• Wanneer: vrijdag 26 januari
  • Duur: 3 uur
  • Voor wie: volwassenen
  • Kosten: Uitverkocht!

Tijdens deze eerste Food Night laat Lelani bezoekers ervaren hoe kolonialisme doorwerkt in ons hedendaagse voedselsysteem

Food Night met Lelani Lewis - Uitverkocht!

In aanvulling van de tentoonstelling Food for Thought organiseert Het Scheepvaartmuseum drie Food Nights. Chef Lelani Lewis zal op 26 januari de eerste van deze reeks Food Nights cureren. Wat zijn de werkelijke kosten van de wereldhandel? En hoe werken onze koloniale geschiedenissen door in het systeem van nu?

Let op: Kom met een gevulde buik naar het museum. Er zijn kleine hapjes om te proeven, maar er is geen diner.

Volg de reis van de cassave

Op deze avond zoomen we in op het voedselsysteem door één ingrediënt te volgen, de cassave. Een hoofdingrediënt voor een groot deel van het zuidelijk halfrond, dat voorziet in een basisdieet voor een half miljard mensen. Tijdens deze avond onderzoeken we hoe cassave wordt verbouwd, geoogst, verwerkt en geëxporteerd over vier continenten en proef je wat je er allemaal mee kunt maken.

Mini Routes en Roots food market

Ingrediënten worden al eeuwen over de hele wereld verscheept. Op deze minimarkt volg je de cassave, een onmisbaar ingrediënt voor het grootste deel van het zuidelijk halfrond dat half miljoen mensen van een basisdieet voorziet. Loop langs vier continenten en leer meer over het neokolonialisme binnen ons huidige voedselsysteem.

Zo proef je onder andere bubble tea, affingi soep van chef Sabini Vola en egusi en fufu (gepureerde cassave uit Afrika) van chef Sade Zinhagel en luister je naar verhalen van docent Kimberly Kwanten en Lotte Wouters van Ghana Food Movement.

Installatie

Kunstenaar Joana Velu onderzocht de herkomst van de cassave in Latijns-Amerika naar de rest van de wereld in de context van slavernij en kolonialisme. Haar installatie 'How The Cassava Travelled The World’ is te zien in het museum.

Locatie: Open Plein

Food tours

Door wie wordt jouw eten geproduceerd en waar komt het vandaan? Ga mee met een food tour en bekijk de tentoonstelling Food for Thought van Kadir van Lohuizen over ons huidige voedselsysteem. De rondleidingen duren 20 minuten en starten elk half uur.

Tijd: 19.15 - 21.15

Locatie: Tentoonstelling Food for thought

Gesprek | Dekolonisatie van ons voedselsysteem

Lelani gaat in gesprek met Chautuileo Tranamil van Indegenous Liberation Movement en co-founder van Aralez en Lotte Wouters van Ghana Food Movement. Zij vertellen meer over hoe we ons voedselsysteem en onze planeet kunnen redden met bijvoorbeeld regeneratieve landbouw.

Tijd: 20.00

Locatie: De kamers

Bites door Lelani

Voor de eerste 100 bezoekers maakt Lelani Caribische canapés: Bammy en Akkra.

Over Lelani Lewis

Lelani Lewis is chef, food stylist, en culinair activist. Ze groeide op in Zuid-Londen met haar vader uit Grenada (Lesser Antilles) en haar moeder uit Ierland. Na haar studie sociologie startte ze Code Noir, een platform voor Caribische keukens, geïnspireerd door de complexe geschiedenis van haar vaders keuken. Lelani organiseert diners, workshops en lezingen waarin ze voedsel, geschiedenis, verzet en kolonialisme onderzoekt.