Er is nieuw werk van Colette Lukassen toegevoegd aan de fototentoonstelling Mens op Zee in Het Scheepvaartmuseum. De portretserie Boegbeelden is uitgebreid met het portret van commandeur Jeanette Morang.

In een nieuwe Portrait Story video gaat Dutch National Portrait Gallery dieper in op Lukassens artistieke proces als documentair portretfotograaf en Morangs persoonlijke verhaal over haar carrière bij de marine.

Vrouwelijke integratie in beeld gebracht

Het Scheepvaartmuseum gaf Colette Lukassen vorig jaar opdracht een fotoserie te maken die de (stapsgewijze) integratie van vrouwen bij de Koninklijke Marine in portretten verbeeldt. Van de eerste Marva’s (1944) tot de openstelling van de Onderzeedienst voor vrouwen in 2020.

Collectieverrijking

De portretserie wordt onderdeel van de collectie van het museum. Dit is de eerste keer dat de representatie van deze groep vrouwen - die de weg plaveiden voor toekomstige generaties - wordt bestendigd in een museale collectie. Het portret van Jeanette Morang, die zich de eerste vrouwelijke vlagofficier bij de Koninklijke Marine mag noemen, maakt de serie van negen compleet.

Bekijk hier de Portrait Story

Informatie & instellingen

Portrait Story

In de nieuwste Portrait Story – een video item van Dutch National Portrait Gallery over de wereld van de portretfotografie – reflecteert Morang op haar carrière als vooraanstaande vrouw in een wereld die voorheen werd gedomineerd door mannen en de vooroordelen die daarover nog steeds bestaan. Ook geeft de video een inkijk in Colette Lukassens intuïtieve werkproces en haar methode om Jeanette Morang en de acht andere vrouwen als trotse individuen te portretteren.

De tentoonstelling is bij Het Scheepvaartmuseum te zien van 7 oktober 2022 t/m 2 juli 2023. Klik door voor meer informatie en aanvullende persbeelden.