In 2020 herdenken we het beëindigen van de Tweede Wereldoorlog, 75 jaar geleden. Bij het uitbreken van de oorlog konden door het ‘vaarplichtbesluit’ veel zeevarenden jarenlang niet terugkeren naar huis. Vanaf dinsdag 5 mei kun je online een bijzonder 'Vrijheidsmaaltijd'-verhaal beluisteren.

Als de oorlog uitbreekt is een groot deel van de Nederlandse koopvaardijvloot op zee. Vlak daarna volgt invoering van de vaarplicht, waardoor schepen en hun bemanningsleden in geallieerde dienst kwamen. Hoe konden zeemansgezinnen tussentijds in hun onderhoud voorzien? En wat was de toestand van de koopvaardijvloot aan het einde van de oorlog? Marja Goud vertelt erover in dit minicollege.

Bekijk hier het minicollege door Marja Goud, hoofd bibliotheek in Het Scheepvaartmuseum.

Informatie & instellingen

Zie voor meer informatie www.4en5meiamsterdam.nl.