De EO maakt in samenwerking met Het Scheepvaartmuseum een interactieve webdocumentaire over slavernij: Geboeid. Fictieve personages maken op waarheid gebaseerde verhalen mee uit het slavernijverleden en nemen de kijker mee in de keuzes van toen.

In de webdocu Geboeid wordt de kijker meegenomen in de gedeelde geschiedenis van Nederland en Suriname ten tijde van de slavernij. Jörgen Raymann, Dolores Leeuwin en Défano Holwijn vertellen verhalen van tot slaaf gemaakten en Lange Frans vertelt vanuit het perspectief van een plantagehouder. De verhalen en gebeurtenissen zijn op waarheid gebaseerd, haken in elkaar en vertellen elk een andere kant van het slavernijverleden.

De opnames voor de interactieve webdocu zijn gemaakt in Het Scheepvaartmuseum. Vera Carasso, directeur Museale Zaken Het Scheepvaartmuseum: “De interactieve webdocu maakt de geschiedenis van de trans-Atlantische slavenhandel en de rol die Nederland daarin gespeeld heeft zichtbaar. De impact van deze maritieme geschiedenis is vandaag de dag nog steeds zichtbaar én voelbaar. Dit verhaal krijgt ook in Het Scheepvaartmuseum aandacht. ‘Geboeid’ geeft op een persoonlijke en verhalende manier achtergrond en geeft daarmee een verdiepende dimensie. Juist daarom vinden wij deze samenwerking heel belangrijk.”

Dolores Leeuwin - Geboeid. Copyright foto: Jan-Willem de Bruin, EO.

De kijker krijgt bij elk personage een aantal keuzes voorgelegd. De interactieve keuzes zjin ingebracht om mensen echt stil te zetten en bewust te maken van deze periode. “Voor mij persoonlijk is dit een heel belangrijk verhaal om te vertellen.” vertelt regisseur Hesdy Londijk. “Kennis en erkenning van de schaduwzijde van de Nederlandse geschiedenis zal leiden tot meer tolerantie en empathie. Een mooie basis om van hieruit samen verder te gaan richting een gelijkwaardige toekomst.”

Ook de BN’ers geven gedurende de interactieve webdocu regelmatig hun persoonlijke reflectie op het verhaal. De verteller wordt hiermee meer dan verteller alleen. Hij of zij ervaart en koppelt de geschiedenis aan het heden.

Geboeid is vanaf 1 juli te zien op geboeid.eo.nl. Ervaar de slavernij door de ogen van hen die het beleefden en onderga de onmogelijke keuzes met ze mee.

De webdocu is een onderdeel van de actieperiode Geboeid van de EO. De EO besteedt in deze periode op verschillende manieren aandacht aan het slavernijverleden en aan de impact die het slavernij op de nazaten van de tot slaaf gemaakte mensen heeft. Op 1 juli is de aftrap van deze periode met de lancering van deze interactieve webdocu en het tv-programma Geboeid: terug naar de plantage met Dwight van van de Vijver (21.10 uur, NPO 2).