• Wanneer: 30 juni.
  • Hoe laat: Inloop vanaf 18.15 uur.
  • Duur: Van 18.15 - 21.00 uur.
  • Voor wie: Volwassenen.
  • Kosten: Het bijwonen van de lezing is gratis, wel is het reserveren van een ticket via Eventbrite verplicht.
  • Aanmelden: Je kunt voor de lezing tickets reserveren via Eventbrite.

NiNsee Keti Koti Lezing: Geschiedenis en heling in complexe tijden, van gemis naar reclaimen en vooruitgang door dr. Aminata Cairo. De jaarlijkse NiNsee Keti Koti lezing vindt dit keer plaats in Het Scheepvaartmuseum op zaterdagavond 30 juni. Het NiNsee nodigt, in samenwerking met het museum, dit jaar dr. Aminata Cairo uit als keynote spreker.

‘Geschiedenis wordt vaak gezien als een verhaal uit het verleden en iets dat al voorbij is. In een Westerse wereld waar geschiedschrijven naar bepaalde maatstaven en door bepaalde mensen wordt gedaan, kan de betekenis van onze verhalen sowieso problematisch zijn. Vooral met een geschiedenisverhaal dat wordt gezien als een "zwarte bladzijde" of een belemmerende herinnering kan het logisch zijn om dat verhaal nu eens voorgoed gedag te zeggen. Er is echter een andere benadering naar het omgaan met geschiedenis, specifiek met de geschiedenis van de slavernij. Wij kunnen deze geschiedenis zien als een onderdeel van een complex verhaal dat ontkoppelbaar is van ons heden. Het is aan ons om die complexiteit van dat verhaal te omarmen en verwerken zodat wij beter gevormd zijn om de complexiteit in ons dagelijkse leven aan te gaan’.

Aminata Cairo

Aminata Cairo (Amsterdam, 1966) behaalde een Masters Degree in Antropologie en een Masters Degree in Klinische Psychologie én promoveerde in 2007 aan de University of Kentucky in de VS. Ze woonde er vanaf haar 18e, en zat op de befaamde Berea College; dit college werd rond het begin van de vorige eeuw gedwongen haar zwarte studenten te weren, maar de school pleitte haar casus voor het Amerikaanse Hogergerechtshof, dat uiteindelijk besloot dat de segregatie opgeheven moest worden. Ze keerde uiteindelijk in 2015 terug naar Nederland, waar ze na een jaar in diversiteitsbeleid bij Universiteit Leiden in mei 2017 de baan van Lector Inclusive Education accepteerde bij de Haagse Hoge School waarmee ze de eerste zwarte lector van de Haagse Hogeschool werd.

Programma

18.15 uur: Inloop en gelegenheid tot bezoek recente aankoop in de Oostvleugel van Het Scheepvaartmuseum onder begeleiding van een gids
19.00 uur: Welkom door Vera Carasso, directeur Museale Zaken Het Scheepvaartmuseum
19.05 uur: Welkom en introductie spreker door Urwin C. Vyent, directeur a.i. NiNsee
19.10 uur: Lezing door Dr. Aminata Cairo en gelegenheid tot stellen van vragen
20.10 - 21.00 uur: Afsluitende borrel

Aanmelden

Het bijwonen van de lezing is gratis. Reserveren verplicht, via www.eventbrite.nl.