In de nacht van 6 op 7 september 2020 voer het VOC-schip Amsterdam van Het Scheepvaartmuseum naar Damen Shiprepair. Het schip ligt naar de komende maanden in het dok voor groot onderhoud. Lees en bekijk op deze pagina meer over deze bijzondere afvaart.

Ondanks dat het VOC-schip Amsterdam niet vaart, was onderhoud hard nodig. Wekelijk vind klein onderhoud plaats, maar eens in de ongeveer 10 jaar is groot onderhoud nodig. Dit vind aankomende 5 maanden plaats. Hierbij worden zwakke plekken in het schip gerepareerd en waterdicht gemaakt door naden te breeuwen, houtrot op te sporen en aangetast materiaal te vervangen. De masten worden vervangen en krijgt het schip een nieuw laag lak en verf.

afvaart VOC-schip Amsterdam

In de nacht van zondag 6 op maandag 7 september voer De Amsterdam naar Damen Shiprepair in Amsterdam-Noord, waar de werkzaamheden beginnen. Deze spectaculaire gebeurtenis is vastgelegd op beeld. Bekijk hieronder de video van de afvaart van het schip.

De afvaart van VOC-schip Amsterdam vastgelegd op film.

Informatie & instellingen

Clipper Stad Amsterdam

Van 12 september 2020 tot en met eind maart 2021 ligt het schip de Clipper Stad Amsterdam aangemeerd bij Het Scheepvaartmuseum. In deze periode is het schip elke woensdag en zondag (en tijdens schoolvakanties) geopend van 11.00-16.00 uur (let op: vertoon van een geldig identiteitsbewijs is verplicht). Meer informatie over de bezoekdata en -tijden, het schip en de programmering is te vinden op: hetscheepvaartmuseum.nl/clipper.

Bark Europa

Van donderdag 8 oktober t/m zondag 1 november 2020 ligt ook de Bark Europa aangemeerd bij Het Scheepvaartmuseum. Het schip is tijdens de herfstvakantie (10 t/m 25 oktober) elke dag geopend van 11.00-16.00 uur. In de week daarna is hij geopend op woensdag 28 oktober en zondag 1 november van 11.00-16.00 uur.