Op 18 januari 2020 zal de eerste ‘Vlootschouw’ van het maritieme verleden van de Lage Landen plaatsvinden in het Scheepvaartmuseum. Iedereen die zich verbonden voelt met het maritiem verleden van Nederland en België is welkom om kennis uit te wisselen en plannen te bespreken. Bovendien is er veel ruimte voor pitches, waarvoor deelnemers zich kunnen aanmelden.

Van professional tot student of liefhebber: iedereen die voeling heeft met het maritiem verleden van Nederland en België is welkom op de eerste 'Vlootschouw' in Het Scheepvaartmuseum. Hier kun je terecht om kennis uit te wisselen en plannen te bespreken voor gezamenlijke projecten, aanvragen of activiteiten. Het is de bedoeling om de Vlootschouw uit te laten groeien tot een tweejaarlijks terugkerend evenement.

De eerste editie van de Vlootschouw wordt georganiseerd door het Comité Vlootschouw van de Lage Landen, bestaande uit Michiel van Groesen (Universiteit Leiden), Jeroen van der Vliet (Het Scheepvaartmuseum Amsterdam), Annette de Wit (Maritiem Museum Rotterdam), Hein Klemann (Erasmus Universiteit Rotterdam), Jelle van Lottum (Huygens ING - KNAW), Kristof Loockx (Universiteit Antwerpen) en Karel Davids (Vrije Universiteit Amsterdam), met ondersteuning van Marja de Keuning (Huygens ING - KNAW/Maritiem Portal).

Het congresprogramma biedt naast plenaire lezingen veel ruimte voor zogenaamde pitches. Deze zullen bestaan uit korte presentaties met aandacht voor actuele maritiem-historische projecten. De organisatie hanteert geen strikte definitie van het begrip ‘project’: dit kan variëren van een scriptieonderzoek, een restauratieproject, een tentoonstelling, een archeologische opgraving tot een net opgeleverde website of een database in wording. Masterstudenten zijn eveneens van harte welkom om een voorstel in te dienen. De enige voorwaarde is dat het project een link heeft met het maritieme verleden van de Lage Landen, van prehistorie tot heden.

Bekijk hier meer informatie over de pitches.