• Wanneer: 26 juli t/m 3 september

Vanaf 26 juli t/m 3 september ligt het zeilschip de Gipsy Moth IV aan de steiger bij het museum.

De Gipsy Moth IV

De 16 meter lange zeiljacht Gipsy Moth IV is het eerste schip dat speciaal werd ontworpen voor soloraces rond de wereld. Op 27 augustus 1966 vertrok Sir Francis Chichester met het zeilschip uit de haven van het Engelse Plymouth waar hij na 274 dagen (waarvan 226 feitelijke zeildagen) door een uitzinnige menigte van een kwart miljoen mensen weer werd verwelkomd.

De gevaarlijke "Clipperroute"

Chichester koos de gevaarlijke “Clipperroute” die via Kaap de Goede Hoop door de Zuidelijke IJszee via het zuiden van Australië en Kaap Hoorn loopt. Op deze route waait een aanhoudend sterke wind. Die maakt het mogelijk heel snel te zeilen, maar de torenhoge golven en stormen in het gebied zijn ook gevaarlijk, vooral voor kleine schepen. Onderweg brak hij zeven wereldrecords, waaronder dat van snelste wereldomzeiling in een klein vaartuig en van de langste onafgebroken solotocht op zee. Tussendoor had hij slechts één tussenstop gemaakt, in de Australische plaats Sydney.

Gipsy Moth IV voor Het Scheepvaartmuseum, 2023

De Gipsy Moth IV werd vanaf 1968 in Greenwich bij Londen tentoongesteld, naast de beroemde theeclipper Cutty Sark. In loop van de jaren ging de staat van het schip door gebrek aan geld en aandacht langzaam achteruit. In 2005 werd de Gipsy Moth IV na een grondige restauratie weer vaarklaar gemaakt. Het maakt nu weer zeereizen, vooral met jongeren.

In het museum is een film en informatie te zien over het zeiljacht.