Op 7 september 2020 ging VOC-schip Amsterdam voor vijf maanden in onderhoud. Het onderhoud is al flink gevorderd. Er is gewerkt aan het onderwaterschip, het gedeelte van de romp onder de waterlijn. Het schip is waterdicht gemaakt, de oude masten zijn verwijderd en er is een start gemaakt met het schilderwerk.

Het opkalfateren van VOC-schip Amsterdam was een gigantische klus. Door de museumsluiting vanwege COVID-19 kon Het Scheepvaartmuseum meer tijd uittrekken om het groot onderhoud nog grondiger uit te voeren. In totaal werkten er ruim 50 man aan het schip, waaronder een timmer- en breeuwploeg, schilders, tuigers, mastenmakers, aannemers en dokmedewerkers. In de afgelopen maanden is er veel onderhoud verricht. Het onderwaterschip is waterdicht gemaakt door middel van een eeuwenoude techniek, het breeuwen. De oude naden van het schip zijn gevuld met 500 kilo henneptouw en is afgewerkt met een alternatief teerproduct. Een zware, langdurige klus die volledig met de hand is gedaan. Ook zijn slechte houtdelen vervangen en is het schip voorzien van een nieuwe laag verf. Daarnaast zijn de drie gehele masten, de stengen en de ra’s van het schip vernieuwd. Het schip kan er weer jaren tegenaan. 

Dit onderdeel gebruikt cookies

Accept cookies
Informatie & instellingen

Het Scheepvaartmuseum maakt gebruik van cookies. Meer weten? Lees onze cookieverklaring.