• Wanneer: zaterdag 1 juli
  • Hoe laat: tussen 11.00 uur en 13.00 uur
  • Voor wie: iedereen
  • Kosten: Gratis

1 juli Keti Koti: gratis heri heri voor iedereen.

Op 1 juli is het Keti Koti, de dag van de 'gebroken ketenen'. We herdenken en vieren dan de afschaffing van slavernij in Suriname en op de Antillen. Voor Het Scheepvaartmuseum een belangrijke dag. Het Scheepvaartmuseum is een nationaal museum in een wereldstad. Hier laten we zien hoe de Nederlandse geschiedenis verbonden is met water. We zijn ons ervan bewust dat een deel van die maritieme geschiedenis ook koloniale geschiedenis is. Dat brengt verantwoordelijkheid met zich mee: het vertellen en herdenken van die geschiedenis.

Daarom nodigen we je uit voor een heerlijke (gratis) heri heri maaltijd op ons Open Plein. Samen eten, samen herinneren, samen vieren.

Heri heri is een eenpansgerecht van cassave, zoete aardappel, groene en gele bananen, gebakken zoute vis (kabeljauw) en een ei. Vandaag de dag is heri heri een gerecht dat mensen cultureel verbindt met hun voorouders en dus met de geschiedenis. Let op: zo lang de voorraad strekt. Kom je ook?

Op de rug van Bigi Kayman - een uniek verhaal over slavernij

Auteur Henna Goudzand Nahar liet zich voor Op de rug van Bigi Kayman inspireren door het leven van de Brooskampers, die in Suriname in slavernij leefden en zich vrij maakten door te vluchten naar een land tussen de Surinamerivier en de Boven-Commewijne. Volgens de legende droeg de enorme krokodil Bigi Kayman de eerste Brooskampers naar de overkant.

Er is altijd verzet geweest tegen slavernij. Mensen die gedwongen in slavernij leefden vluchtten over land en over water.

Kunstenaar Hedy Tjin illustreerde het boek. Laat jij je inspireren door Hedy’s kleurrijke tekeningen? Hoe zou jij vluchten over water?