Water verbindt werelden. Schepen dragen de verhalen van deze werelden met zich mee en brengen mensen, culturen en gemeenschappen in contact met elkaar. Het Scheepvaartmuseum wil leerlingen én docenten met deze verhalen inspireren. Daarbij gebruiken wij alle aspecten van onze collectie, waarmee we het verleden tot leven brengen en aanzetten tot nadenken.

Momenteel is het VOC-schip tijdelijk weg vanwege een grootscheepse restauratie. Maar geen nood: in het museum is genoeg te doen! Kijk bij basisonderwijs of voortgezet onderwijs voor de actuele mogelijkheden. Bij vragen kun je een e-mail sturen naar educatie@hetscheepvaartmuseum.nl. Wij houden ons bij de onderwijsprogramma’s aan de geldende hygiënerichtlijnen van het RIVM en volgen het protocol van de museumvereniging.

Ook online is er van alles te doen! Zo hebben we een serie vlogs waarin onze museumgidsen vertellen over interessante onderwerpen uit het museum. Ook is er een LessonUp over de overwintering op Nova Zembla, geschikt voor groep 8 en de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Tevens zijn wij bezig met het ontwikkelen van online live rondleidingen. Hierbij neemt één van onze gidsen je mee op avontuur via een online verbinding. We brengen het museum tot in de klas!

Let op! | Per 1 september is Het Scheepvaartmuseum op maandagen gesloten voor publiek. Voor scholen wordt echter een uitzondering gemaakt, zo blijft het mogelijk om het museum op maandagen met de klas te bezoeken. 

contact & reserveren

Neem voor meer informatie of advies contact op met onze afdeling Educatie en Publieksactiviteiten via e-mail of (020) 523 23 00, bereikbaar op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag  tussen 13.00 en 17.00 uur. U kunt ook direct online een programma aanvragen voor basisonderwijs of voortgezet onderwijs. We ontvangen de aanvraag graag zo spoedig mogelijk, uiterlijk twee weken voor het museumbezoek. Wij willen u vragen onze huisregels voor onderwijsgroepen in acht te nemen.

Het Scheepvaartmuseum maakt gebruik van cookies. Meer weten? Lees onze cookieverklaring.