De samenleving verandert, het museum verandert en daarmee het vak van museumdocent. Daarom heeft Het Scheepvaartmuseum met een aantal samenwerkingspartners de praktische cursus tot museumdocent nieuwe stijl geïnitieerd bij het Heritage Lab van de Reinwardt Academie.

De samenleving verandert, het museum verandert en ook de rondleidingen in musea veranderen. Het gesprek tussen museumdocent en bezoeker is belangrijker dan ooit en er is veel meer aandacht gewenst voor andere perspectieven op de collectie en de verhalen. De eisen voor de moderne museumdocent zijn dus anders: een goede verhalenverteller zijn is niet meer genoeg. Daarom heeft Het Scheepvaartmuseum samen met het Van Goghmuseum en het Frans Halsmuseum het initiatief genomen om samen met het Heritage Lab van de Reinwardt Academie een actieve en praktische cursus te starten om opgeleid te worden tot museumdocent nieuwe stijl.

museumdocent in actie tijdens een rondleiding in Het Scheepvaartmuseum

Foto: Twycer

In deze vijfdaagse cursus ontwerpt ieder een eigen rondleiding en voert die uit. Daarbij worden de belangrijkste kwaliteiten van het rondleidvak bijgebracht: omgaan met groepen, houding, didactiek en het tot stand brengen van een ervaring en daarmee een stukje betekenisgeving. Gedurende de gehele cursus werk je zelfstandig aan opdrachten en houd je een portfolio bij van je persoonlijke ontwikkeling.

De huidige rondleiders in culturele instellingen zijn niet zo divers als onze maatschappij. Vanuit een andere discipline of met een andere achtergrond vertel je een ander verhaal, en dat willen we laten horen.  Met deze cursus hopen we dus twee doelen te bereiken: meer diversiteit in de culturele sector én beter opgeleide rondleiders.

Ben je zelf geïnteresseerd of ken je iemand die een goede kandidaat? Lees dan meer op Heritage Lab.

Startdatum: 28 maart 2022
Uiterste inschrijfdatum: 20 februari 2022