • Kan ik online kaarten kopen?
    Dat kan zeker. Je kunt deze entreebewijzen hier aanschaffen.

  • Kan ik kaarten zonder datum kopen?
    Het is momenteel niet mogelijk om kaarten zonder datum te kopen. 
  • Moet ik mijn entreekaart printen?
    Dat is niet noodzakelijk. De barcodes op de online entreekaart kun je ook via een smartphone of tablet tonen bij de kassa.
  • Heb ik een coronatoegangsbewijs (QR-code) nodig?
    Nee, een coronatoegangsbewijs is niet meer nodig.
  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn online entreekaart? 
    Nadat je bestelling is betaald en afgerond, ontvang direct een bevestigingsmail inclusief je e-ticket(s) als PDF-bijlage(n). Mocht je na een paar minuten nog steeds geen mail hebben ontvangen (kijk ook even in je spam- of junkmap) neem dan contact op met onze klantenservice via support@globalticket.nl.
  • Hoe lang is mijn entreekaart geldig?
    De entreekaart is alleen geldig op de door jouw gekozen dag. Mocht je toch op het gereserveerde moment niet kunnen komen, dan is het mogelijk om hier een nieuwe datum te boeken.
    Of stuur een mail met de gekochte kaarten naar support@globalticket.nl. Global Tickets is ook telefonisch of via Whatsapp bereikbaar op 020 - 244 28 77. Zij kunnen de geselecteerde dag omboeken naar een nieuwe datum. 
  • Kan ik mijn entreekaart na aankoop nog restitueren of omruilen?
    Aangeschafte entreekaarten kunnen niet worden gerestitueerd (terugbetaald), maar kunnen wel worden omgeboekt voor een andere datum. Mochten er onverwachte omstandigheden zijn waardoor je op het gereserveerde moment toch niet kan komen dan kan je contact opnemen met support@globalticket.nl.
    Het omboeken van een online entreekaart kan hier
  • Is het museum toegankelijk voor minder validen?
    Alle tentoonstellingen en voorzieningen zijn bereikbaar via liften. Bij het VOC-schip Amsterdam is een lift geplaatst, o.a. geschikt voor rolstoelen. Deze lift brengt de bezoeker op het Overloopdek en de VR-ruimte. Hier zie je hoe de bemanning sliep, bekijk je de kanonnen van dichtbij, proef je de sfeer in het ruim en kan je de VR-show ervaren. Het bovendek van het schip en het onderste gedeelte van het schip zijn helaas niet met een rolstoel te bereiken. 
    Wanneer je het museum wilt bezoeken met een begeleider, dan heeft deze begeleider gratis toegang. De begeleider moet wel een (gratis) online entreekaart boeken, voorzien van dag van bezoek.
  • Kan ik het VOC-schip Amsterdam apart bezoeken?
    Je kunt ons VOC-schip alleen bezoeken met een kaartje voor het museum.
  • Verkopen jullie Museumkaarten?
    Ja, het is mogelijk om een Museumkaart te kopen in Het Scheepvaartmuseum.
  • Zijn er tentoonstellingen of activiteiten waarvoor ik moet reserveren?
    Voor onze tentoonstellingen hoef je niet te reserveren. 
  • Is het café-restaurant open?
    Het restaurant en terras zijn open.
  • Kan ik reserveren voor het café-restaurant?
    Het is niet mogelijk om te reserveren voor ons café-restaurant.
  • Accepteert Het Scheepvaartmuseum de VVV-cadeaukaart?
    Ja, het museum accepteert de VVV-cadeaukaart.

Praktisch

  • Mag ik eten en drinken meenemen?
    Ja, op het Open Plein, de steiger en het terrasponton mag je gerust wat eten of drinken.
  • Mag ik mijn tas meenemen in het museum?
    In de tentoonstellingen mag je geen tas meenemen groter dan A4-formaat. Je tas kun je achterlaten in de kluisjes.
  • Mag ik fotograferen en filmen in Het Scheepvaartmuseum?
    • Het maken van foto’s of video opnamen is toegestaan. 
    • Het gebruik van een selfie stick of een statief in de tentoonstellingsruimtes is niet toegestaan.
    • Het is verboden om met een drone te filmen in en rond het museum. Het verbod geldt ook op de museumsteiger.
    • Wil je een groepsfoto en/of shoots maken/organiseren? Dit is alleen toegestaan na schriftelijke goedkeuring van het museum; kijk op deze pagina hoe je je fotoshoot kan aanvragen
  • Hoe kom ik bij Het Scheepvaartmuseum?
    Dit lees je op de pagina adres & route.
  • Is er een parkeerplaats voor bezoekers met beperkingen?
    Aan beide kanten van de Kattenburgerstraat (waar het museum aan ligt) is een gemeentelijke parkeerplaats voor bezoekers met beperkingen. Wij kunnen helaas geen plaats reserveren. De dichtstbijzijnde parkeerplaats voor bezoekers met beperkingen ligt aan de zijde van het museum (bij de laad- en losplaats). 
  • Kan ik in Het Scheepvaartmuseum een rolstoel lenen?
    Ja, we hebben enkele rolstoelen te leen voor mensen met beperkingen. Deze zijn ook bedoeld voor mensen die met een scootmobiel naar het museum komen.
  • Is museumbezoek met kinderen in een rugdrager mogelijk?
    In verband met de veiligheid is het niet toegestaan om het museum te bezoeken met kinderen in een rugdrager. In het museum is een leenbuggy beschikbaar.
  • Mag ik mijn scootmobiel gebruiken in het museum?
    Met het oog op de veiligheid van de collectie zijn scootmobielen niet toegestaan in het museum. Echter kan in overleg met het museum een uitzondering worden gemaakt, in gevallen dat de gebruiker niet uit zijn/haar scootmobiel kan komen en hij/zij begeleiding heeft bij zijn/haar bezoek. 
  • Zijn andere hulpmiddelen in het museum toegestaan?
    Medisch noodzakelijke hulpmiddelen zoals krukken, nordic walking sticks, rollator, loopfiets voor ouderen en zuurstof voorziening zijn uiteraard toegestaan in het museum.
  • Mag ik mijn huisdier meenemen?
    In verband met de bescherming van de collectie zijn huisdieren niet toegestaan in het museum. Uitzondering hierop vormt de hulphond die wel naar binnen mag, mits deze hond ook daadwerkelijk als hulphond gebruikt wordt. 
  • Kan ik met mijn boot aanmeren bij de steigers van het museum?
    Omdat we je veiligheid en die van de andere bezoekers niet kunnen garanderen is aanmeren bij onze steigers helaas verboden. Ook is het verboden om na openingstijd de steiger van Het Scheepvaartmuseum te betreden, zonder toestemming van het museum. 
  • Is het toegestaan om te tekenen in Het Scheepvaartmuseum?
    • Het is toegestaan om te komen tekenen in Het Scheepvaartmuseum. Hieraan zijn wel specifieke regels verbonden:
    • deelnemers mogen de doorloop van andere bezoekers op geen enkele manier blokkeren
    • museumbezoekers mogen geen hinder ondervinden
    • eigen krukken of stoeltjes zijn alleen toegestaan op het open plein of de tussenruimtes in de Oost- en Westvleugel
    • museumbanken worden niet gebruikt of verplaatst
    • schildersezels zijn niet toegestaan
    • de aanwijzingen van museummedewerkers worden te allen tijde opgevolgd
    • verf en spuitbussen zijn niet toegestaan, potlood en fineliner wel