• Wanneer: vrijdag 23 februari
  • Duur: 3 uur
  • Voor wie: volwassenen
  • Kosten: UITVERKOCHT

In aanvulling op de tentoonstelling Food for Thought organiseert Het Scheepvaartmuseum Food Nights. In deze tweede editie, samengesteld door Jonas Kooyman van @havermelkelite, nemen we bezoekers op humoristische wijze mee in stedelijke eetgewoontes. Let op: deze Food Night is uitverkocht.

De hele week door koffie buiten de deur halen; natuurwijn drinken in het nieuwste, volgereserveerde small plates restaurant of in de (lange) rij staan voor de trendy zuurdesembakkerij; de Randstedelijke elite lijkt geobsedeerd door eten en drinken. Maar waarom eigenlijk? Deze Food Night, samengesteld door Jonas Kooyman van het populaire platform Havermelkelite, staat in het teken van de relatie tussen eten en identiteit onder jonge stedelingen. Want de geschiedenis laat zien dat in tijden van toenemende ongelijkheid - lees: de gentrificatie van de stad - de obsessie met eetcultuur toeneemt. Met wat ze eten en drinken stralen de twintigers en dertigers van nu hun gewenste klasse-identiteit uit.

Let op: Kom met een gevulde buik naar het museum. Er is geen diner.

Let op: ook als je met een gratis toegangsbewijs komt (Museumkaart, Stadspas, VriendenLoterijpas of Rembrandtpas), is het belangrijk om een plekje te reserveren via de bovenstaande link.

Opscheppers de podcast LIVE!

'Mexicaanse' restaurants in Noord, terrassen met alleen maar witte, hoogopgeleide yuppen en ketens die zich als een olievlek over de stad verspreiden; horeca speelt een grote rol in de veryupping van de stad. Hoe kijken über-foodies Emma de Thouars, Marieke Migchelbrink en Brian Mahulette van de populaire podcast Opscheppers hier eigenlijk naar? In deze speciale, live bij te wonen opname van hun nieuwe aflevering gaat dit drietal in gesprek over de wereld van havermelkelite horeca.

Tijd: 20.00 - 21.00

Locatie: Kamer West, begane grond

Emma de Thouars, Marieke Migchelbrink en Brian Mahulette

Tours

Weet jij hoeveel kilometer voedsel aflegt voordat het op je bord ligt? En door wie wordt jouw eten geproduceerd? Ga in gesprek met onze rondleiders en ontdek de tentoonstelling Food for Thought van Kadir van Lohuizen.

Tijd: 19.15- 21.15

Locatie: Tweede verdieping Noord

Proef! Crispy chiliolie van La Lia

Als enige kind van Aziatische afkomst in een Brabants dorp schaamde Eva Lia zich voor haar afkomst. Als volwassene leerde ze juist om haar roots te omarmen. Het leidde tot de oprichting van haar eigen crispy chilli olie-merk, La Lia, dat een ode is aan haar Aziatische achtergrond. Proef bij La Lia's stand de heerlijke spicy olie van Eva Lia, leer meer over het omarmen van je roots en ga naar huis met een potje voor in je eigen keuken.

Proef! Natuurwijn van Sebonsa

De jongens achter het Amsterdamse natuurwijnlabel Sebonsa doorbreken het stereotype van de klassieke, stijve wijnimporteur. Deze creatieve jongens - met onder meer een rapper en chef - maken geregeld 'wijnreizen' door Zwitserland om in te kopen en inspiratie op te doen. Ze verkopen prachtige flessen met artistieke labels en het lukt hun om op hun straal uitverkochte events om jong Amsterdam aan de natuurwijn te krijgen. Op dit event kun je hun wijnen proeven en een mooie fles mee naar huis nemen.

Teken! Stilleven van Sabato

Je ontbijt fotograferen of een gedekte tafel naschilderen, al eeuwenlang is eten een inspiratiebron voor foodies en kunstenaars. Kun jij eten tot kunst maken? Kijk goed naar de stillevens gemaakt door Sabato waarin ze verschillende foodtrends laten terugkomen.

Over Jonas Kooyman

Jonas Kooyman studeerde Journalistiek aan de Universiteit van Amsterdam en literatuur aan The New School in New York. Als journalist schreef hij voor NRC over de luxe-industrie, stadsleven en tijdgeest, maar hij zegde zijn baan op om fulltime verslag te doen van de nieuwe stedelijke elite. Hij muntte de term ‘havermelkelite’ en begon een Instagram- en TikTok-account en een nieuwsbrief om deze nieuwe yuppen en zichzelf een spiegel voor te houden. Inmiddels heeft hij meer dan 146.000 volgers en 15.000 abonnees.