• Wanneer: donderdag 29 oktober 2020
  • Hoe laat: 12.30 uur en 13.00 uur
  • Duur: ong. 20 minuten
  • Voor wie: volwassenen
  • Kosten: gratis (met geldig museumentreebewijs)
  • Aanmelden: er is plaats voor ca. 10 deelnemers per keer; aanmelden uitsluitend op de dag zelf in het museum. Het volgende verhaal op zaal vindt plaats op donderdag 19 november 2020

De wereldvermaarde collectie van Het Scheepvaartmuseum is een onuitputtelijke bron van verhalen. Maandelijks wordt een aantal van deze verborgen verhalen onthuld tijdens een gratis toegankelijk verhaal op zaal waarin een historicus, conservator of gastspreker iconische stukken uit de collectie belicht of bijzondere bruiklenen in de schijnwerpers zet.

In de tentoonstelling 'Engelen van de zee' vertelt museumgids Marit op donderdag 29 oktober over de gelijknamige portretserie van Stephan Vanfleteren (België, 1969), één van de meest gelauwerde fotografen van de Lage Landen.

Vanfleteren fotografeerde de leerlingen van maritiem internaat Koninklijk Werk IBIS in het Belgische Bredene. Al ruim een eeuw biedt IBIS jongens uit complexe gezinssituaties een opleiding, een thuis én een toekomst.
Wat veranderde er die honderd jaar, wat bleef hetzelfde en wie of wat inspireerde Vanfleteren tot het maken van de serie?