kaartverkoop en reserveren

Kan ik online kaarten kopen?
Vanwege de aangescherpte maatregelen in verband met het coronavirus, is het momenteel alleen mogelijk om online entreebewijzen met een starttijd te kopen. U kunt deze entreebewijzen met starttijd hier aanschaffen. 

Ik heb een pas/vrijkaart met recht op gratis toegang tot het museum, moet ik dan ook een online entreekaart kopen of online een starttijd reserveren?
Ja, met een Museumkaart, BankGiro Loterij VIP-KAART, Rembrandtkaart, ICOM-pas, I Amsterdam City Card, Holland Pass, Amsterdam Pass of als je lid bent van de Vereeniging of Het Compagnie Fonds, moet je online een starttijd reserveren. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Neem naast je ticket met de starttijd, de pas of vrijkaart mee naar het museum en laat hem scannen bij de informatiebalie of kassa.

Kan ik kaarten zonder datum kopen?
Vanwege de aangescherpte maatregelen in verband met het coronavirus, is het momenteel niet mogelijk om kaarten zonder datum te kopen. Het Scheepvaartmuseum is alleen toegankelijk op vertoon van een online aangekocht entreebewijs met starttijd. 

Moet ik mijn entreekaart en/of starttijd printen?
Dat is handig maar niet noodzakelijk. De barcodes op de online entreekaart en/of starttijd kun je ook via een smartphone of tablet tonen bij de kassa.

Hoe en wanneer ontvang ik mijn online entreekaart en/of starttijd?
Nadat je bestelling is betaald en afgerond ontvang direct een bevestigingsmail inclusief je e-ticket(s) als PDF-bijlage(n). Mocht je na een paar minuten nog steeds geen mail hebben ontvangen (kijk ook even in je spam- of junkmap) neem dan contact op met onze klantenservice via support@globalticket.nl.

Hoe lang is mijn entreekaart geldig?
Je entreekaart en/of starttijd is alleen geldig op de door jou gekozen dag en tijd. Je kunt tot maximaal een kwartier voor en tot maximaal 30 minuten na je gereserveerde tijd naar binnen. Mochten er onverwachte omstandigheden zijn dan kan je contact opnemen met onze klantenservice via support@globalticket.nl of +31 (0)20 244 28 77.

Kan ik mijn entreekaart en/of starttijd na aankoop nog restitueren of omruilen?
Aangeschafte entreekaarten en/of starttijden kunnen niet worden gerestitueerd en/of omgeruild. Mochten er onverwachte omstandigheden zijn dan kan je contact opnemen met onze klantenservice via support@globalticket.nl of +31 (0)20 244 28 77.

Is het museum toegankelijk voor minder validen?
Alle tentoonstellingen en voorzieningen zijn bereikbaar via liften. Bij het VOC-schip Amsterdam is een speciale lift geplaatst. Wanneer je het museum wilt bezoeken met een begeleider, dan heeft deze begeleider gratis toegang. De begeleider moet wel een (gratis) online entreekaart boeken, voorzien van starttijd.

Kan ik het VOC-schip Amsterdam apart bezoeken?
U kunt ons VOC-schip alleen bezoeken met een kaartje voor het museum.

Verkopen jullie Museumkaarten?
Ja, het is mogelijk om een Museumkaart te kopen in het Scheepvaartmuseum.

Zijn er tentoonstellingen of activiteiten waarvoor ik moet reserveren?
Voor onze tentoonstellingen hoeft u niet te reserveren. 

Kan ik reserveren voor het café-restaurant?
Het is niet mogelijk om te reserveren voor ons café-restaurant.

Accepteert Het Scheepvaartmuseum de VVV-cadeaukaart?
Ja, het museum accepteert de VVV-cadeaukaart.


praktisch

Mag ik eten en drinken meenemen?
Ja, op het open plein, de steiger en het terrasponton mag u gerust wat eten of drinken.

Mag ik mijn tas meenemen in het museum?
In de tentoonstellingen mag u geen tas meenemen groter dan A4-formaat. Uw tas kunt u achterlaten in de kluisjes.

Mag ik fotograferen en filmen in Het Scheepvaartmuseum?
Het maken van foto’s of video opnamen is toegestaan.

Het gebruik van een selfie stick in de tentoonstellingsruimtes is niet toegestaan.

Het is verboden om met een drone te filmen in en rond het museum. Het verbod geldt ook op de museumsteiger.

Hoe kom ik bij Het Scheepvaartmuseum?
Dit leest u op de pagina adres & route.

Is er een parkeerplaats voor bezoekers met beperkingen?
Aan de overkant van het museum aan de Kattenburgerstraat is een gemeentelijke parkeerplaats voor bezoekers met beperkingen. Wij kunnen helaas geen plaats reserveren.

Kan ik in Het Scheepvaartmuseum een rolstoel lenen?
Ja, we hebben enkele rolstoelen te leen voor mensen met beperkingen. Deze zijn ook bedoeld voor mensen die met een scootmobiel naar het museum komen.

Is museumbezoek met kinderen in een rugdrager mogelijk?
In verband met de veiligheid is het niet toegestaan om het museum te bezoeken met kinderen in een rugdrager. In het museum is een leenbuggy beschikbaar.

Mag ik mijn scootmobiel gebruiken in het museum?
Met het oog op de veiligheid van de collectie zijn scootmobielen niet toegestaan in het museum.

Zijn andere hulpmiddelen in het museum toegestaan?
Medisch noodzakelijke hulpmiddelen zoals krukken, nordic walking sticks, rollator en zuurstof voorziening zijn uiteraard toegestaan in het museum.

Mag ik mijn huisdier meenemen?
In verband met de bescherming van de collectie zijn huisdieren niet toegestaan in het museum. Uitzondering hierop vormt de zg. hulphond die wel naar binnen mag.

Kan ik met mijn boot aanmeren bij de steigers van het museum?
Omdat we uw veiligheid en die van de andere bezoekers niet kunnen garanderen is aanmeren bij onze steigers helaas niet toegestaan.

Is het toegestaan om te tekenen in Het Scheepvaartmuseum?
Het is toegestaan om te komen tekenen in Het Scheepvaartmuseum. Hieraan zijn wel specifieke regels verbonden:

  • Vanwege de coronabeperkingen kan er niet in groepen getekend worden, alleen op individuele basis
  • deelnemers mogen de doorloop van andere bezoekers op geen enkele manier blokkeren
  • museumbezoekers mogen geen hinder ondervinden
  • eigen krukken of stoeltjes zijn alleen toegestaan op het open plein of de tussenruimtes in de Oost- en Westvleugel
  • museumbanken worden niet gebruikt of verplaatst
  • schildersezels zijn niet toegestaan
  • de aanwijzingen van museummedewerkers worden te allen tijde opgevolgd
  • verf en spuitbussen zijn niet toegestaan, potlood en fineliner wel

Het Scheepvaartmuseum maakt gebruik van cookies. Meer weten? Lees onze cookieverklaring.