Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam heeft vandaag een Chinees famille noire beeld aangekocht van unieke kunsthistorische waarde en met bijzondere zeggingskracht. Het object, uit circa 1720, was één van de topstukken van de afgelopen TEFAF en is van uitzonderlijke kwaliteit met een internationale betekenis. Het beeld is Europees Chine de Commande, Chinees porselein op bestelling.

Bezoekers kunnen vanaf woensdag 28 maart 2018 het beeld in Het Scheepvaartmuseum bekijken. De aankoop komt tot stand met steun van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, Het Compagnie Fonds en de Vereeniging Nederlandsch Historisch Scheepvaart Museum.

Chinees famille noire beeld met vele verhalen

In opdracht van een welgestelde Europeaan maakte een Chinese modelleur dit beeld van een Afrikaanse figuur die als een soort Boeddha op een lotusbloem staat. Het beeld heeft typische Chinese stijlelementen en brengt meerdere verhalen bijeen: over de globaliserende handel over zee tussen Europa, Afrika en Azië; over de wisselwerkingen tussen wereldculturen, maar ook tussen opdrachtgevers en kunstenaars; over luxe, exotisme, modeverschijnselen en statussymbolen; over vooroordelen en stereotypen, racisme, uitbuiting en het ontnemen van vrijheid door slavernij.

Belangrijk voor de collectie van Het Scheepvaartmuseum en de Collectie Nederland

Vanwege de uitzonderlijke kwaliteit en de schaarste van famille noire porselein in Nederland is het beeld van hoge kunsthistorische waarde. Het geeft ons inkijk in de verwondering waarop drie eeuwen geleden in Europa naar de wereld daarbuiten werd gekeken.

Het Scheepvaartmuseum beheert een prachtige collectie van o.a. schilderijen, cartografie, globes en scheepsmodellen, altijd gerelateerd aan het maritieme verleden. Met deze collectie vertelt het museumverhalen en inspireert en verbindt het museum. In de collectie bevindt zich een bescheiden kerncollectie Chine de Commande. Ook deze objecten vertellen het verhaal van de internationale handel en culturele wisselwerkingen. De famille noire figuur is niet alleen een spectaculair stuk om te presenteren als belangrijk product van de internationale handel over zee. Het biedt daarnaast de kans om de vaak overbelichte succesverhalen uit onze maritieme geschiedenis in een veel genuanceerder perspectief te plaatsen.

Vanaf woensdag 28 maart te zien

Bezoekers kunnen het beeld vanaf woensdag 28 maart 2018 in het museum bekijken. Vervolgens zal het een prominente plaats krijgen in de nieuwe semi-permanente topstukkententoonstelling die in de eerste helft van 2019 open gaat.