Directeur Michael Huijser werd in de studio van Koffietijd verrast met een cheque van €575.000,- voor de Cultuur Ferry. Hiermee is een langgekoesterde wens om een eco-neutrale rondvaartverbinding te realiseren in vervulling gegaan.

Cultuur Ferry: eco-neutrale rondvaartverbinding

Onze directeur Michael Huijser werd vandaag in de studio van Koffietijd verrast met een cheque van €575.000,- voor de Cultuur Ferry. Hiermee is een langgekoesterde wens van Het Scheepvaartmuseum en andere culturele partners uit de stadskwartieren De Plantage en het Oosterdok in vervulling gegaan: met deze bijdrage kunnen we een eco-neutrale rondvaartverbinding realiseren die bekende én onbekende culturele attracties in Amsterdam Centrum-Oost via het water op een duurzame manier met elkaar verbindt. Hiermee willen we een bijdrage leveren aan een uitstootvrij Amsterdam in 2025 en de ambitie van Het Scheepvaartmuseum om in 2030 eco-positief te zijn. De Cultuur Ferry vertrekt straks in de buurt van Amsterdam CS naar ARTIS, Het Scheepvaartmuseum, de Hermitage of één van de andere partners aan boord genieten bezoekers aan boord van bijzondere verhalen over de stad.

Michael Huijser: ”Met de Cultuur Ferry willen we onze bezoekers stimuleren om te kiezen voor duurzaam vervoer over het water. Juist in Amsterdam zijn het water en het cultureel erfgoed al eeuwenlang nauw verbonden. Vanaf het water kunnen onze bezoekers de verhalen van toen, nu en de toekomst beter begrijpen en ervaren.”

De Cultuur Ferry is een initiatief van culturele partners: ARTIS & Micropia, Buurtnetwerk de Plantage, Expeditie Oosterdok, Hermitage Amsterdam, Het Scheepvaartmuseum, Hortus Botanicus Amsterdam, Joods Cultureel Kwartier, Museum van de Geest | Outsider Art, Luther Museum, Nemo Science Museum, Museum Het Rembrandthuis, Stadsherstel (NACO-huisje) en Verzetsmuseum Amsterdam.

VriendenLoterij x Het Scheepvaartmuseum

Het Scheepvaartmuseum is sinds 2006 partner van de VriendenLoterij (voorheen BankGiro Loterij). Naast de cheque voor de Cultuur Ferry ontving het museum een tweede cheque van €450.059,-. Met deze bijdrage ontvangt het museum opnieuw een jaarlijkse bijdrage voor aankopen, restauratie en het toegankelijk maken en presenteren van de collectie. Het Scheepvaartmuseum is dankt de VriendenLoterij en haar deelnemers dan enorm ook voor deze mooie bijdrage.

Directeur Michael Huijser neemt twee cheques van de VriendenLoterij in ontvangst in de studio van Koffietijd

Het Scheepvaartmuseum

Het Scheepvaartmuseum laat zien hoe water werelden verbindt. Het museum presenteert topstukken uit één van de meest vooraanstaande maritieme collecties ter wereld. Naast tentoonstellingen op historisch vlak, toont het museum werk van hedendaagse, internationale kunstenaars. Het museum grijpt maritieme ontwikkelingen in het verleden, heden en de toekomst aan om de dialoog over actuele thema’s te stimuleren. Dit sluit aan bij de missie van Het Scheepvaartmuseum om te laten zien hoe sterk de maritieme wereld en de samenleving verbonden zijn en welke impact dit heeft op het leven van individuen.

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met Het Scheepvaartmuseum via 020-5232 222.