Koningssloep

200 jaar geleden gaf Koning Willem I de opdracht een koninklijk vaartuig te laten bouwen. In deze tijd waren rijkversierde roeisloepen een 'must have' voor Europese monarchen. Als maritieme natie bij uitstek, paste een koninklijke roeisloep uitstekend bij het waterland dat Nederland was en is.

Een pronkend staatshoofd

En zo kwam er het ontwerp voor de 'koninklijke chaloup', ofwel Koningssloep, door C.J. Glavimans. Het schip is tussen 1816 en 1818 gebouwd op de Marinewerf in Rotterdam. Na de sluiting van de werf in 1851 kwam de sloep naar Amsterdam. Het duurde uiteindelijk 23 jaar voordat de koning de sloep voor het eerst officieel gebruikte. Helaas voor Willem I was Willem II die de eerste vaartocht maakte. Denk niet dat de Koningssloep leden van het Koninklijk Huis van A naar B vervoerde vanuit logistiek perspectief. Nee, de Koningssloep was een pronkstuk en zo werd het ook gebruikt.

Slank en rank

Met een lengte van zeventien meter is de Koningssloep lang. Dit gaat niet ten koste van haar slanke vorm. Haar lijntje is rank en rijkelijk versierd met bladgouden ornamenten. Neptunus en zijn drie zeepaarden sieren de boeg. Met trompetschelpen wordt aangekondigd dat de Koning van de zee en de heerser van het land in aantocht was. Natuurlijk staat Neptunus niet alleen voor de grootsheid van het staatshoofd maar ook voor een behouden vaart. Ook de kleinere ornamenten, zoals de krabbetjes en waterplanten rond de boeg, vertellen hun eigen verhaal. Het maakt de sloep een plaatje voor het oog, maar de symboliek maakt het tevens een interessant object.

Statig roeien

Roeier aan boord van de Koningssloep werd je natuurlijk niet zomaar. De zorgvuldig geselecteerde Adelborsten van de Marine werden gedrild om zo statig mogelijk de sloep door het water te laten bewegen. Je roeispanen dwars in het water zetten om de sloep te laten remmen was uit den boze. De slagen die nodig waren om op de bestemming te komen werden uitgeteld en de sloep moest uitdrijven tot de kade. Er was een flinke lijst protocollen waar men zich aan diende te houden. Zo mocht je bijvoorbeeld de koning of koningin niet aankijken als roeier. Je blik richtte je op je spaan en anders niet.

Wachtend op een bevel

De Koningssloep is een pronkstuk dat moet blijven stralen. In de afgelopen twee eeuwen is zij zorgvuldig onderhouden. De laatste beurt heeft de sloep gekregen in 2014 waar Neptunus letterlijk onder de loep werd genomen. Door middel van röntgen is onderhuids onderzoek gedaan naar de staat van het ornament waarbij onder andere scheurtjes in zijn rug zijn ontdekt. Deze zijn gefreesd, gevuld en weer afgewerkt met bladgoud. Ook is de romp van de sloep volledig onder handen genomen. Dat betekent dat de Koningssloep officieel vaarklaar is. Ze ligt in het schiphuis aan de kade van Het Scheepvaartmuseum te wachten op bezoekers die komen kijken naar haar schoonheid.
En misschien wacht de blinkende sloep ook wel stiekem op een bevel van de Koning om uit te varen. De Koning is immers de enige die mag verzoeken het schip vaarklaar te maken…

Laat je verblinden door de schoonheid van de Koningssloep, breng een bezoek of lees er alles over in het boek: De Koningssloep.

Nieuwsbrief