Fotojournalist Kadir van Lohuizen geeft een rondleiding door zijn tentoonstelling 'Rijzend Water' in Het Scheepvaartmuseum.

Fotojournalist Kadir van Lohuizen geeft een rondleiding 'Rijzend Water', die tot en met 12 oktober 2020 te zien is in Het Scheepvaartmuseum. Van Lohuizen vertelt in de rondleiding over de verschillende gebieden die hij bezocht om de impact van de stijgende zeespiegel in beeld te brengen.

Informatie & instellingen

In het laatste deel van zijn rondleiding door de tentoonstelling Rijzend Water blijft Kadir dicht bij huis. Hij vertelt over de gevolgen van de klimaatcrisis voor Nederland, die voor veel mensen een ver-van-hun-bed show lijken. Is dat wel terecht, als de zeespiegel 1 tot 3 meter kan stijgen?

Informatie & instellingen

Kiribas, gelegen tussen Fiji en Hawaii, was de eerste plek waar Kadir op ongemakkelijke wijze geconfronteerd werd met het stijgende water. Omdat de atollen niet meer dan een tot anderhalve meter boven de zeespiegel liggen, kunnen de bewoners geen kant op als er een storm komt.

Informatie & instellingen

Kadirs onderzoek naar de gevolgen van de zeespiegelstijging bracht hem in Indonesië. De hoofdstad Jakarta zinkt door de invloed van grondwateronttrekking. Tegelijkertijd stijgt het waterpeil. Hoe ziet de toekomst eruit voor een stad die ten dode opgeschreven lijkt?

Informatie & instellingen

In Miami, direct gesitueerd aan de Atlantische Oceaan in de Amerikaanse staat Florida, lijken de bewoners zich niet te beseffen hoe kwetsbaar hun leefomgeving is. Zal een wake-up call nodig zijn om het tij te keren?

Informatie & instellingen

Het derde deel van de tour brengt ons in Engeland. Kadir laat zien dat de gevolgen van zeespiegelstijging ook dicht bij huis zichtbaar zijn: door het rijzende water verdwijnt jaarlijks twee tot drie meter van de Engelse kustlijn.

Informatie & instellingen

Het tweede deel van de tour brengt ons in Bangladesh, de eerste plek die Kadir bezocht om de gevolgen van de stijgende zeespiegel in beeld te brengen. Kadir laat zien hoe de bevolking van Bangladesh haar land verliest door het veranderende klimaat.

Informatie & instellingen

Het startpunt van de tentoonstelling en deze tour is Groenland, waar de ijskap smelt. Dit is een van de redenen voor het stijgen van de zeespiegel. Kadir laat zien dat de situatie in Groenland zowel magisch mooi als onwaarschijnlijk dramatisch is.